Yltiöpositiivinen Fatsecretin blogahtava päivitys

Vajaa 4 kg matkaa hieman hatusta vedettyyn tavoitteeseen. Toki joulu tehnee hieman takapakkia, mutta sillä ei ole merkitystä ja paino lienee halutussa vuoden vaihteeseen mennessä. Se tarkoittaa omassa elämässä kahta asiaa.

Ensimmäinen on kalorien nosto. Aika näyttää mikä on sopiva, mutta ehkä joku 2400 kcal päivässä. On aika mahdotonta arvioida mikä on oma kulutus.

Toinen on treenin muutos. Aloitin pelkällä kävelyllä, että saisi nollassa olevaa peruskuntoa ylöspäin ja tiellä olevaa mahaa pienennettyä. Nyt on tullut taaperrettua juoksumatolla ja ulkoilutettua kävelysauvoja kaksi kertaa päivässä vähintään 30 + 30 minuuttia (aika tyypillisesti kylläkin 40 + 20 min). Puolitan kävelyt ja otan tilalle lihasvoimaa, koska nyt alkaa surkea lihaskunto näkyä silmilläkin :smile:

Aidosti minua ei kiinnosta hittoakaan esteettinen puoli. Minua kiinnostaa vain elämän laatu ja vanheneva tulevaisuus. On mukavaa, kun saa leikattua varpaankynnet ilman riitelyä ja puhinaa. Plus koskakohtuullinen lihaskunto sekä liikekoordinaatio on paras vakuutus kaatumisia ja luunmurtumia vastaan, niin sekin on ajatuksena kannustava.

Syömisen vähentämisellä laihtuu. Liikunnalla hoidetaan muu kroppa kuntoon. Asia on oikeastaan juurikin noin yksinkertainen (tietysti edellytyksellä, että mm. kilppari on terve).

On ihan se ja sama miten saatuja kaloreita leikkaa, kunhan muistaa pari sääntöä. Ensimmäinen ja tärkein on, että proteiinit eivät anna kaloreita, vaikka kuinka tämäkin softa [Fatsecret] muuta väittää. Toinen on, että ketoosi, VHH plus muut viritykset toimivat vain jos ei täytä rasvalla hiilarien aukkoa.

Minulla ei ketoosi toiminut. Tuli liian kakkamainen olo ja jouduin luopumaan liian monesta asiasta. Laihdutus ei koskaan milloinkaan toimi, jos sitä ei pysty noudattamaan loppuikänsä — pahimmillaan vielä surren päivä toisensa jälkeen miten ei koskaan enää milloinkaan saa syödä jotain hyvää. Ei minun laihdutukseni kärsi siitä, että syön silloin tällöin paketin Auraa Annas-piparien kanssa — mutta silloin tällöin moisten kanssa ei saa olla päivittäistä.

Eilen meni 152 g hiilaria, josta noin 100 g sokeria. Silti laihdun — koska viikon keskiarvo pysyy asettamassani.

1 Like

Yltiöpositiivisuus tulee ilmiselvistä syistä.

Ohitin treenissä täysin sekoilut ja kokeilut, ja oikaisin mutka siihen mitä olen tehnyt eniten. Kävelyllä — ihan riippumatta sykkeistä jne. — on kuitenkin ollut suurin merkitys.

Ottaen huomioon kuinka paljon olen täällä repinyt ranteita laihdutusvauhdista ja suvannoista, niin ei se ihan niin auvoista ole ollut. Mutta puolustaudun sillä, että moinen kumpuaa ajatusmaailmastani eikä sinällään siitä mitä olen tehnyt tai jättänyt tekemättä. Fakta kuitenkin on, että olen kahdessa kuukaudessa tullut 102 kilosta 88,5 kiloon (ja ei, en elvistele tuolla, koska vauhti on ihan normaali, vaan se oli toteamus).

Taivutin hiukan aikajanaa siinäkin, että itseasiassa muutin treenin painotusta jo sunnuntaista, enkä odottele vuodenvaihdetta ja aiemmin päättämääni 85 kilon rajaa.

Sunnuntaina oli se intervallitesti crosstrainerilla, maanantaina tein corea vartin ja eilen käsiä 20 minsaa… Kävelyä 2 km aamuin illoin, mutta entistä hieman kovemmalla temmolla. Tuolla kolmikolla ja vuorotuksella (lauantai lepoa) mennään joku aika — kunnes olen liian kipeä tai innostus jostain ihan muusta.

2 Likes