Vaikuttavaa vaikuttamista

Aiheena Ylen uutisissa oli kiukuttelu inflaatioajan äitiyspakkauksesta. Se ei ole kuulemma kestävä valinta, koska niin moni ei käytä sitä ja kirppiksilläkään ei meinaa saada sen tavaroita käytettynä myytyä.

Miten ne kirppiksille käytettynä päätyy, jos niitä ei kukaan käytä?

Kirppiksenpitäjän mukaan 170 eurolla saa enemmän käytettyä kuin mitä valton kustamassa on. Minulla on omat epäilyni, koska äideillä on tendenssiä ylihinnoitella ja raskaasti oman pirjopetterin tavarat, mutta… aika harvat uudet vanhemmat haluavat ostaa ensimmäisen vauvan tavarat käytettynä.

Numero kakkoselle sitten ostetaankin. Minun tuttavapiiriini ei kuulu ketään, joka olisi ottanut ensimmäisen jälkeen tavaraa rahan sijaan.

Mutta minua ärsyttää aiheessa instagrampostaaja, joka on kirjoitellut muutaman kerran ihan yleisönosastollekin. Häntä tituleerataan ympäristövaikuttajaksi, vaikka aidosti hän on siis äitiyspakkausvaikuttaja. Se on hänen elämänsä kohokohta ja yritys ylipuhua ihmiset olemaan ottamatta sitä — kun ne tavarat on huonoja, niitä ei tarvitse ja varsinkin koska niistä ei myydessä tienaa; ergo: ei ole ympäristölle kestävä ratkaisu.

Ja jos joku ei tiedä, niin vaikuttaja tarkoittaa nykyään ketä tahansa, joka julkaisee someen. Tosin näyttäisi siltä, että aidoksi vaikuttajaksi tullaan, kun

• löytää oman lokeron ja genren
  • saa taloudellisia yhteistyökumppaneita, joka on siis kiertoilmaisu puhtaille mainoksille

Minua jäi vaivaamaan tämä:

Nyt voi tietysti kysyä, että kiukuttelenko kateuttani. En, vaikka aikoinaan ärsytti suunnattomasti kun Yle ja MTV tekivät kaikkensa generoidakseen myyntiä barffille. Minä kiukuttelen ammattitaidottomuudesta — niin näiden instajulkaisijoiden kuin toimittajien puolelta.

Tai no… enemmän toimittajien puolelta, koska ainahan yleisönosastojulkaisijoita ja pre-bloggaajia on ollut. Minäkin olen moinen. Mutta ei ennen moisia nostettu valokeilaan vaikuttajina kertomaan, että pyykkikone kuuluisi täyttää ja käyttää ohjelman mukaan.

Minä en ole vaikuttaja. Ihan siksi, että en ole varsinaisesti aktiivinen somessa. Minä en ole myöskään bloggaaja, vaikka olenkin hieman blogannutkin — bloggaamiseessa kirjoitetaan julkaisuja omasta elämästä, kuten vaikka esitellään (taloudellisen yhteistyön nimissä) saatuja ostettuja kenkiä, vaatteita, meikkejä, ruokia ja matkoja.

Tiedän. Näyttää siltä, että ammun itseäni jalkaan siksi, että kyseenalaistam julkaisumedian mukaan osaamista. Tarkkaan ottaen noinhan en tee. Kyseenalaista sen, että ”vaikuttaja” ei tiedäkään aiheesta mistä puhuu, vaan saarnaa omasta elämästään ja on vakuuttunut, että sen pitäisi päteä muihinkin.

No… kiukuttelen minä mediastakin. Mutta ei ole sattumaa miksi juurikin jossain Instassa ja TikTokissa juurikin vaikutetaan. Paljolti myös Youtubessa, mutta sieltä löytää sisältöäkin (aniharva asia vaan kannattaisi opettaa tai julistaa videolla, mutta ei siitä tällä kertaa).

1 Like

Yle teki toisen vastaavantapaisen vaikuttajanoston. Aiheena oli kuukautispikkuhousut.

En puutu itse kuukautispikkareihin. Ei todellakaan kuulu minulle ja vaikka tunnen kupit sun muut, niin minullahan tarve on rajautunut retkeilykamoihin — muutama tamponi löytyy sytytystarvikkeista ja siteitä on EA-paketissa.

Jos moiset imen-kaiken-housujen-sisään systeemit sopivat naisille, eivät vuoda, eivät haise ja ovat helposti pestävissä, niin mikäs minä olen niitä kyseenalaistamaan.

Mutta tapa esitellä niitä nosti hieman silmäkulmia. Tiedot ja esittely tapahtui haastattelemalla ja kuvaamalla some-julkaisijaa, joka on tehnyt taloudellista yhteistyötä valmistajan kanssa — eli mainostanut moisia.

Sen sijaan valmistajaan ei oltu yhteydessä.

Voin vain arvailla moista. Jonkun vuoden takaa yhdessä vastaavassa de facto tekstimainoksessa — ei ollut Yle silloin — vaikuttaja oli toimittajan tuttu. Mutta tässä tapauksessa syy lienee juurikin pelko teksimainonnasta ja sen takia valmistaja ei päässyt ääneen.

Pidän ratkaisua vähintäänkin outona. Ihan siksi, että nyt valokeilaan nostettiin asiantuntija, jonka ainoat meriitit ovat, että hän on

• nainen
  • mainostanut valmistajan kanssa tuotetta

Teksimainokseksi se taas meni — mutta rakensi, itse tuotteen lisäksi, bloggarin omaa myyntiarvoa.

Ilmeisesti tutkiva journalismi on vanhanaikaista. Ylellä lienee naistoimittajia enemmän kuin miehiä, mutta kokeilua ei saatu järjestettyä talon sisällä.

Saatika vertailevaa subjektiivista kokeilua vaikka tampoonien, siteiden, kuukautiskupin ja kuukautispikkuhousujen välillä.

1 Like

Kaikkihan tapahtuu nykyään näin koska julkisuutta tulee paljon enemmän ja tulee halvemmaksi lahjoittaa tai antaa ne reilusti halvemmalla. Ja julkimot sitten vielä sanoo että “en mä sitä rahasta tee, mainostan ainoastaan niitä tuotteita jotka koen olevan mun arjessa tarpeellisia.”