ūüí¶ Verikoe, natrium ja nestetasapaino

Koska minulla paukkuu syke välillä taivaalle, ja koska minulla on ongelmia kuivumisen kanssa, niin luultavasti noilla perusteilla lääkäri halusi mitata verikokeesta myös kaksi elektrolyyttiä, natriumin ja kaliumin. Tai sitten ne olivat vain rutiinisti mitattavia, jos mukana jotain munuaisiin liittyviä asioita.

Hieman elektrolyyteistä ja säätelystä

Elektrolyytit mielletään yleensä mineraaleiksi. Käytännössä ihmisillä puhutaan useimmiten natriumista, kuten myös hevosilla. Koirilla valokeilassa on tyypillisesti kalium.

Aidosti molemmat ovat tärkeimmät elektrolyytteinä toimivat mineraalit kaikissa kolmessa pääryhmän esimerkissä:

• hevosilla vegetaristeina
  • ihmisill√§ sekasy√∂jin√§
  • koirilla lihansy√∂jin√§

Painotus riippuu täysin siitä mistä oletetaan tulevan eniten vajetta hikoilun myötä. Ihminen ja hevonen hikoilevat ihollaan ja vaje tulee hien mukana kaikkoavassa natriumista. Koirat taasen hikoilevat läähättämällä ja kaliumvaje syntyy hengityksen hiilidioksidin takia aiheutuvasta veren happamoitumisesta.

Se, että merkittävää, ongelmia aiheuttavaa vajetta, tapahtuu itseasiassa aika harvoin, jos se ei ole yhteydessä kovaan rasitukseen, ja todellisuudessa ongelmat tulevat nestehukasta, on oma juttunsa. Koirat ovat hieman poikkeus kauniissa kaavassa, mutta ei niissäkään sohvachampionit erillistä kaliumlisää tarvitse.

Elektrolyyttien ryhmä on itseasiassa suurempi, ja siihen kuuluu useampi mineraali sekä proteiineja ja aminohappoja. Välillisesti myös osa vitamiineista toimii elektrolyytteinä. Kyse on määritelmästä, oikeammin sen laajuudesta.

Kun vesi liikkuu johonkin, niin mukana on aina joku elektrolyytti. Mutta yleens√§ elektrolyyteill√§ tarkoitetaan ainetta, joka s√§√§telee munuaisten toimintaa ‚ÄĒ joko elektrolyytin kautta munuaiset saavat viestin tehostaa veden kierr√§tyst√§ takaisin (joka siis tarkoittaa virtsaan hukkaamisen v√§hent√§mist√§) tai lis√§√§ nesteen poistumista virtsaan.

Kyseessä on aivan tolkuttoman monimutkainen järjestelmä, jossa mitataan koko ajan plasman pitoisuuksia ja esimerkiksi pH:ta, ja siihen kytkeytyvä hormonitoiminta. Voidaan eräällä tavalla jopa sanoa, että tärkeimpinä pidetyt elektrolyytit eivät itseasiassa ole tärkeimpiä. Ne ovat vain yleisimpiä, helpoiten mitattavia ja toimivat samalla mittarina muille ongelmille.

Natriumia ja kaliumia saadaan vähän kaikesta. On tolkuttoman vaikeaa, jopa mahdotonta, ajaa itsensä kummankaan varsinaiseen puutteeseen ravintoteitse. Aivan samoin on mahdotonta saada itselleen yliannosta ruuan kautta.

Nyt joku vetää syvään henkeä ja mainitsee suolan. Tai krampeissa kaliumin käytön ensiapuna. Tai magnesiumin. Lisätty suola ei ole ravintoa, vaikka se ruokaan on lisättykin. Mutta jos ei vedä suolaa tonnitolkulla, niin ei silloinkan, kun on piittaamatta 4 gramman suosituksesta, itseään akuutisti myrkytystilaan saa. Kaliuminkin kohdalla kyse ei ole kaliumin varsinaisesta vajeesta, vaan sen käyttäytymisestä nestetasapainon kanssa.

Jokainen heistä, jotka mainitsevat saavansa apua suolasta tai kaliumista kramppeihin jättävät säännönmukaisesti mainitsematta kuivumisen.

Kun verikokeessa mitataan natriumin ja kaliumin määrät, niin se ei koskaan kuvaa ruuan saantia. Ei edes lisistä saatua. Munuaiset reagoivat lähes salamannopeasti kummankin määriin ja joko poistavat ylimäärän tai käynnistävät muita reaktioita.

Veren pitoisuudet kertovatkin kahdesta asiasta:

• elimist√∂n nestetasapainosta, useimmiten kuivumisesta
  • munuaisten toiminnasta, johon kuuluu my√∂s munuaisia ohjaavat reaktiot

Verest√§ ei saada muutenkaan koskaan mitattua ruokaan liittyvi√§ asioita. On muutama poikkeus, kuten vaikka D-vitamiini ja B12-vitamiini, joiden kohdalla tiedet√§√§n korrelaatio ‚ÄĒ kierrossa olevat m√§√§r√§t kertovat varastojen m√§√§rist√§ ja varastot saattavat kertoa ruuasta pitk√§ll√§ aikavalill√§.

Ja nimenomaan saattavat. B12-vitamiini voi jäädä imeytymättä esimerkiksi vatsalaukun ja haiman ongelmien takia. D-vitamiini voi hyvinkin jäädä muuttumatta, koska imeytymisen lisäksi verestä mitattavan muodon (ja varastoidun muodon) muunnokseen tarvitaan maksaa ja munuaisia. A-vitamiini on vastaava tapaus.

Raudan saantia ruuasta ei myöskään nähdä verikokeessa. Hemoglobiini voi tai voi olla olematta seuraus pidemmän ajan rautasaannista. Sama pätee myös nyt niin suosittuun varastorautaan.

P-K

Kaliumin viitearvot ovat 3,3 - 4,9 mmol/l ja minulla mitattu oli 3,9. Eli keskitasoa, mutta se on ollut korkeampi. 6 vuotta aiemmin mitattiin 4,2 mmol/l.

Ero ei tunnu isolta, mutta se on oleellinen. Tuo saattaa hyvinkin johtua siitä, että siihen aikaan ratsastin ja koska pelkäsin kramppeja satulassa, niin söin säännöllisesti kaliumia. Nyt en syö kuin joskus pahimpien öisten kramppien takia.

Vaikka sy√∂ty kalium ei sin√§ll√§√§n vaikuta veren pitoisuuteen, niin se ei koske rajojen sis√§ll√§ tapahtuvaa vaihtelua. Tai koskee tietysti, mutta munuaiset eiv√§t puutu asiaan, jos plasma ei ole muuttumassa liian em√§ksiseksi ‚ÄĒ koska raja-arvojen sis√§ll√§ mahdutaan normaaliin s√§√§telyyn.

Se, että kalium oli korkeampi sairaalassa saattaa olla myös liittymättä mitenkään silloisiin kaliumlisiin. Olin tipahtanut hevosen selästä ja kolauttanut pääni. On hyvin mahdollista, että stressi, adrenaliini ja hengitys ovat alkaneet vääntämään veren pH:ta happaman puolelle, ja korkeampi arvo kertookin vain munuaisten reagoinnista ja happamuuden neutralisoinnista.

Mutta minun ongelmiini, sykkeen tai nestetasapainon suhteen, mitattu kalium ei tuonut valaistusta.

P-Na

Natrium juoruaa aika luotettavasti elimistön nestetasapainosta. Jos se on alhaalla, niin aletaan lähestyä… kuvaillaan sitä maalaisesti vaikka nestepöhöksi. Kun natriumin määrä on korkea, niin ollaan kuivia.

Viitearvot ovat 137 - 145 mmol/l ja minä olin ylärajalla: 145. 6 vuotta aiemmin Lohjalla minulla oli tapaturmapäivänä natrium arvossa 137 eli olin alarajalla. Seuraana aamuna taasen arvo oli 141 eli lähenteli ylärajaa.

Tuo kuvaa sitä kuinka nopeasti natrium vaihtelee eri aikoina. Voisi kuvitella, että ensimmäisenä päivänä olin saapunut hyvin kahvilla kostutettuna (kyllä, kahvi on nestelähde ja kuvitelma siitä, että se on vahva diureetti, johtuu vain siitä, että juodaan paljon; se selittää ison omasta virtsaamisestani). Mutta en todellakaan saanut sairaalassa kahvia, en edes aamulla, niin olin ehtinyt einen kuivumaan ja siksi natrium oli koholla.

Se minkä minä haluaisin tietää, ja johon en ole saanut vastausta (vielä) olenko aivan tyyppiesimerkki vai reagoinko nopeasti ja paljon.

Koska natrium oli korkealla, niin olin kuivan rapea merkityksessä nestetasapaino elimistön säätelyn suhteen. Sen sijaan hematokriitti kertoi, että olin vain einen kuiva. Joten kumpi oli oikeassa? Itseasiassa molemmat, mutta ne mittaavat einen eri asioita.

Hematokriitti kertoo kuinka paljon punasoluja on litrassa verta, mutta se ei kerro kuinka paljon verta on. Minulla on myös punasolujen määrä normaalia matalampia.

Se tarkoittaa sitä, että koska saan määrällisesti vähemmällä punasoluosuudella lievän kuivuuden mitattua prosenttiosuudella, niin natrium kertoo, että elimistöni nestetasapaino oli kokonaisuus huomioiden vahvemmin kuivan puolella.

Tyhmä vertaus, mutta jos normaali hematokriitti tarkoittaa sitä, että sekoitetaan tehdään lettutaikina, johon sekoitetaan litraan maitoa vaikka 4 dl jauhoja, niin minulla matalan punasolumäärän takia onkin 3 dl jauhoja, jotka on sekoitettu 4 dl maitoa. Jos siihen ensimmäiseen taikinaan on lisätty pari teelusikallista suolaa, niin minulla se sama kaksi teelusikallista suolaa onkin lisätty pienempää nestemäärään.

Joten vaikka minulla on toisessa tapauksessa vähemmän jauhoja käytössä (matala punasolumäärä), niin taikina tuntuu vain hieman paksummalta, vaikka siinä on vähemmän vettä, koska vesimäärä väheni vähemmän kuin jauhot (hematokriitti), mutta maistuu paljon suolaisemmalta kuin ensimmäinen taikina, koska sama suolamäärä sekoitettiin pienempään vesimäärään (P-Na).

Juu. Tuo yrittää olla vain kuvaava.

Missä oikein ollaan?

Minulla on hieman liian v√§h√§n punasoluja, joka on osaltaan laskemassa my√∂s hemoglobiinia ‚ÄĒ mutta sit√§kin on einen v√§h√§n. Tuo selitt√§√§ sen miksi h√∂lkk√§ on niin hankalaa.

Min√§ olen koko ajan liev√§n kuivumisen kynnyksell√§, jolloin ei tarvitse tapahtua paljonkaan muutoksia, ja olen aidosti kuiva. Tuo selitt√§√§ lihaspuolen ongelmia, ja osan krampeista ‚ÄĒ lihashuollon tekem√§tt√§ j√§tt√§minen selitt√§√§ enemm√§n.

Kun kuivun, niin t√∂rm√§t√§√§n elektrolyyttiongelmaan ‚ÄĒ t√§st√§ on puhuttu koirissa enemm√§n, mutta harvemmin olen t√∂rm√§nnyt samaan koirilla.

Kun kuivuu, niin natrium nousee. Munuaiset pyrkiv√§t est√§m√§√§n virtsan muodostumisen ja palauttaa kaikkea mahdollista takaisin verenkiertoon ‚ÄĒ koska ne ovat vedess√§ ‚ÄĒ sek√§ lis√§√§ janontunnetta. Koska munuaiset keskeytt√§v√§t eritt√§misen, niin natrium l√§htee nousemaan lis√§√§, ja samalla muuttuu veren pH, koska mukana kulkee mm. kaliumia.

pH on tärkempi asia kuin mikään muu, joten munuaiset alkavat poistamaan kaliumia, kalsiumia jne. ja samalla tipahtaa natrium. Mutta koska on juotu, niin sekin laskee natriumia entisestään ja aletaankin olemaan vajeen puolella. Munuaiset hermostuvat, koska niin nestetasapainon kuin pH:n säätely on sekaisin ja aloittaa uudestaan saman operaation.

Siit√§ syntyy heiluri, joka aiheuttaa jatkuvaa janontunnetta sek√§ virtsaamista. Ja virtsaamisen takia kuivutaan. Kun siihen yhdistet√§√§n my√∂s normaalia kovempi hikoilu, niin ollaan sananmukaisesti nesteess√§ ‚ÄĒ paitsi elimist√∂n puolella.

Se mikä tapahtuu, on iteasiassa aika yksinkertaista. Tietää, että miksi tapahtuu, ja sen korjaaminen, taasen eivät olekaan niin yksinkertaisia.

Varsinkin kun siihen yhdistyy matalat punasolum√§√§r√§t, jotka er√§√§ll√§ tavalla sallivat liian matalan nestem√§√§r√§n, jolloin ei ole puskureita kuivumista vastaan ‚ÄĒ koska ollaan valmiiksi kuivumisen rajoilla.

Koska jos veren volyymi kasvaa sin√§ns√§ normaaliin m√§√§r√§√§n, niin matalan punasolum√§√§r√§n takia hematokriitti itseasiassa laskee. Hematokriitti on toki laboratorioarvo, eik√§ munuaiset ole laboratorio, mutta silloin ‚ÄĚpuhtaan‚ÄĚ veden osuus on normaalia suurempi eik√§ sit√§ suolaa sekoitetakaan 3 dl taikinaan, vaan puoleen litraan ‚ÄĒ ja munuaisten mielest√§ meill√§ on liikaa vett√§, koska veri er√§√§ll√§ tavalla ei maistu tarpeeksi suolaiselta.

Pystyn jollain tavalla säätelemään juomistani ja voin toivoa, että se vähentää virtsaamista. Mutta kun iso osa ongelmaa on punasolut, enkä tiedä millä saisin niiden määrää lisättyä.

Tai tiedän. Mutta doping on perin kallista, enkä ole aidosti sairas, että saisin reseptin EPO:lle.

1 Like