Vegaaninen nopea teeleipä

Meidän perheessä ruokavarannot ovat hyvin riippuvaisia kahdesta tekijästä: mitkä ovat toisen osapuolen työvuorot ja missä dieetin vaiheessa mennään. Aika ajoin ollaan tilanteessa, että katselen tyhjältä näyttävää kaappia, eikä kanamunat, tonnikala tai nuudelit innosta. Mutta jotain tarvitsisi nopeasti alkavaan nälkään.

Aikoinaan koulun kotitaloustunnit alkoivat kahdella ruualla. Ensimmäinen tehty oli oopperavoileipä. Toinen opetti leipomisen alkeita: teeleipä. Minulla ei ole hajuakaan miksi teeleipää kutsutaan teeleiväksi, mutta se on luultavasti nopein ja helpoin tapa saada itselleen leipäpohjainen ateria. Tai jos ei ihan ateriaa, niin ainakin syötävää.

Normaalisti teeleipään käytetään maitoa, mutta koska taloudessamme ei kukaan juo maitoa, niin tehdään teeleivät vegaanisesti veteen.

Valmistus

Määrä on periaatteessa neljälle. Mutta syön itse helposti koko taikinan, jos on nälkä.

• 4 dl sämpyläjauhoja (aidosti melkein mitkä tahansa jauhot käyvät, mutta rukiista ei tule hyvää; usein käytetään puolet vehnäjauhoa ja puolet grahamjauhoja, osa lisää mukaan myös jotain kuitupitoisempaa)
  • 1/2 rkl sokeria (tarvitaan peittämään veden makua)
  • 1 tl suolaa (mineraalisuolaa tarvitaan tupla, jolloin natrium ei vähene ja voi olla häivähdys metallin makua)
  • 1,5 tl leivinjauhetta
  • 2 dl vettä
  • 2 rkl yrttiöljyä (ruokaöljy käy yhtä hyvin, mutta yrttiöljy tuo makua; voi toki maustaa muutoinkin ainakin valkosipulijauheella)

Minä olen käyttänyt yrttiöljynä Keijun tomaatti, sipuli & oreganoa (koska sitä sattuu olemaan) ja lisännyt hieman valkosipulijauhetta.

Sekoita kuivat aineet keskenään. Lisää joukkoon vesi ja öljy. Sekoita taikina tasaiseksi, mutta älä vaivaa.

Jaa taikina neljään osaan uunipellille. Taputtele jauhoisilla käsillä niistä perinteiseen tapaan pyöreitä, noin vaaksan halkasijaltaan olevia leipiä. Saa taikina olla yhtenä levynäkin, kunhan paksuus on vajaa sentti, ehkä jopa hieman vähemmän.

Jaa taikina, perinteiseen tapaan, taikinapyörällä, pitsaleikkurilla tai veitsellä neljään osaan. Älä leikkaa läpi asti, vaan tee vaan taittopaikat. Pistele haarukalla. Itse jaan vain sen verran mitä tiedän haluavani yhden syötävän siivun kooksi.

Paista 225°C asteessa noin 10 - 15 minuuttia. Tai kunnes ovat kullanruskeita, jota ei tapahdu vesipohjaisessa taikinassa — siihen ei tule väriä.

Kun teen itselleni välipalaa, niin en jaksa keskittyä ulkomuotoon.

Pelkkä leipä ei riitä

Voi teeleivät syödä sellaisenaankin, mutta ovathan ne hieman tylsiä. Ravintoarvoa niissä on juuri sen verran mitä jauhoista saadaan plus tilkka öljyä. Eli ei paljon mitään.

Minä luovun vegaanisuudesta syöntivaiheessa. Teeleivät on syytä syödä ehdottomasti lämpiminä, mielellään kuumina, ja silloin ne huutavat päälleen voita. Juusto sopii myös mainiosti.

Tämä onkin uusi tuttavuus, käytetäänkö tavallisen öljyn tapaan vai salaatinkastikkeen tyylisesti? Täytyykin perehtyä.

No, se on rypsiöljyä, jossa on mausteita mukana. En minä sitä ehkä pannulla paistamiseen käyttäisi, koska tavallinen ruokaöljy on halvempaa eikä ne mausteet paistossa läpi tule. Mutta kaikkeen muuhun kylläkin, jossa hentoinen maku toimii.

Minä en ole salaateissa öljyjen suurikaan fani, joten salaatinkastikkeena en itse käytä.

Joku tuttu totesi, että tuo on näppärä tapa meikata kakkoslaadun öljyn maku piiloon. Ei hän välttämättä ollut täysin väärässä, koska samassa syystä oliiviöljyissä ängetään niitä risuja sun muita roskia sinne öljypulloon :rofl:

1 Like

Eli se on vähän niinku mauste vaikka öljy onkin. Ootko kokeillu ottaako grillilihat siitä makua vaikka olis suolaa ja pippuriakin mausteena? Eli käyttäis sitä marinaadina.

Täytyy ostaa kokeeksi.

En. Meillä lihat saa paaaljon vahvempia makuja :joy:

No niin meilläkin mun lihat mutta isäntä ei tykkää lihoista joita on lillutettu vaikkapa srirachalla :sweat_smile: