Vertaa hintoja, älä kuulopuheita

Yskittää ja talous on tiukoilla. Siinä vaiheessa tupakka-askin 9,50 € per päivä alkaa olla tuskaista. Nicotinelin korvaustuotteet ovat tolkuttoman kalliita plus nikotiinipurkasta tulee huono olo ja laastari on aivan turha. Joten tarvitaan jotain muuta.

Nuuska paras olisi. Mutta sillekin tulee hintaa, koska täytyy tehdä Ruotsin risteily.

Mutta kaupassa myydään… en nyt muista mikä on virallinen termi, suuontelopussi vissiin ja tuotemerkillä Zonnic. Eli snadi tyyny, joka antaa Suomen epäterveen terveellisyysajatteluun perustuvan lainsäädännön takia 4 mg nikotiinia per annos. Hinta on jotain 5,80 luokkaa (en oikeasi muista sentilleen) purkki ja siinä on 20 tyynyä.

En ole jaksanut penkoa valmistajaa, koska tuotetiedot on harkitusti valkoisella tekstillä vaalean oranssilla taustalla tai vaaleanvihreällä tekstillä valkoisella pohjalla.

Tuohon merkintätapaan saisi joku viranomainen joskus puuttua.

Teini vinkkasi, että verkosta saa ostettua enemmän nuuskan kaltaista tavaraa, samalla vahvuudella. Ja on lisäksi edullisempaa. Useissa valmistajana on ruotsalainen nuuskatehdas, mutta osa on joko baltiassa tai muualla perähikiässä tehtyjä kopioita.

Joten minä ostin puolen tusinaa purkkia.

Mitäpä niistä. Olivat isompia ja märempiä. Nuuskamainen poltteentapainen oli saatu aikaiseksi mausteilla ja kesti hyvin lyhyen aikaa — sille on muuten oma terminsäkin, poraus (huoh).

Ne alkavat olemaan loppu ja olin tilaamassa uusia. Halvimmat ovat 5 euron paikkeilla, jotkut tarjoushinnat eräällä tavalla punaisella hintalappulla nelosella alkavia, ja aika tyypillisesti hinta oli siinä 5,50 - 5,80 tienoilla. Ja purkissa on 20 tyynyä, osalla hieman vähemmän.

Ja koska aina voi jostain vähän nipsaista, niin samalla kun jokainen myyjä mainosti luvallista 4 mg nikotiinimäärää, niin tuote itse ilmoitti millin tai muutaman vähemmän.

Postivapausrajat olivat mielenkiintoisia, siinä 90 euron paikkeilla aika tyypillisesti.

Jäin hieman miettimään teinin väitettä, että ne olivat edullisempia kuin Zonnic ruokakaupassa. Osa paskanmakuisista ja valkikoimasta poistuvista olikin. Mutta suurin osa oli saman hintaisia kuin Zonnic, tai jopa hieman kalliimpia, ja päälle tulisi vielä postit.

Myyjä oli yksi niistä kusipäistä, joiden mielestä oli ihan helvetillisen hyvä idea mainostaa Black Fridaynä tekstiviestitse.

Aloin menettämään mielenkiintoa nettitilausta kohtaan. Varsinkin kun äkkiä näytti siltä, että joko sama firma myy — useimmiten Viron puolelta — useammalla kauppanimellä, tai sitten useampi firma — useimmiten Viron puolelta — ovat kopioineet toinen toistensa tekstit ja järjestelmän.

Tuossa alkaa sitten olla niin monta punaista lippua juorumassa yrityksestä tehdä nopeaa ja helppoa rahaa teinien taskusta, että minä jätin väliin. Ja ostin Zonnicia ruokakaupasta.

Kysyin teiniltä, että miten nuo postimyyntinikotiinit ovat halvempia. Vastaus oli masentava — amiksen logistiikkapuolen tyypit olivat sanoneet niin.

Eli peruskoulu on epäonnistunut.

Toinen esimerkki. Kahvi.

Minä juon sitä aika paljon. Tai oikeammin, minä join sitä aika paljon. Nyt kofeiinin kulutus on tipahtanut 5-6 kuppiin päivässä. Kulutuksen lasku on tullut siitä, että siirryin suomalaiskansalliseen suodatinkahviin, ja olen liian laiska lataamaan sitä. Joten mieluummin kärsin vierotusoireista ja päänsärystä.

Vaihdoin pikakahvista suodatinkahviin hinnan takia. Jopa Lidlin hinta Belaromin pikakahville tuntui nousseen turhan paljon.

Minä en tiennyt mikä on kahvin kauppahinta nykyään. Olen juonut vuosia pikakahvia ja jos olen sitten ostanut uteliaisuuttani tavallisempaa kahvia — maustamisen tai mutteripannun takia — niin en minä hintaa katsonut. Sama juttu jonkun visiitillä käyvien takia ostetun Juhlamokan kanssa. Kun sitä tarvittiin, niin se ostettiin.

Mutta siis täytyyhän sen olla halvempaa kuin pikakahvi. Siksi toiseksi minulle sanottiin, aikuisen puolelta, että pikakahvi tulee aika reippaastikin kalliimmaksi kuin tavallinen suodatinjauhatus.

Olen nyt juonut kaksi paketillista Juhlamokkaa. Siis nyt hintatietoisempana ja pikakahvittomana kuluttajana. Tänään kun kävin Lidlissä, niin ostin pikakahvia.

Tavallinen kahvi ei itseasiassa ole oikeastaan halvempaa. Niiden hinnat menevät hyvin samoihin. Ero tulee selvimmin siinä, että juon (tai join) pikakahvia enemmän kuin tavallisesti suodatettua. Mutta silloinkaan ero ei ole suuri, siis laskettuna siitä kuinka monta päivää purkki tai paketti kestää — kesto on kaikesta huolimatta samankaltainen.

On pikakahvi hieman kalliimpaa, ja siitä tulee enemmän lasijätettä. Mutta kierrätys ei ole oleellinen haitta ja vaiva, ja hintaero on mitätön.

Kysyin tästäkin, että mistä tuo tieto pikakahvin kalleudesta oikein tuli. No siitä, että Nescafe on kallista. Tuota… ei sitä paskaa osteta, ja se on aina ollut kallista.

Joten — älä ole kuin minä ja luule, vaan vertaa hintoja ihan oikeasti.

2 Likes

Hintavertailua on ollu pakko tehdä ja teen edelleen koska tulot ei oo ikinä ollu mitkään hulppeat.
Sitä ei oo helppo tehdä mutta jokaisella kauppareissulla pystyy aina säästämään kun tutkii hintoja. Puhelinlaskukin mulla aina ollu sellanen etten maksa turhasta, eli mulla ei oo mitään rajatonta käyttöä vaan ihan minuutti ja kpl-laskutus koska 99% käytän whatsappia ja se toimii netin kautta. Nettikin mulla puhelimessa varmaan joku 10M ja hyvin toimii. Sähkö ollaan aina kilpailutettu. Samoin autonhuollot. Oikeastaan kaikki mahdollinen minkä vaan voi.

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 7 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.

3 viestiä yhdistettiin ketjuun: Kahvi, pikakahvi ja kahvin kulutus