Uusi ravintoneuvojan koulutus

Minulla on ollut jo jonkun vuodenkin Katiskan yhteydessä ravinkouluttaja-koulutus. Tavoite on saada koirien ravitsemuksen kanssa työtä tekeville syvempi osaaminen kuin mitä jollain muilla alalla häärivillä diplomaattineuvojilla on.

Silti kyse on perimmiltään koko ajan nimenomaan koirien ravintoneuvonnasta.

Koulutus on suunnattu heille, jotka tulevat tekemään — joko palkattuna tai yrittäjäpohjalla — työtä koirien ruokaan ja ravitsemukseen liittyvissä asioissa.

Huutelin Facen puolella uuteen pilottikoulutukseen halukkaita. Syy uuden/korvaavan koulutuksen rakentamiseen on yksinkertaisesti se, että ravintokouluttaja-koulutus ei toimi.

Sen perusedellytys oli, että

• osallistujat keskustelevat ja jakavat kokemuksia sekä ajatuksia
  • osallistuja ovat aktiivisia täydentävän tiedon hakemisessa
  • osallistujat etenevät omalla vauhdillaan opetellen ensin perusteet

Mikään noista edellytyksistä ei täyttynyt.

Keskustelua ei ollut. Se oli minulle jäätävä yllätys, ottaen huomioon, että ala nimenomaan perustuu sosiaaliseen kanssakäymiseen, puhumiseen ja omien näkemysten esilletuomiseen.

Lisätietoa ei haettu. Tässä syytän toki — taas — peruskoulun ja toisen asteen tapaa keskittyä vain omiin oppikirjoihin, mutta aito syy taisi olla kahdessa: kielitaidossa ja kiinnostuksen puutteessa haettavaa tietoa kohtaan.

Itseasiassa minähän teen itse jälkimmäistä. En minä hae koskaan tietoa, joka ei liity mitenkään minua kiinnostavaan aiheeseen. Sen sijaan opin asian sivusta usein jotain ihan muuta kuin mitä olin etsimässä.

Kielitaidon ei tarvitse olla syvä, mutta pohja toki täytyy olla. Lopusta selviää vaikka googlen kääntäjällä.

Suurin virhe oli puhtaasti minun. En ymmärtänyt, että vapaa oman halun perusteella tapahtuva eteneminen ei vaan toimi useimpien kohdalla. Pidetään kuukauden paussi, joka venyy puoleen vuoteen ja sitten kun asia taas tulee mieleen, niin onkin kulunut kolme vuotta.

Itse kuitenkin syyllistyn tuohon samaan jatkuvasti ja ihan kaikessa.

On pakko olla sovittu aikataulu ja sen takana lievä pakko ja painostus. Ei malliin peruskoulu, ja toki joustaen, mutta tähtäin ja tavoite on oltava jossain.

Yksi kysymysmerkki oli, että edelliseen koulutukseen liittyi aika paljon sellaisia, joilla ei ollut aikomustakaan työskennellä koirien kanssa. Tultiin hakemaan työkaluja oman koiran hoitoon. Ihan ymmärrettävää, mutta se ei ollut koulutuksen tavoite. Soisella rakenteella olisi pitänyt tehdä kaikki, ei vain noukkia kiinnostavat rusinat valikoiduista aiheista. Siksi työkalut soveltaa ja käyttää saatua tietoa jäivät uupumaan, koska he eivät koskaan päässeet niin pitkälle.

Perusteista liikkeelle lähteneminen on perusteltua ja suunnattoman järkevää. On mahdotonta ymmärtää hankalampia asiakokonaisuuksia sekä syitä ja seurauksia, jos ei tiedä mistä on kyse. Se ei vaan toimi.

Jo aikoinaan ravintokouluttajien materiaaleja väsätessäni hieman ihmettelin miksi koen sen pakkopullaksi, jopa jossain määrin vastenmieliseksi. Myöhemmin oivalsin perussyyn: minä itse en koskaan toimi noin. Tein siis asioita, jotka sotivat koko opittua/luonteenomaista toimintaani vastaan — niin järkevää ja perusteltua kuin se onkin.

Minä olen vahvasti (ja valikoivasti) pragmaatikko. Minulle on päämäärä tärkein. Se miten siihen päästään, on eri vaihtoehtojen kirjosta koostunut. Teoria selittää minulle miksi jokin tapahtuu, ei tapahdu tai pahenee.

Edelleenkin se mistä koko Katiska ja tämä kaikki lähti alkuun, oli tarve saada korjattua kilpakoiriemme jatkuvat krampit. Korjaavien liikkeiden ymmärtäminen ja oivaltaminen (hiilarien leikkaaminen, rasvan ja veden lisääminen, koirien maltillisesti korkeampi paino, kalium) sitten johti teorian ymmärtämiseen.

Kun aikaisemmassa koulutuksessa edellytin, että mennään reittiä:

• perusteoria > ravintoaineet > raaka-aineet > ruokien käyttö ongelmissa

niin tässä uudessa mennään juurikin päinvastoin:

• ongelma > mahdollinen ratkaisu > ratkaisun teoria > vaikuttavien asioiden perusteoria

Esimerkkinä.

Koiralla on vatsa jatkuvasti löysänä. Se on ongelma, josta lähdetään koulutuksessa liikkelle. Korjausliike on vaikka lisätä erilaisten sulamattomien, kuten kuidun, määrää. Sen jälkeen selvitetään mitä kuidut ovat ja miten eri sokerit eroavat toisistaan. Jonka jälkeen palataan takaisin päin suolisto-ongelmien muihin syihin.

Kun eräällä tavalla edellinen koulutus oli koulukopio, niin uusi ravintoneuvojien koulutus on eräällä tavalla kisällikoulutusta ja hiljaisen tiedon siirtämistä. Käytännön kautta oppimista, kun aikaisempi oli teorian kautta etenemistä.

Teknisesti koulutus tulee perustumaan

• säännöllisiin puhelintapaamisiin, joissa edetään aitojen tapausten kautta
  • käytävien asioiden eräänlainen tärkeysjärjestys suunnitellaan ja selvitetään sen mukaan mitä koulutettava jo osaa ja varsinkaan ei osaa
  • foorumityöskentely on mukana, mutta enemmälti minulle väylänä jakaa alustukset ja tapausesimerkit; yleisempi keskustelu koulutuksen sisällä on suotavaa, mutta niin paljon minulla on jo realismia, että en odota sitä :wink:
  • tenttejä ja matematiikkaa ei sinällään ole, mutta laskuharjoitukset tarjotaan heille, joita se kiinnostaa (suuri salaisuus: tässä ammatissa lasketaan huomattavan harvoin mitään, ainakaan sen jälkeen kun oppii hommansa)
  • aikataulu mietitään kullekin sopivaksi kuitenkin niin, että asioissa edetään

Katsotaan mihin päästään. Ainakin pilotissa olevilla oli intoa päällä — tietämättä edes tarkkaan mitä, missä, milloin ja miten :joy:

No, 20.9.21 lähdetään liikkeelle.

2 Likes