ūüĒ¨ Verikoe ja sokerit

Kun √§kkin√§isesti kohonneen sykkeen takia piipahdin l√§√§k√§riss√§, niin ehdotin syyksi kilpirauhasen liikatoimintaa. L√§√§k√§ri kysyi, ett√§ onko arvaukseeni jokin muukin syy kuin pelk√§st√§√§n sairashistoria. Ja min√§h√§n aloin luetella, koska silloin minulle saarnattiin niin paljon siit√§, ett√§ kehoaan t√§ytyy kuunnella ‚ÄĒ olin ollut arviolta kohtuullisen kauankin liikatoiminnan puolella ja siit√§ aiheutuneessa syd√§men rytmih√§iri√∂ss√§, flimmeriss√§.

Joten minä olen kuunnellut.

Mieti mitä kerrot

Sanoin olevani havaitsevani hieman vastaavia merkkej√§ kuin siihen aikaan. Ei yht√§ pahoja, mutta sinnep√§in. Kuten ett√§ olen aika v√§synyt koko ajan, joka voi toki johtua p√§iv√§rytmist√§kin. Olen einen huonolla tuulella koko ajan, joka taasen saattaa kulkea k√§si k√§dess√§ puoli vuotta kest√§neen poikkeuksellisen korkean stressin kanssa. Paino vaihtelee liikaa, ja itseasiassa vaikka vy√∂t√§r√∂ ei h√§vi√§, niin vaakapaino laskee aika ajoin liian nopeasti ‚ÄĒ joka taasen voi ja varmaan liittyykin nestetasapainoon. Jonka takia minulla on enemm√§n tai v√§hemm√§n koko ajan jano, ja my√∂s pissailen aika paljon.

Lääkäri kysyi, että särkeekö jalkoja. Totesin, että enemmän tai vähemmän koko ajan, koska olen kramppiherkkä ja saan helposti doms-oireita. Ikänäkö todettiin ja kysymykseen, että onko se pysähtynyt, vastasin valittaen, että kaipa tässä täytyy kohta mennä optikolle hakemaan kaksiteholasit.

Lääkäri nyökkäsi ja sanoi, että tehdään pari koetta lisää. Olin tyytyväinen, koska minulla oli tunne, että hän ei ollut aivan yhtä innostunut kilpirauhasajatuksesta kuin minä. Mutta saisin T4/TSH-kokeen kuitenkin.

Vähänpä tiesin.

Minulla on yksi vahvuus Tai heikkous, riippuu asiayhteydest√§. Minulla on vahva yleistieto. En elvistele, vaan totean faktan. Ja kun en tied√§, niin selvit√§n. Osaksi noista syist√§ johtuen minulla on usein selv√§ k√§sitys jokaisessa haastattelutilanteessa mit√§ minulta halutaan ja haistan hyvin √§kki√§ my√∂s mit√§ toivotaan. Tuo on vahva syy siihen miksi olen aina saanut ty√∂paikan, kun olen p√§√§ssyt ty√∂nantajan haastatetteluun ‚ÄĒ jopa ohi itse√§ni vahvempien hakijoiden.

Mutta tuohan ei aina tarkoita sitä, että kerrotaan miten asiat ovat, vaan kerrotaan mitä halutaan kuulla. Eikä se ole aina haluttua. Mutta nyt en tiennyt mitä ja miksi minulta kysytään.

Viisaammat ja kokeneemmat jo arvasivatkin. Lääkäri halusi selvittää onko minulla aikuisiän kakkostyypin diabetes, tai ylipäätään diabetestä. Kertomani oireet, niin geneerisiä kuin ovatkin, ovat kuitenkin oppikirjaoireita.

Tosin, jos minulta olisi kysytty, niin olisin voinut kertoa, että asia on pulpahtanut pinnalle koko ikäni, lapsuusajasta asti, eikä koskaan ole mitään löydetty.

B-HbA1c

Olen törmännyt lyhenteeseen HbA1c, mutta en ole koskaan selvittänyt mistä on kyse. Olen vain lokeroinut sen sivumerkinnällä, että joku hemoglobiinin tyyppi se on. Ja se siitä. Koska siitä ei puhuta koirissa, niin se on tarpeeton nippeli.

Hemoglobiini Hba1c on sokerihemoglobiini. Tunnetaan my√∂s nimell√§ pitk√§sokeri. Veress√§ olevasta glukoosista osa ik√§√§nkuin tarttuu hemoglobiiniin kiinni. Se on hidas reaktio, ja koska punasolun elinik√§ on luokkaa 3 kuukautta, ja koska normaalit p√§iv√§vaihtelut eiv√§t vaikuta arvoon, niin sit√§ pidet√§√§n merkkiarvona pidemm√§ll√§ aikav√§lill√§ ‚ÄĒ kahdesta viikosta pariin kuukauteen ‚ÄĒ tapahtuneesta verensokerin muutoksesta. Joko laskeneesta tai nousseesta.

Useimmiten puhutaan kakkostyypin diabeteksen kehittymisestä, jos ei ole muita syitä olettaa ykköstyypin diabetestä.

Viitearvot ovat 25 - 42 mmol/mol ja minulla oli 34. Minulla ei riitä tiedot arvioimaan tuota, mutta koska noin 3 sekunnin googletuksella ylärajan ylitys kertoo diabeteksestä ja hoidon aika pyritään kaavamaisella lähestymistavalla pääsemään arvon 52 alapuolelle, niin tuo lienee normaali. Plus olin aika tarkkaan ylä- ja alarajan puolessa välissä.

Tietysti yleinen ajatteluhan on, että aina mieluummin vähemmän kuin enemmän, paitsi hemoglobiinissa, mutta minun on vaikea kuvitella, että matalat määrät glukoosia veressä olisivat jotenkin hyvä asia.

fP-Gluk

Jouduin menemään paastoarvolla verikokeeseen. Hieman ihmettelin että miksi, mutta syynä taisi olla paastoarvon glukoosi. Paastoglukoosi kertoo suurilla arvoilla diabeteksestä, ja taas, jos ei ole muuta syytä, niin kyse on kakkostyypin diabeteksestä.

Viitearvot ovat 4 - 6 mmol/l ja minulla oli 5,8.

Yli 7 kertoo diabeteksest√§. 6 ja yli ollaan riskialueella, jossa ilman el√§m√§ntapojen muutosta on suuri riski sairastua ajan my√∂t√§ kakkostyypin diabetekseen ‚ÄĒ sit√§ kutsutaan suurentuneeksi paastosokeriarvoksi.

Joten minä olisin tuon mukaan suuntaamassa hissukseen sille alueelle. No, noita diagnooseja ei koskaan tehdä yhdellä verikokeella, mutta koska minulla oli myös koholla oleva kolesteroli, niin veikkaan, että kutsu käy jossain vaiheessa kontrolleihin.

Tässä on yksi epävarmuustekijä. Saatoin nimittäin ehkä pilata tuon testin. Mitään en myönnä, mutta hypoteesejahan voi aina esittää.

On mahdollista, ett√§ kyseess√§ on yhden auton talous. On mahdollista, ett√§ toisen osapuolen piti menn√§ normaalia aikaisemmin t√∂ihin. Silloin on my√∂s ihan mahdollista, ett√§ verikokeeseen autoa tarvitseva joutui her√§√§m√§√§n klo 4:15 menty√§√§n nukkumaan puolen y√∂n j√§lkeen ja siit√§ puolet meni kieriskelless√§, kun oli niin kuuma. Joten on mahdollisuuksien rajoissa, ett√§ aamulla meni pari kuppia kahvia, jotka eiv√§t toki sin√§ns√§ glukoosiin vaikuta ‚ÄĒ mutta voi vaikuttaa maksan toimintaan ja promota glukoosin muodostumista.

Ja on myös mahdollista, että tuli väsyneenä epähuomiossa syötyä yhden eukalyptuskarkin, jossa on sokeria.

Mutta vaikka joku olisi ollut noin välipitämätön tutkimusten suhteen, niin olisihan neljässä tunnissa tilanteen pitänyt jo tasoittua.

Sun arvot olis voinu olla pikkusen alle 5 tai pikkusen yli ilman noita juomisia/syömisiä/huonosti nukuttua yötä mutta noi arvothan on oikein :ok_hand: paastoarvo sekä pitkäsokeri.

Myös sairaudet nostaa arvoja.
Ainoa mitä ne voi haluta niin kerran vuoteen kontrollit tai sitten ei. Riippuu lääkäristä.

Joo. En minäkään oikein pysty sokereista löytämään selitystä. Tai siis edes ongelmaa.

Kaksi mitattua arvoa on viel√§ avaamatta (tai no, nelj√§, mutta maksa-arvoista ja munuaisista ei l√∂ytynyt mit√§√§n). Eli kalium ja natrium. Ja natrium oli mielenkiintoisen rajamailla ‚ÄĒ avaan sit√§ illemmalla.