Verikoe ja itsensä kuunteleminen

Kävin sitten tänään verikokeissa. Nyt on teippiä kyynärtaipeet täynnä ja kämmenselässä melkoinen tuppo. Olen vuosien saatossa väsynyt kahteen asiaan: partureihin, jotka valittavat mun pyörylöistä, ja sairaanhoitajiin, jotka vinkuvat kun eivät saa verta. Aikoinaan kun olin Marevanilla, niin kyllä osa vaan sai verta tappelematta, osa ei olisi varmaan saanut vaikka olisi viiltänyt ranteet auki.

Nojoo.

Selvisi sekin, että Puhti ei ole Synlabin brändi, kuten luulin. Oma firmansa ja ovat ostaneet labrapalvelut muualta eli poistuvat kohtpiakkoin Synlabin tiloista. Nopealla vilkaisulla Synlab taitaa olla Puhtia edullisempi ainakin kilppareissa.

Nyt sitten odotellaan mitä labrat sanovat. Siinä välissä kuulemma pitäisi kuunnella omaa kroppaansa enemmän. Minulle se olisi aika toivotonta, koska kroppa a) valehtelee ja b) on ihan pirun laiska.

2 Likes

Mä kävin eilen koronatestissä neljännen kerran puolen vuoden sisään ja tänään oon (turhaan) saikulla, koska mun kroppa kehittää (flunssa)oireita ihan itsekseen, ilman viruksia ja bakteereita.
Mihin voi reklamoida viallisesta immuunijärjestelmästä? :laughing:

1 Like

Jahhas, verikokeen tulokset ovat valmistuneet. Joten nyt paljastan syviä salaisuuksia itsestäni.

Tutkitutin vain

  • laajan verenkuvan (josko saisi jotain syytä kehnoon aerobiseen kuntoon)
  • testosteronin (koska ikää kertyy, ja paitsi alkaviin vaihdevuosiin, se vaikuttaa myös lihasmassaan)
  • D-vitamiinin (koska olen vaan utelias)

Ihan alkuun – nyt lakkasi sitten kehon syyttely ja kehnohko kehittyminen johtuu vain tekemisestä, tai tekemättömyydestä enemmänkin. Oikeammin en tee riittävästi. Joten enemmän pökköä pesään.

  • hemoglobiini 152 (tismalleen normin puolessa välissä)
  • hematokriitti 46,5 (hiukan yli normin puolenvälin)
  • punasolujen määrä (erytrosyytit ) 4,82 (einen normin puolenvälin alapuolella)
  • MCV (punasolujen keskitilavuus) 96,5 (lähellä normin ylärajaa)
  • MCH (punasolujen keskimääräinen hemoglobiini) 31,5 (lähellä normin ylärajaa)
  • MCHC (punasolujen keskimääräinen hemoglobiinin konsentraatio) 327 (lähellä normin alarajaa

Minulla on aina ollut einen alhainen hemoblogiini ja itseasiassa tuo on korkeimpia mitä on mitattu. Yleensä se on alle 150. Voisihan rautakuuria jatkaakin. Tai siis aloittaa tai jotain. Olen ottamut muistaessani pari pilleriä (ai kuinka vahvoja… ei hajuakaan) joka tarkoittaa aika pitkälle pari kertaa viikossa.

Hematokriitin mukaan olin ikkiriikkisen kuiva. Se tulee kylläkin laihtumisesta. Ei merkitystä. Paitsi jos nesteyden hiukan, niin hemoglobiini lähtee laskuun… Voi siis sanoa, että hemoglobiini ei ole sinällään kehittynyt 5 kuukauden elämäntapamuutoksen aikana.

Hemoglobiini kertoo punasoluissa olevan happea kuljettavan proteiinin (suhteellisen) määrän, ja erytrosyyttien määrä taasen punasolujen määrän. Tarkoittaa sitä, että en ole aneeminen, mutta punasoluja on kylläkin liian hiukan liian vähän ja liikkuminen huomioiden liian vähän.

Kertoo kahdesta mahdollisuudesta: en liiku tarpeeksi tai on vajetta raudasta, kuparista, B12-vitamiinista tai kaikista. Lihaa menee sen verran paljon, että vajeeseen en usko.

MCV on keskimääräinen punasolujen koko litroina. Aika hyödytön arvo normaalielämässä, mutta nyt kertoo sen, että punasolujen koko ei ole sinällään ongelma.

MCH kertoo paljonko yhdessä punasolussa on hemoglobiinia. Taas kerran, ilman anemiaa aika turha arvo, ja nyt tiedän, että hemoglobiinin määrä per punasolu ei ole ongelma. Joten se siitä rautakuurista.

MCHC kertoo montako grammaa hemoglobiinia on litrassa punasoluja ja tämä on tärkeä mittari. Se nimittäin kertoo paremmin puutoksista kuin muut arvot ja kun tämä on alhaalla, niin muut sitten määrittävät arvauksen miksi ollaan menossa anemian suuntaan. Koska MCHC on alapuolella ja muut ylhäällä, niin rauta ei ole ongelma ja voin lopettaa sen syömisen. Mutta se kertoo, että B12 ja/tai foolihappo voivat olla alhaalla ja homma johtuu siitä.

Kun sitten huomioidaan muidenkin solujen koot ja määrät, niin minulla arvaus osuu foolihapon vajeeseen, joka on lisäksi nykyisellä ruokavaliolla ihan varteenotettava vaihtoehto.

Vihreitä raakoja lisää. Tai purkille. Taitaa purkki olla helpoin.

Tuosta profiilista olisi houkuttelevaa lähteä rakentamaan ajatusta alkavasta ylikunnosta, mahtuu nimittäin siihenkin. Mutta ilman kortisoliarvoja ja varsinkin kun leposyke on laskusuunnassa – hitaassa mutta kuitenkin – niin ei tuosta saa muuta kuin alikunnon.

Sitten se testo.

  • testosteroni 18,1 (aika tarkkaan normin puolessa välissä)
  • testosteroni, vapaa 224 (lähellä normin alarajaa)

Testosteroni kertoo kierrossa olevan kokonaismäärän, ja se on aika normaali. Itseasiassa kaikille yli 30 vuotiaille miehille. Vapaa testosteroni taasen on aktiivinen muoto (vapaa tarkoittaa, ettei se ole sitoutuneena kuljetusproteiiniin, joten se pystyy kiinnittymään reseptoreihin) ja se on alhaalla. Se on tosin siellä missä se on minun ikäiselläni. Ei tuolla vielä saa korvaushoitoa, mutta kyllähän se vahvasti ennustaa, että 60 veen paikkeilla saa viimeistään mennä urologille kerjäämään korvaushoitoa (ei, miehiä ei hoideta kuten naisia, mutta hissukseen suhtautuminen on muuttumassa).

Tällä hetkellä se valitettavasti tarkoittaa kahta asiaa: palautuminen on hitaampaa kuin mitä pitäisi olla (jos verrataan alle 30 vuotiaisiin :wink: ), ja lihasmassan kertyminen vaivaalloista. Saiskohan ajan helpommin, tautitilanteesta huolimatta, jos parkuisi aikaa varattaessa kun sattuu niin sieluun kun näki jellonan tappavan viattoman söpön bambin… (eihän ryhmään kuulu ketään meidän TK:n ajanvarauksessa olevaa hoitsua?)

Mutta sitten se hauskin. D-vitamiini.

Minä olen kuin kaikki muutkin. Koirien kanssa ollaan tarkempia kuin oman itsen kanssa. Syön D-vitamiinia 125 mikroa 2-3 kertaa viikossa ja jossain vaiheessa unohtui useampi viikko välistä. Tasot oli 50,9 nmol/l joka on puutoksen rajoilla - alin tyydyttävän saannin raja on 75 ja puhtaan puutoksen raja 25. Mutta kaikki 75 alle lasketaan puutoksen puolelle.

Joten THL:n päänpaukutukset jostain 10 mikrosta päivä voi huoletta unohtaa.

Mitä tuosta sitten jäi käteen? Pitäisi syödä hiukan paremmin, muistaa D-vitsku ja olen vanheneva mies. Aerobisen jaksamisen suhteen ei sinällään ole ongelmia veriarvojen suhteen, vaan olen vain laiska huonosso kunnossa oleva. Ei mikään uutinen :rofl:

1 Like

Melkeen vuoden vanha ketju mutta kun puhutaan verikokeista ym niin laitanpa tänne kyselyn.

Olen nyt yks kaks saanu päähäni että jostain olen lukenut, (mutten yhtään muista mistä, mutta jotenkin tuli tunne että täältä, mutta voi olla myös aivan väärä tunne) että kolesteroliin vaikuttaa joku vitamiini tai hivenaine. Tai ennemmin sen puutos. Ja nyt kun kirjaan tän tänne niin tulee tunne että oon varmaan nähny unta :woman_facepalming:

Mutta osaisko joku selventää että onko unta, totta vai luettu joltain olevinaan terveyssivustolta? Google ei osannu auttaa koska en osaa sinne oikeassa muodossa taas asiaa esittää.

D-vitamiinille tuota vaikutusta aikoinaan luvattiin. Mutta eihän se pitänyt sitten tutkimuksissa. Olet taatusti törmännyt aiheeseen monillakin terveyssivustoilla ja -artikkeissa. Oikeastaan ihan kaikelle on luvattu kolesterolia laskevaa vaikutusta — varsinkin karppaajilla ja muilla kivikautisilla, joilla kolesteroli tuppaa nousemaan, koska syödään paljon kovaa rasvaa.

Mutta se mitä yleensä suositellaan, ja joilla on jotain kautta jollain määrällä saatu ns. pahaa kolesterolia laskettua, ovat ruoka-aineita (unohdetaan nyt kovat/pehmeät rasvat), ei määrättyjä ravintoaineita:

  • kuitu ja kaura
  • vihannekset
  • marjat
  • punariisi

Noista aika monet itseasiassa liittyvät siihen, että koko ruokavalio ja usein myös elämäntavat muuttuvat. Punariisi on ehkä se mitä luontaistuotekauppiaat eniten haluavat myydä. Huvittavaa, jos aihe naurattaa, on se, että samat kauppiaat kovaan ääneen selittävät miten statiinien käyttö tappaa. Sitten he haluavat myydä punariisiä, jonka oletettu vaikutus perustuu siihen, että siinä on luontaisesti hiukan statiineja.

https://www.duodecimlehti.fi/duo98701

Mutta ylipäätään kolesterolin lasku perustuu siihen minkä ihan jokainen suomalainen aikuinen tietää — tai pitäisi tietää. Paino alas, enemmän liikuntaa ja parempi fyysinen kunto, enemmän kuitua sekä kasviksia ja vähemmän kovaa rasvaa. Loppu on perimästä kiinni.

No näinhän se oli, deestä luvattiin ihmeitä. Luin sen vaan niin pikaseen ja piti siihen palata mutta unohdin enkä sitten enää löytäny. En siis nähny unta mutta oli sellainen juttu että olis voinu olla unta.

Juu näinhän se on että elämäntavat auttais paljon mutta kun kaikki epäterveellinen syötävä on ihan liian hyvää! Ja vanhempia ei nyt jaksa joka päivä syytellä sukuvioista.

1 Like