Vapaana juoksevat koirat herättävät pelkoa ja ihastusta kaupungissa –

Myönnän. Olen ollut ammatti- ja taparikollinen tältä osin. En piittaa kiinnipitosäännöistä.

Kun olin toisella kymmenellä, niin Turussa oli iltaisin kaikissa puistoissa isoja koiramääriä vapaana. Paitsi että se opetti koirille sosiaalisuutta, niin se eräällä tavalla siedätti muita veronmaksajia vapaana oleviin koiriin. Eikä se rekut muista ihmisistä piitanneet, koska niillä oli muuta tekemista JA vapaana olo ei ollut niille mikään uusi ja ihmeellinen tilanne.

Nykyisellään kun asutaan keskellä korpea, niin moisista taajamajutuista ei tarvitse edes piitata.

Itselle ihan sama pitääkö joku koiraansa vapaana, jos se on hallinnassa eikä tule omien koirien iholle. Muutaman kerran on ollut vaaratilanne, kun oman urosagressiivisen koiran luokse on juossut uroskoira ja rähinä on meinannut syntyä.

Vaihtoehtoina ei ole vain 1.5m hihna tai irtiolo. Mun koiraa ei ikimaailmassa pystyisi pitämään vapaana, lenkkeillään pääasiassa pitkässä liinassa paikoissa ja aikoina joina on erittäin harvinaista törmätä kehenkään. Turvallisuus ennen kaikkea, oma ja muiden.

Tietysti. Mutta realistisella mittarilla. Ei teoreettisella ja vielä vähemmän siksi, että lappilaisille ja muille metsä-suomalaisille piti tehdä jotain rajoitusta salametsästyksen takia.