Ylipäiväinen suklaa

Kuinka nopeasti suklaa menee pilalle? Tai muuttuu ylipäätään jonkinlaiseksi riskiksi?

Meidän perheessä on nimittäin tapahtunut poikeuksellinen vahinko. Arkistojen kätköistä löytyi levy Lidlin myymää maitosuklaata. Tätä laatua:

Ei mikään kulinaristinen nautinto. Mutta se maistui hassulta, jopa einen pahalta. Vilkaisin viimeistä myyntipäivää ja se oli syksyllä 2018.

Poikkeuksellisesti jopa minä jätin syömättä. Tai siis, söin minä puolikkaan levyn.

Olen joskus kakaran löytänyt meidän vintiltä sellaisia kultamitalin näköisiä suklaita. Ne olivat Helsingin olympialaisista. Koska suklaa on suklaata, ja olen aina ollut hieman perso, niin minähän söin ne. Olivat tosin aika valkoisenharmaita ja murenivat käsiin, eivätkä olleet… kovinkaan maukkaita. Mutta ei niistä sen kummallisempaa seurannut.

Mites on — jos ohitetaan viimeiset myyntipäivät, jotka useimmin kuin usein eivät liity mitenkään syötävyyteen tai edes säilyvyyteen, niin kauanko suklaa pysyy syöntikelpoisena?

Onko syöntikelposuuden mittari maku vai elintarviketurvallisuus/suklaan kunto?

Aika harvinainen vahinkohan tuo on, mutta mielestäni/muistaakseni maku alkaa muuttumaan viimeistään puoli vuotta viimeisestä myyntipäivästä. Ihan syötävää silti.
Olin nuoruusvuosina ärrällä töissä, siellä joskus saattoi löytyä vanhentuneita patukoita, sen verran asiasta on kokemusta. Mutta ei oikein muista enää.

Mä olin siellä se nipo, joka niitä asetti päivämäärien mukaan järjestykseen, uusimmat alimmaiseksi ja vanhemmat päälle. Eipähän enää löytynyt vanhentuneita patukoita :joy:

Toi Lidlin suklaa on varmaan alunperinkin maistunut hassulta.

Molemmat?

Makuhan oli outo, jopa paha. Jopa merkin mittarilla arvioituna. Turvallisuus mietityttää nyt, koska minulle tuli jo eilen illalla, puolikkaan levyn jälkeen, huonohko olo ja tänään on ollut vatsa kipeä.

Mutta koska sain 5G-hotspotin päivityspaketin aamupäivällä, niin toki se saattaa olla reaktio siihenkin.

Jösses. Tuohan on normaali tapa kaupan puolella :flushed:

:joy::joy::joy::joy: sen pitäisi olla. Mutta aina mahtuu joukkoon niitä joita ei huvita/muista/kiinnosta. Jonka jälkeen joku tekee saman homman uusiksi :woman_shrugging: