Verikoe ja koiran puutokset ruokinnassa?

Mä kysyn nyt täältä mutta tuli puhetta yhdessä ryhmässä lihan syönnistä ym ja yksi kysyi multa näin ja antoi kyllä heti itse vastauksen asiaan:

Miksi luulet että laboratorioissa on kehitetty Barf paneeli? Nimenomaan esim raakaruokinnalla olevien koirien erinäisten suolisto oireulujen (puutosten ja bakteerien) vuoksi.

Ja mun kysymys siis kuuluu: mikä ihme on barf paneeli :flushed:

1. Paneeli on mikä tahansa valikoima erilaisia testejä. Ihan kuten on iso ja suuri verenkuva, munuaisiin liittyviä mittauksia, haimaspesifisiä jne.

2. Barf-paneeli on jonkun labran rakentama kokonaisuus. Ei sitä mitenkään kehitetty ole. Puhti myy useitakin erilaisia kokonaisuuksia, mm. miehille suunnattuja jne.

3. Moisen barf-paneelin kehittämistä ei tarvitse luulla. Se on tehty ihan samasta syystä kuin kaikki muutkin: tuotteistusta ja markkinointia. Ei se liity mitenkään tarpeeseen tai hyödyllisyyteen.

4. Verikokeet, vielä vähemmän paskanäytteiden tutkimukset, eivät kerro mitään ravitsemuksesta — joku D-vitamiini on poikkeus. Edes varastorauta tai hemoglobiini ei kerro ravinnosta mitään, vaan se päätelmä täytyy rakentaa useista arvoista. Verikokeet kertovat elimistö (elimet, aineenvaihdunta jne.) toiminnasta.

Joten väittäjä ei taaskaan tiedä mitä ja miksi.

3 Likes