💸 Vitutus eläinlääkäriä kohtaan

Saanko purkaa vitutusta eläinlääkäriä kohtaan?

6v lapinkoira on kärsinyt vatsakivuista syyskuusta asti. Välissä myös lihasrevähdys joka on sotkenut pakkaa. Koiraa on äärimmäisen vaikea tulkita.ja en ole ollut varma missä kipu on. Koira on syönyt yli vuoden raakaruokaa ja voinut mainiosti, yhtäkkiä alkaa rajut oireet.

Ensimmäinen eläinlääkäri vänkää koko tunnin ajan, että varmasti vika on ruuassa, ja onnistuu myymään säkin kallista ruokaa.

Välissä käydään pari kertaa päivystävällä, kun koira pitää yhtä jalkaa ilmassa ja on todella kipeä. CRP todella korkea, mutta ei arista mistään.

Fyssarilla selviää että kyseessä varmaan lonkankoukistajan revähdys.

Välissä on akuuttiaika eräässä tunnetussa ketjussa. Siellä “ultraan” vatsa. Myöhemmin selviää että oikeasti yhtä tyhjän kanssa.

Lopulta sattuu hyvä lääkäri, toteaa tavallista kurttuisemman vatsalaukun ja ohutsuolen ärtymystä. Kortisoli matalalla=tutkintaan addisonin tauti, seuraavaksi tähystetään.

Ensimmäinen käynti oli syyskuussa, viimeinen marraskuun lopussa. Pätevä eläinlääkäri olisi voinut tehdä kaikki tutkimukset heti ekalla kerralla.

Pitäisi opetella pitämään puoliaan, ja luottamaan intuitioon. Nyt on ollut koko ajan fiilis, että minua ei uskota ja koiraa ei haluta tutkia enempää. Löytäisipä eläinlääkärin, joka ottaisi asiakkaan heti tosissaan.

4 Likes

Tervetuloa joukkoon, itse teen samaa monessa eri ketjussa.

Ellejä ja lääkäreitä ottaa päähän se, että ihmiset tulee vastaanotolle oman googlediagnoosin kanssa. Mua ottaa päähän se, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla todella selvillä kaikesta ja kaikista mahdollisista oireiden aiheuttaja vaihtoehdoista. Jotta pystyn kyseenalaistamaan ellin diipadaapa löpinät ja tutkimukset.
Me käytiin närästävän koiran kanssa maalis-elokuun ajan ellillä, joka ei kuunnellut ja oli täysin vakuuttunut omista diagnooseistaan. Tuon puolivuotisen aikana opin, että en luota elleihin enkä vie koiraa tutkimuksiin ennen kuin olen opiskellut tutkittavasta asiasta mahdollisimman paljon, jotta osaan ja uskallan luottaa intuitioon sekä omaan tietoon siitä, milloin sanoa ei ja heippa.

Ihmislääkärit liittyy asiaan sen verran, että mä googlediagnosoin itselleni selkärankareuman paljon ennen lääkäreitä, fyssareita ja muita selkäasiantuntijoita, jotka jumitti pelkästään vaihtoehdossa välilevyongelma. Pettymys ja vitutus oli valtava, kun tämän jälkeen sain huomata, että eläinpuolella ollaan ihan yhtä osaamattomia / kykenemättömiä kuuntelemaan ja kuulemaan mitä kerrotaan, ja jumitetaan vaan niissä kahdessa vaihtoehdossa: liha on syyllinen kaikkeen ja kaikki oireet on allergiaa.

Minä olen tunnettu siitä, että potkin eläinlääkäreitä nilkoille ja joskus päähänkin, mutta ymmärrän toki lekurienkin tuskan niin googlediagnoosien kuin itselääkitsijöiden suhteen.

Enkä nyt tarkoita tilanteita, joissa asiakas tuntee koiransa sairauden paremmin kuin hoitava lääkäri. Tarkoitan sitä, että google ja juutuubi helpottaa rusinoiden poimimista pullasta.

Diagnoosisurffaus on tunnettu ilmiö. Tarkoitan tilannetta, että kierretään niin monta lääkäriä, että löydetään sellainen, joka suostuu asiakkaan haluaman diagnoosin tekemään :wink:

Ja puhun nyt yleisesti, joten älä turhaan @Said kiehahda.

Tavallista kurttuisampi vatsalaukku kuulostaa… omituiselta tulokselta. Toki se voi jotain tarkoittaa, mutta se voi olla myös tulos, jota käytetään plasebona.

Ohutsuolen ärtyminen oli odotettavaa jo koiran oireilun perusteella. Sen merkitys taasen on hankala. Kun jos se on seuraus, niin siihen takertuminen on kuin keskittyisi päänsäärkyyn, kun pitäisi hoitaa ne jumissa olevat hartiat. Mutta totta toinen puoli, usein ei muuta voida kuin hoitaa seurausta ja oiretta.

Kumpikaan tulos ei tosin vaikuta mitenkään hoitoon ja lääkitsemistarpeeseen. Ne ovat näennäisdiagnooseja — itse puhun usein pseudotutkimuksista.

Samaan akseliin sitten kuuluu myös tähystys ja näytepalat. Niistä saadaan huomattavan harvoin muuta hyödyllistä kuin yli tonnin laskun. Samaa kuin mitä Aisti tekee magneettikuvauksillaan, kun on epilepsiaepäily.

Hoito kun on koko ajan sama aivan riippumatta tuloksesta.

Kortisoni voidaan kokeilla hoitoperusteisesti. Ja mihin tuokin lekuri tähystystä tarvitsee, jos hän kerta oli jo löytänyt ohutsuolen tulehduksen :wink:

Ruokinnallinen tuki on aina ja poikkeuksetta oireperusteista. Mikään näytepala ja kamerakuva ei pysty ennakoimaan, että pitääkö välttää rasvaa vai täytyyko antaa 5 kertaa päivässä ruokaa.

Kortisoli voi olla matalalla monestakin syystä, ja hatusta heitettynä 98 kerrasta sadasta syy ei ole Addison.

Toki kaikki tutkimukset voidaan tehdä kerralla. Yleensä asiakkaat eivät hypi riemusta, kun heitä laskutetaan kertaheitolla kolmesta vastaanottoajasta ja tusinasta tutkimuksesta. Lisäksi vakuutusyhtiöt hermostuvat, jos yhdessä laskussa on kaikki mahdollinen ilman, että peruste olisi ollut jatkotutkimus.

Sama itseasiassa pätee myös humaanipuolella. Ei heti kaikkea tutkita.

Mutta taas — totta toinen puoli. Varsinkin Evidensiassa on taipumusta juoksuttaa omistajaa, jotta saadaan useampi käyntikerta vain käyntikertojen takia. Sellaista se on, yksityinen terveydenhoito :rofl:

Tämä on vain ammatillista laiskuutta. Toki voisin kutsua sitä myös epäpätevyydeksi, mutta päätin olla tänään kiltti — ihan siksi, että jokaisessa tämän päivän puhelinajassa kyseenalaistin eläinlääkärin diagnoosin ja hoidon. Tai minun nähdäkseni… hoitamattomuuden.

—

Laitan kuvan vain siksi, että saan artikkelikuvan:

kuva

Ja tämän vain tasapuolisuuden nimissä, koska ei lekureillakaan aina helppoa ole :wink:

kuva

1 Like

Mä oon monesti (kateellisena) pohtinut niitä, joilla on vaan hyviä kokemuksia elleistä. Tuleeko ne hyvät kokemukset siitä, että on löydetty oikea hoito helposti vai siitä, että se diagnoosi ja/tai hoito on sitä, mitä omistajalla oli itsellään mielessä etukäteen. Varmaan löytyy molempia tapauksia.

Mä oon myös harkinnut tuota diagnoosisurffausta, jotta saisin testattua, olisiko antibioottikuurista apua meidän tapauksessa. Eli pitäisi löytää elli, joka sen antibioottikuurin kirjoittaisi.
Ja jos se toimisi, voisin sen jälkeen julistaa, kuinka hyvä elli oli kyseessä. Jos se ei toimisi, olisin tyytyväinen siihen, että tulipahan kokeiltua.

Ymmärrän minäkin, varmasti vituttaa. Mutta ei pitäisi olla niin ammatillisesti laiska. Tai voisi ihan vaan kertoa sen, ettei tiedä.

Kiitos näkemyksestä.

Itse olen tullut vähätellyksi lähinnä siitä, että tiedän että koira on kipeä jollain tavalla, mutta ei meinata uskoa.

Toi vatsalaukkujuttu kuulostaa oudolta omaankin korvaan. Yhden kerran evidensiassa jo ultrattiin, mutta myöhemmin selvisi että ei edes tutkittu suolistoa. Toisella kerralla ko. löydökset.

Jos on ideoita heittää seuraavaksi , antaa tulla. Tähystystä tosiaan suositeltiin.

Yli vuoden syönyt samaa ruokaa ilman ongelmia. Yhtäkkiä alkaa toistuvat kipukohtaukset. Vatsa ultrattu kahdesti ja kaikki veriarvot hyvät. Ruokahalu paikoitellen todella huono.

Lihasrevähdys huomattiin kesken muiden tutkimusten, oli selkeästi kipeä. Nyt ei oireile sitä, mutta muuten selkeästi kipeä. Kun erittäin voimakas ontuminen alkoi, CRP oli 138.

Joten, jos jotain ehdotuksia on niin olen todella avoin. Rahaa mennyt hukkaan ihan tarpeeksi. Kunhan koira vaan sais avun. Todella taitavalle fyssarille menossa, huomannee ainakin fyysiset kivut.

Näköjään selitän tässä toista kertaa samat asiat :smiley: antakaa anteeksi, krooninen univaje ja jatkuva stressi vaikuttaa ajatteluun.

1 Like