VHH-letut ketomalliin vähägluteenisesti

Koska perheessä ollaan koko ajan jollain ruokavaliolla, ja hiilihydraateista on tullut kirosana (paitsi minulle), niin tein kokeilun hieman vähemmällä hiilihdraattimäärällä. Aidostihan tuossa on kylläkin leikattu gluteenia, mutta sain ajatuksen myytyä. Ja periaatteessahan lettutaikinaa hieman vääntämällä niistä voi saada mainettaan terveellisempi. Hiukan.

Melkein-VHH-letut

• litra täysmaitoa
  • 4 kananmunaa
  • 60 grammaa protskujauhetta; itse käytin Galvanizen french vanilla makuista heraa
  • 450 g Fin mixiä (keliaakikkotavaraa ja sairaan kallista)
  • 1/2 dl mantelijauhoa
  • 1/2 dl vehnäjauhoja
  • 3 rkl ruokaöljyä
  • 1 rkl suolaa
  • 1 tl Yozon mineraalisuolaa

Tehdään kuten lettutaikina tehdään. Ensin vatkataan munat ja sitten sekoitetaan maito joukkoon. Lisätään protsku ja jauhonkorvikkeet. Sitten vehnäjauhoja sen verran kuin mitä haluaa sitkoa, minulla meni puolen desiä. Lisätään suola, mutta maistellen. Viimeiseksi öljy, Jätetään rauhoittumaan vartiksi.

Tuo ei tarvinnut sokeria joukkoon. Protsku ja mantelijauho hoiti makeuden. Jos jättää mantelijauhon pois, koska se tuo… no, mantelimaista makua, niin sokerina kannattaa käyttää keto-sokeria. Sitä saa tosin laittaa enemmän kuin tavallista, mutta kaloreitahan siitä ei saa.

Sitten paistetaan. Siinä hommassa minulla meni noin 50 grammaa voita, koska maku ja paistopinta vaatii sen – oli teflon tai ei.

Minun paistopaksuudellani tuli 16 lautasen kokoista, joten oleelliset arvot noin 117 gramman letulle ovat:

• proteiinia 7,74 g
  • rasvaa 9.75 g
  • hiilaria 27,9 g
  • 232 kcal

Söin noita kuusi. Ja jotta saisi kiihdytettyä ketoosiin siirtymisen, niin mukaan kannattaa ottaa luonnollisia ultranopeita hiilareita terveellisessä muodossa: mansikkahillolla.

Kyllä. Jos tulee sellainen deja vú olo, niin tuo on otettu talteen tästä postauksesta: