ūü©ł Verikoe, hemoglobiini ja punasolut

Aloitus on kimpassa aiheiden sykkeen hetkellinen kohoaminen ja kohonnut kolesteroli verikokeessa kanssa.

Koska minulla oli hieman syd√§men rytmin ja ry√∂st√§ytyv√§n sykkeen kanssa ongelmia, niin minusta valutettiin litra tai kaksi verta. Tai ainakin hiukan. Min√§ pelk√§sin kilpirauhasen liikatoimintaa, jota ei ollut, ja l√§√§k√§ri taasen syd√§nsairauksille altistavia tekij√∂it√§, kuten korkeaa kolesterolia ‚ÄĒ joita niit√§k√§√§n ei sin√§ns√§ l√∂ytynyt, ainakaan selitt√§viss√§ m√§√§rin. Samalla sitten vilkaistiin perusveriarvoja.

B-Hb/B-Eryt

Hemoglobiini kiinnostaa verikokeissa aina, koska se on helppo mittari kertomaan anemiasta, tai toisesta ääripäästä, jos veri on niin sanotusti liian paksua, vaikkakin sen mittarina käytetään mm. hematokriittiä.

Hemoblogiiniarvo kertoo kuinka monta grammaa hemoglobiinia on litrassa verta. Se ei ota kantaa siihen, että onko veressä liian vähän vettä, jolloin litraan tietysti mahtuu enemmän punasoluja ja samalla hemoglobiinia. Eikä se kerro hemoglobiinin laadusta mitään.

Minulle hemoglobiini on aina ollut hieman toissijainen asia. Minulla on koko ikäni ollut hieman alhainen hemoglobiini, eikä siinä ole ollut koskaan suurtakaan vaihtelua. Nyt se oli 147, kun raja-arvot olisivat 134 - 167.

Jos olisin nainen, niin tuo olisi siedettävä. Mutta miehelle se on hieman liian alhainen. Fyysisen elämäni suhteen arvo on omalla tavallaan oleellinen siksi, että hemoglobiini kuljettaa happea ja rasituksessa väsyminen ja sykkeen nousu voi olla vahvasti sidoksissa siihen, että lihaksistolle ei liiku happea riittävästi.

Olen tehnyt jo pitk√§√§n aerobista liikkumista, jonka pit√§isi nostaa hemoglobiinia. Minulla se ei vaan nouse. Tupakkaa olisi houkuttelevaa syytt√§√§, mutta minulla on ollut jo lapsesta asti matala hemoglobiini ‚ÄĒ eik√§ maksan, lihan tai rautalisien sy√∂minen sit√§ muuta.

Maksoin itselleni verikokeen noin 1,5 vuotta sitten. Silloin hemoglobiini oli 150 olin siihen varauksellisesti tyytyväinen. Aidostihan muutos on merkityksetön ja olin silloin henkiseltä puolelta tarpeessa nähdä jotain positiivista.

Tyrmäsin itseni vuonna 2016 pudotessani hevosen selästä. Koska minulla oli jonkun tunnin lyhytkestoinen muisti kadoksissa, niin minut säilöttiin sairaalaan yhdeksi yöksi. Ja sairaalassahan verikokeita tutkitaan koko ajan. Tapahtumapäivänä hemoglobiini oli 160 ja seuraavana aamuna 152.

Joten hieman tarkoitushakuisesti voisi todeta, että minulla oli parempi hemoglobiini aikana, jolloin en sen suuremmin kuntoillut enkä katsellut syömisiäni.

Hemoglobiini kertoo siis paljonko litrassa verta on hemoglobiinia. Joskus olisi kuitenkin samalla hyvä tietää, että paljonko niitä punasoluja on, ja sen kertoo B-Eryt. Nimihirviö tulee siitä, että punasolujen fiinimpi nimi on erytrosyytti.

Viitearvot ovat 4,25 - 5,7 ja minulla oli 4,87. Minä jään siis hieman puolen välin alle, joten minulla on ehkä hiukan liian hintsusti punasoluja.

Mutta tiesin tuon jo osaksi hemoglobiinin avulla, ja M-alkuiset arvot kertovat loput. Itseasiassa minulla on vahva tunne, että B-Eryt lasketaan eräällä tavalla automaattisesti, eikä sitä kukaan mihinkään oikeasti käytä.

B-Hkr

Aidosti hemoglobiinin muutoksen mahtuu normaaliin vaihteluun ja osa johtuu hematokriitist√§. Hematokriitti kertoo kuinka paljon veress√§ on nestett√§, ja se mittaa siten my√∂s kuivumisen astetta. Hemoglobiini on enemm√§nkin suhdeluku kuin absoluuttinen m√§√§r√§, joten kun hematokriitti nousee ‚ÄĒ eli kuivutaan ‚ÄĒ niin hemoglobiinikin nousee. Ja p√§invastoin. Silti koko ajan on ihan yht√§ monta punasolua, joissa on ihan yht√§ paljon hemoglobiinia.

Minua on aina kiinnostanut hematokriitti enemm√§n, koska minulla on aina ollut ongelmia kramppien kanssa, ja niiss√§ riski on juurikin kuivuminen ja elektrolyyttipuutos ‚ÄĒ ainakin silloin, kun kyse ei ole jumien aiheuttamista, jotka nekin ovat minulle tuttuja.

Hematokriitin raja-arvot ovat 39 - 50 % miehillä ja naisilla ne ovat 4 prosenttiyksikkö matalammat. Kyllä, naisilla on niin sanotusti enemmän vettä veressä. Se johtuu useammastakin syytä, mutta naisilla tuppaa olemaan elimistön rasvaprosentti korkeampi kuin miehillä ja se eräällä tavalla pakottaa veden ruumiin tilavuudessa pienempään tilaan.

Nyt viimeisessä verikokeessa sykekiukuttelun takia hematokriitti oli 46 %. Itseasiassa aika normaali ja rajojen puolessa välissä, noin, mutta antaa hieman viitteitä, että suuntaa olisi kuivumiseen. Hematokriitti on siitä hankala, että elimistö pyrkii pitämään sen melkoisen ahtaassa välissä.

Se on seurausta kahdesta, tai yhdestä, miten sen haluaa miettiä.

Jos punasolujen m√§√§r√§ laskee, niin hematokriitti laskee tietysti my√∂s ‚ÄĒ koska se kuvaa kuinka paljon soluja on veress√§.

Mutta jos jostain syystä plasman määrä nousee, niin hematokriitti laskee, koska nestettä on enemmän, vaikka solujen määrä on entisellään. Tuota on hieman hankala saada aikaiseksi kotioloissa, koska munuaiset säätelevät nestemäärää ja verisuonistoon, vaikka ne joustavatkin, mahtuu vain määrätty tilavuus.

Jos plasman nestem√§√§r√§ laskee, eli kuivutaan, niin silloin hematokriitti l√§htee nousuun. Tietysti, koska solujen m√§√§r√§ on sama, mutta on otettu vett√§ pois. Sama asia kuin vaikka ravintolapaukussa, joka voidaan juoda blanningin kanssa pitk√§n√§ tai sitten shottina ‚ÄĒ viinam√§√§r√§ on koko ajan sama.

Jos leikitään, että verimäärä olisi 5 litraa (keskiarvoisen tyypillinen miehillä, naisilla olisi 4 litraa) ja hematokriitti olisi 42 %, niin tuosta viidestä litrasta nestettä olisi 58 % eli 2,9 litraa. Jos hematokriitti nousee 48 prosenttiin, niin nestettä olisi 2,6 litraa. Ollaan siis menetetty 3 dl nestettä pelkästään verenkierrosta siinä vaiheessa kun hematokriitti nousee 6 prosenttiyksikköä.

Itseasiassa tuo lasku ei pidä paikkaansa. Prosenttihan on vain vertailuarvoa ja määrien suhteen täysin hyödytön, jos ei tiedetä mistä määrästä prosentti otetaan. Jos minulla nousee hematokriitti, niin se tarkoittaa samalla, että verimäärä on laskenut eikä minulla olisi enää viittä litraa verta kierrossa.

Kappale tylsää matematiikkaharjoittelua…

Jos minulla on hematokriitti 42 %, niin minulla on 42 ml soluja 100 ml verta, eli viidessä litrassa olisi 2,1 litraa.

Jos kuivun ja plasman tilavuus tipahtaisi edellisen laskun mukaan sen 0,3 litraa, niin minulla on edelleen sama 2,1 litraa soluja kierrossa, mutta vain 4,7 litran tilavuudessa.

Tuossa tapauksessa hematokriitti olisikin 45 %, hiukan alle.

Joten jos minulla nousee hematokriitti sen 6 prosenttiyksikk√∂√§, niin plasman tilavuus onkin tipahtanut viidest√§ litrasta johonkin 4,4 litraan ‚ÄĒ joten nestett√§ olisikin h√§ipynyt yli puoli litraa.Tai toisella tavalla, maalaismaisemmin, ilmaistuna: minulla olisi vain 88 % siit√§ verim√§√§r√§st√§ kuin aikaisemmin.

Kun 1,5 vuotta sitten mitautin itse veriarvoja, niin hematokriitti oli 46,5. Joten koska se oli jotakuinkin sama kuin nyt, mutta silloin hemoglobiini on einen, mutta ei kovinkaan merkityksellisesti, korkeampi, niin minulla on hieman veri niin sanotusti heikentynyt. Mutta minä söin siihen aikaan rautaa purkista, nykyään en.

Mutta jos mennään kauemmas menneisyyteen ja Lohjan sairaalaan, niin sisäntulopäivänä, eli illalla, hemoglobiini oli 160 ja hematokriitti 47 %. Seuraavana aamupäivänä huonosti nukutun yön jälkeen (joka ramppasi koko ajan kysymymässä sotua) hemoglobiini oli pudonnut arvoon 152 ja hematokriitti laskenut 45 prosenttiin.

Joten pelkkä vuorokausivaihtelu aiheuttaa kohtuullisen lyhyessä aikavälissä nuo muutokset. Eikä minulla hemoglobiini ollut mihinkään muuttunut, munuaiset olivat vain kierrättäneet vettä verenkiertoon.

Joten… se, että tuijottelen jonkun prosenttiyksikön ja kahden muutoksia on hieman säälittävää. Mutta se, että tapaturmapäivänä olin alkanut lähestymään kuivumisen rajaa kertoo silti hieman nestesäätelystäni. Jotain.

E-MCH/E-MCHC/E-MCV

Hemoglobiini on nopea sekä edullinen, mutta epätarkka, mittari paljastamaan anemian. Ei siitä muuta sen suurempaa iloa ole. Kun halutaan tietää hieman tarkemmin mitä punasoluille kuuluu, niin keskitytään M-alkuisiin arvoihin.

MCH kertoo kuinka paljon yhdessä punasolussa on hemoglobiinia. Yksikkö on gramma ja koska verisolu on pieni ja siinä roikkuva hemoglobiini on vielä pienempi, niin kymmenkerroin on piko, mikron miljoonasosa tai gramman miljoonasosan miljoonasosa.

Raja-arvo on 27 - 33 pg ja minulla oli 30. Eli olin keskell√§. MCH on ollut minulle aina hieman er√§√§ll√§ tavalla turha tieto ja turha tarkoittaa t√§ss√§, ett√§ en ole koskaan tiennyt mit√§ tuolla tiedolla tekisin ‚ÄĒ oli kyse sitten omasta kropasta tai kilpakoirista. Enemm√§n olisi parempi, mutta koen saavani muista arvoista enemm√§n informaatiota.

MCHC paljastaa kuinka monta grammaa hemoglobiinia on litrassa punasoluja, ja ollaan yhdessä tärkeimmistä anemian mittareista.

Raja-arvot ovat 320-355 g/l ja minulla moinen oli 323. Ja tästä en pidä, koska ollaan aivan liian alhaalla. Minulla on punasoluja einen vähän. Sen päälle minulla on punasoluissa aivan liian vähän hemoglobiinia.

1,5 vuotta sitten MCHC oli 327. 6 vuotta sitten Lohjan sairaalassa MCHC oli 340.

Noteerasin tilanteen vajaa 2 vuotta sitten ja veikkasin foolihapon vajetta. Teinkö asian eteen jotain? En aidosti. Ainoa vihreä, jonka määrä nousi, oli jäävuorisalaatti. Mutta syy saattaa olla siinäkin, että en aidosti motivoitunut ajatukseen. Foolihappo oli ainoa, jonka siinä vaiheessa keksin edes teoriassa mahdolliseksi vajeeksi.

Nyt j√§lkeenp√§in ajatellen ‚ÄĒ menin siihen aikaan sellaisilla miinuskaloreilla, ett√§ olisi outoa, jos jostain ei olisi tullut vajeita. Mutta aloin sy√∂m√§√§n B-vitamiineja, joissa oli reippaammin foolihappoa mukana, enk√§ saanut siit√§ mit√§√§n koettavaa iloa.

Aletaan olla lähellä sitä selitystä miksi minulle aerobinen rasitus on niin… työlästä. Mutta se ei kerro syytä, ainoastaan tilanteen.

MCV mittaa keskimääräistä punasolujen kokoa, mutta kertoo itseasiassa tilavuuden litroina. Viiterajat ovat 82-98 fl ja minulla oli 93 (femto on 0, ja 14 nollaa). Minulla on siis rajojen mukaan einen isommat punasolut.

Ja nyt hypätään sameisiin vesiin.

Mitä jos olisin koira?

Alleviivaan edelleen, että minulla muut arvot olivat siedettävät, paitsi MCHC ja hemoglobiini. Mutta koska mietin kaikkea niin usein koirien kautta, ja varsinkin urheilevilla, niin mennään samoilla llinjoilla.

Jos olisi hypoteettinen tilanne, että minulle tulisi asiakkaaksi kilpakoira, jolla on

• ongelmia jaksamisen kanssa
  • alhainen hemoglobiini
  • alhainen MCHC
  • korkea MCV

niin ensimmäiseksi kysyisin, että

• onko kilpirauhanen kunnossa vai vajaalla
  • saako koira riitt√§v√§sti kuparia ja B12-vitamiinia
  • onko leikitty liikaa valkosipulin kanssa
  • onko koira sy√∂nyt It√§-Suomessa raakaa j√§rvikalaa

Koirien (ja ihmisten) kohdalla raudanpuutosanemia onnistuu vain olemalla vegaani tai syömällä suurimmaksi osaksi vain kasvisruokaa.

Nuo kaikki altistavat tilanteelle, jolloin ei ole rakennusaineita valmistaa hemoglobiinia ja punasolu kuin turpoaa samalla kun hemoglobiini pienentyy ja muuttuu kalpeaksi.

Minulla on kilpirauhanen mitattu, ja vaikka T4 oli alhaalla, niin ei se puutteen puolella ollut. Syön lihaa ja syön kasviksia, enkä todellakaan väistä maksaa (jota saisi kylläkin syödä enemmän). En jaksa uskoa ravitsemukselliseen vajeeseen.

Raakaa järvikalaa en syö. Itseasiassa syön järvikalaa muutenkin perin harvoin.

Saman aiheuttaisi alkoholi. No, ei ole mahdollista minun kulutuksellani, tai kulutuksen puutteella. Sen sijaan tupakka voisikin olla syy.

Mutta ohitin ehkä tarkoituksella sen todennäköisimmän syyn: iän. Kun ikää tulee lisää, niin MCV nousee myös.

Joten kun MCV otetaan pois p√∂yd√§lt√§, niin mit√§ j√§√§ j√§ljelle? Minulla on punasoluja hieman liian v√§h√§n ja niiss√§ on liian v√§h√§n hemoglobiinia. Silti olen liikkunut pidemp√§√§n aerobisesti, jonka pit√§isi lis√§t√§ niin punasolutuotantoa kuin hemoglobiinin m√§√§r√§√§ ‚ÄĒ mutta minulla on sen sijaan loiva laskusuunta.

En usko selityst√§ ravitsemuksen vajeista. En usko, ett√§ minulla on luuytimess√§ h√§im√§√§ tai maksa s√∂k√∂ ‚ÄĒ mik√§√§n arvo ei viittaa siihen suuntaan.

Olen tilanteessa, jossa liikunnan ja terveellisen syömisen myötä

• en laihdu vy√∂t√§r√∂st√§
  • kropassa lihaspuoli ei vastaa treeniin kuten kuuluisi
  • veriarvot eiv√§t vastaa rasitukseen kuten kuuluisi

Minulla riittää mielikuvitus enää kahteen seltykseen:

• olen geneettisesti vajaa
  • liikunta ei olekaan terveelist√§

Huoh.

1 Like

Ei nähtävästi mittauttanut ferritiiniä?

Ei.

Ollaan mielenkiintoisessa teoriassa, jos oletetaan raudan varastomuodon olevan puutteen puolella, mutta toiminnassa ei löydetä vajauksia.

Tietysti voitaisiin ajatella, että hemoglobiini olisi sellainen mittari. Mutta se ei selitä punasolujen määrän vähyyttä. Sen sijaan punasolut on selittämässä hemoglobiinin määrää.