Wolt, Foodora ja myyjien muut asiakkaat

Oltiin melkein isoimmalla kirkolla eli Espoon suunnalla. Pysähdyttiin mäkkärille ja nimitys pikaruokapaikka alkaa olla jo vaan vitsi. Suurin ongelma ei ole asiakkaiden tilaukset, vaan Woltin ja Foodoran ostot. En ihan ymmärrä miksi kukaan haluaisi hampurilaismestan ruokia kylmänä kotiintuotuna, mutta ehkä se on vaan kateellisen mutinaa, koska meille ei tule kotiin mitään.

Kuskeja nimittäin juoksee tiskillä melkoisia määriä, eikä haeta vain yhtä Bic Maciä. Vaan isoja eriä.

Koska Wolt ja Foodora veloittavat hintansa myyjältä, niin annosten kate jää alhaiseksi. Volyymiä ei taatusti ole niin paljon, että sen takia kannattaisi palkata erikseen henkilökuntaa hoitamaan noutoannoksia. Joten molemmat rahtiruokafirmat laittavat tavalliset asiakkaat — jotka tuovat yrittäjälle katteen — jonottamaan entistä pidempään.

Woltin mukaan heidän kuskinsa haluavat olla yrittäjiä. Teen nyt noprita johtopäätöksiä, mutta saattaisikohan tuo halu kummuta siitä, että kaikki/suurin osa kuskeista tulevat maista, joissa ei makseta veroja eikä ole sosiaaliturvaa. Joten he eivät ole koskaan edes oppineet ajattelutavassa siihen, että työnteko antaisi turvaa ja että työntekoa rajoitetaan, ettei tapa itseään.

Plus että heillä lienee tarve saada nopeasti rahaa.

Jatkan nopeita johtopäätöksiä. Kun suurin osa valtaväestöstä ei ole hajullakaan yrittämisen vaatimuksista, maksuista ja byrokratiasta, niin mistä Woltin ja Foodoran kuskit ovat oppinsa repineet?

Ja teen vielä nopeamman johtopäätöksen. Kun vilkaisee kummankin yrityksen kuskien autokantaa sekä tyyppien vaatetusta, niin auttamatta herää kysymys, että noinkohan he tienaavat sellaisia summia kuin annetaan ymmärtää.

Niin tai näin, niin Wolt ja Foodora laittavat minut jonottamaan pidempään. Ja siksi pyrin välttämään kaikkia paikkoja, joissa kummankaan värisiä foliolaukkuja näkyy enemmälti. Tiedän, että en ole ainoa näin ajatteleva.

Wolt (ja Foodora) on itse keksinyt tämän. Tulee fiilis, että muutamalta eiralaiselta opiskelijahipsteriltä on kysytty mielipidettä, mutta skipattu ne, jotka eniten tekee/haluaa sitoutua tekemään, erityisesti he:

"Grigore miettii, että Woltin on helppoa tehdä rahaa alalla, jossa ei ole työntekijöitä. Vasta tänä vuonna hän sanoo itse tajunneensa perustaa toiminimen.

“Olin aloittaessani täysin tietämätön suomalaisista työehdoista. Maahanmuuttajista on helppo hyötyä, koska he eivät tunne oikeuksiaan.””

"Bruttoansioissaan Grigore kertoo pääsevänsä 2 500–3 000 euroon kuussa. Se edellyttää 10–12 tunnin työpäiviä, kuusi päivää viikossa. Tuloista menevät toiminimen edellyttämät verot ja eläkemaksut.

Grigore näyttää viime kuun polttoainelaskuaan: St1:n asemilta on tankattu autoa 414 eurolla. Lisäksi on vähennettävä auton vakuutus, mahdolliset korjauskulut ja kirjanpito."

Kuka tuollaista haluaisi tehdä ellei ole aivan pakko?

"Zhangin mukaan Foodora ei kuitenkaan uskalla työllistää lähettejä täysipäiväisesti työsopimuksin, koska silloin he vaihtaisivat yritystä. Lähetti menettäisi vapauttaan ja Foodorasta tulisi paljon vähemmän houkutteleva suhteessa muihin alustatalousyrityksiin, Zhang sanoo.

”Luulen, että joustavuus on läheteille tosi tärkeää.”

Zhang näkee asian siis täysin päinvastoin kuin HS:n haastattelemat lähetit. He nimenomaan haluaisivat työsuhteen."

Kumpikaan ei vielä toimita meidän lähistöllä. Jos joskus tulevat tänne asti, en aio käyttää :-1:

Tiedän, asenteellinen kommentti — mutta Zhang saattaa hyvinkin olla tuota mieltä, mutta nyt ei olla alikehittyneessä yhteiskunnassa, jossa John & Jane Doe joutuu tekemään kolmea duunia seisemänä päivänä viikossa ilman koskaan toivoakaan vuosilomasta voidakseen maksaa slummialueen vuokran,

Ei sen puoleen. Jos sukunimi on vanhemman rahan Wahlroos, niin ajattelee varmaan samoin kuin Zhang.

Zhang luuli monta muutakin asiaa väärin tuon hesarin jutun mukaan :woman_facepalming:

Taas ihan offtopic, huvittavaa tuossa hesarin jutussa oli Zhangin esittely: kolmikymppinen mikälieolikaan.
Zhang oli mun luokkakaveri yläasteella. Mä olen 36v, eli eiköhän tässä mennä jo lokeroon nelikymppinen. Hämärä muistikuva on, että hän olisi vuotta nuorempi kuin minä, mutta ei sekään siitä kolmikymppistä tee :joy:

Ja yleisemmällä tasolla sekä Woltin että Foodoran selitykset olla tekemättä työsopimuksia läheteille on diipadaapahöpöhöpöä ja ihmetyttää, miten ne ei ensin perehdy lakeihin ja sen suomiin mahdollisuuksiin, vaan jakelevat mediassa täysin urpoja tekosyitä.

Noh, ehkä ne uppoaa valtaväestöön, joka ei kaiketi ole kuullut termejä “osa-aikainen” tai “tarvittaessa töihin kutsuttava”.
Ja jälkimmäinen olisi käytännössä sama kuin freelancer, mutta työnantaja huolehtisi maksuista.

Saattaahan siellä olla taustalla joku joka näistä tietää, mutta asiaa ei nosteta esiin, koska halutaan välttyä työnantajakuluilta. Noloa anyway.

Noin, tää on taas tätä otsasuoni räjähtää- aihepiiriä :exploding_head:

Tulkintakysymys. Mun näkökannalta olet edelleen akselilla kehdonryöstö.

Sorry kohtuullinen typerä kommentti, mutta nyt ei irtoa parempaa. Aika pitkälle siksi, että olen samaa mieltä ja tuossa iässä ei voi käyttää enää tekosyynä sitä, että ei muka tiedä miten maailma toimii.