ūüí™ Uusi nousu fyysiseen itsekeskeisyyteen

Ysk√§ (siis aito flunssa, ei korona) on kiusannut, mutta alkaa olla laantumaan p√§in. Joten paluu arkeen alkaa huomenna. Tai alkaa jo t√§n√§√§n lumit√∂iden kanssa ‚ÄĒ ei sit√§ paljon ole, alle 10 sentti√§ kertynyt ja t√§m√§ on talven toinen lumiduuni. Mutta koska tekemisess√§ ja olemisessa on ollut pidempi tauko, niin aloitan aiheessa uuden ketjun.

Aloitetaan painolla, koska muuta ei ole. Se on noussut ja koska vatsa alkaa olla taas tiellä ja sellaiset vaatteet, jotka olisivat syksymmällä isoja, alkavat taas mahtumaan, niin kalorirajoitukset astuvat voimaan.

Tänään aamulla vaaka näytti 84,1. Keskiviikkona se oli pari kiloa enemmän, mutta saattaa olla, että punnitsin enemmänkin edellisen päivän syöminkejä raskaalla ruualla… Mutta olen näämmä painon suhteen suunnilleen samoissa tasoissa kuin vuosi sitten.

Onko tämä nyt sitä kuuluisaa jojoilua?

Kalorirajoitteet eiv√§t tule omasta halusta, enk√§ sy√∂misiini puutu sen enemp√§√§ ‚ÄĒ ainakaan viel√§. Mutta Minna tekee vastaavan ryhtiliikkeen ja h√§nen tekemisens√§, tai ruuan suhteen tekem√§tt√∂myytens√§, vaikuttavat my√∂s omiin sapuskoihin. Ajatus olisi kyll√§kin nostaa kulutusta ja alkaa liikkumaan, ja sit√§ kautta katsoa mit√§ painolle tapahtuu.

Syy on simppeli ja vissiin vanhassa ketjussa mainittukin. Voin nykyään paremmin kuin alkuvuoden kaloripihtaamisilla ja hikoiuilla (joka minun mielestäni alleviivaa vain ikiaikaista näkemystäni, että liikunta ei ole terveellistä).

Jos alkaisi taas k√§velem√§√§n Juokseminen tuskin tulee olemaan yht√§√§n sen helpompaa kuin puoli vuotta tai jotain sitten. Painoissa on nyt tavoite ‚ÄĒ pit√§isi saada nostettua tuo noin hieman vajaa 30 kilon kajakki auton kautolle. Juu, saa nauraa, en tosiaankaan kykene nostamaan tuota painoa kajakin reunasta kiinni otettuna suorille k√§sille, edes reisien kautta. Venyttely√§ on pakko ruveta tekem√§√§n, vaikka olen siihen puuhaan yht√§ motivoitunut kuin juoksumattoon.

No, katsotaan mihin tämä etenee…

Ja muistutan edelleen, että tämä(kään) ketju ei ole minulle varattua. Tässä on koko ajan käsitelty minua, koska te muut olette pääosin hiljaa :wink:

1 Like

Koska tykkäätte sykekäyristä, niin laitetaan lumityö näkyviin:

kuva

• Nuo kaksi selv√§√§ laskua ovat tupakkapausseja, jolloin laitoin treeniapin paussille

Taidan hiukan säätää noita sykealueita. Minulla on korkea syke eikä se siitä muuksi muutu. Nythän alueet ovat enemmänkin muiden ihmisen sykealueiden mukaisia, snadilla henkilökohtaisella painotuksella. Mutta eihän siinä ole mitään järkeä, en minä dataa muille kerää.

Nykyiset alueet antavat er√§√§nlaisen v√§√§ristyneen kuvan, niin muille kuin my√∂s itsellenikin. Suurin osa ihmiskunnasta saa tehd√§ reippaamminkin duunia, ett√§ saa sykkeen vaikka 150:een. Minulle se on l√§mmittely√§‚Ķ Alueet on rakennettu aika pitk√§lle sen mukaan mitk√§ yleisesti ovat ns. rasvanpoltto, nopeuskest√§vyysaluetta jne. Lis√§ksi alueet on kirjallisuudessa usein rakennettu treenattujen ihmisten mukaisesti ja sitten niit√§ kaupataan taviksille urheilukellojen ohessa ‚ÄĚhelpottamaan‚ÄĚ laihdutusta ja treeni√§.

Joten jotain fiksatj√∂√∂rdi√§ t√§ytyy tehd√§. En viel√§ tied√§ mit√§, koska en tied√§ mit√§ t√§ll√§ kertaa luulen haluavani. Mutta onhan se motivoivampaa kun sykkeet on keltaisella lohkolla ja tulee illuusio kovasta treenist√§ ‚ÄĒ ja aidosti vaan nousi p√∂yd√§st√§ hakemaan kuppia kahvia.

1 Like

Sain itsestäni yllättäen niin paljon irti, että vetäisin heijastintakin päälle, otsalampun… no, otsalle, polkujuoksukengät jalkaan ja sauvat käsien jatkeeksi. Tein tutun hiukan yli 4 km lenkin. Oletin, että pakkanen oli mennyt perseelleen ja ilma siedettävä.

-8 ja einen navakka tuuli ei tehnyt tuosta taaperruksesta mitenk√§√§n uber-mukavaa (jos sit√§ on koskaan muutoinkaan). Keng√§t on mitoitettu muuhun kuin talveen, joten yksill√§ sukilla varpaat alkoivat olla hieman turhan viile√§t. Takaisinp√§in tullessa vastatuuli peltoaukeilla saa naaman aika j√§√§h√§n. Muutoin polkukeng√§t purivat hyvin lumeen ja yl√§kropassa oli yksi kerros liikaa ‚ÄĒ jos t√§yspaksua villapaitaa saa kutsua kerrokseksi.

Laiska aika ja noussut paino tekivät tehtävänsä. Ensimmäinen kilometri (n. 6,1 km/h) oli aika tuskaa. Toiselle kilometrille, joka menee lähes pelkästään tasaisella, kiihdytin hieman vauhtia (n. 6,8 km/h) ja vaikka askel veti, niin sisäreidet hiukan kapinoivat ja sydän sekä hengitys olivat vakaasti sitä mielipuolta, että tämä on hullun hommaa. Kolmannen kilometrin sitten menin hitaammin (n. 5,5 km/h) ja viimeisen nelosen ja hiukka yli sitten taas reippaammin, ehkä 6,6 km/h.

Nopeudet on ulkomuistista, en jaksa nähdä vaivaa tarkistaa.

kuva

Kolmas kilometri, se rauhallisin, alkoi hiukan ennen teksti√§ Just healthy ja loppui kun k√§yr√§ alkoi nousta keltaiselle ‚ÄĒ se p√§tk√§ kun loppuu yl√§m√§keen.

Summa summarum ‚ÄĒ kunto on aika hyvin romahtanut kev√§√§n, kes√§n ja syksyn aikana. Kun ei se mit√§√§n ihmeellinen ollut aiemminkaan, niin ei kai tuo ihan pop ole. No, enemm√§n taas k√§vely√§, niin kaipa se siit√§ sitten taas aika nopeutuu sen noin 5 minuuttia tuolla p√§tk√§ll√§, joka nyt on l√§htenyt. Siis jos saan aikaiseksi liikkua joka p√§iv√§, joten el√§mme j√§nnitt√§vi√§ aikoja. Tai‚Ķ ei se teille ole j√§nnitt√§v√§√§. Eik√§ oikein minullekaan.

1 Like

Kävin eilenkin lenkillä. Sama matka, sama reitti. Nyt otin nousut hieman rauhallisemmin, mutta kiihdytin sitten vastaavasti vauhti tasaisella. Syy oli aika selvä, doms kiusaa. Ei tuosta eräällä tavalla taktiikan muutoksesta (jessus kun kuulostaa hienolta) oikein muuta seurannut kuin että syke pysyi liikkumisajasta korkeampana ja aikaa meni koko reissuun minuutti enemmän.

Doms… edellisyönä palasi vasemman nilkan krampit. Viime yönä kramppasi vuorotellen oikea ja vasen sisäreisi, sekä siinä välissä sitten oikea nivus. Perselihakset on kipeät, etureiden polven kiinnityskohta on kipeä, lantio ylipäätään on kipeä. Ihan perseestä. Aiemminhan vauhti lisääntyi eräällä tavalla asteittaisesti, koska alkukunto ei riittänyt. Nyt tämän idioottimaisen puolen vuoden laiskottelun jälkeen peruskuntoa on toki jäljellä sen verran, että ylipäätään pystyn painamaan hieman päälle 4 kilometeriä kakkamaisilla nousuilla keskivauhdilla päälle 6 km/h, mutta… ei lihakset siitä tykkää. Eikä kroppa. Eikä pää.

No, sillä se lähtee millä on tullutkin ja buranalla loput. Paitsi että tänään en tee mitään ja huominenkin on kysymysmerkki. On nimittäin kolmannen piikkiproteiinipiikin aika.

Jossain m√§√§rin √§rsytt√§√§ se, ett√§ olen painon suhteen ik√§√§nkuin menett√§nyt vuoden. Olen samassa painossa kuin vuosi sitten. No, v√§h√§ll√§ sy√∂misell√§ ja enemm√§ll√§ hikoilulla se palaa ‚ÄĒ paitsi vatsa, se on ikuinen.

Ai niin. Minähän ostin mustana perjantaina Haltin kerraston. Niin tekninen ettei mitään määrää. Itseasiassa se on lämmin. Ongelma on vaan siinä, että ostin vanhasta muistista kokoa XL ja se on vaan aivan liian iso. No, mahtuupahan ns. kolmanneksi kerrokseksi. Olisi pitänyt ostaa L.

Olen alkanut törmäämään tähän nyt hieman liian usein. Ennen, vuosikymmenkausia, koko oli aina XL. Nyt se on L. Paitsi että kotimaisia lukuunottamalla L on liian lyhyt. Kiinankamat on toinen juttu, niiden XL on ehkä iso M tai pieni L.

Liikkumisen suhteen on hieman vaikea verrata. Tasan vuosi sitten en treenannut, koska tein kahteen kertaan lumityöt, yhteensä 2,5 tuntia. Muutoinhan tein kaikkea muuta kuin kävelin. Kun olin jalkojen päällä, niin yritin saada juoksumatolla sydäriä tekemällä niitä kävely/juoksu-intervalleja. Edeltävä vastaava reitti on päivämäärällä 8.6.21 ja silloin uhrasin aikaa 39 minuuttia vauhdin (ja sykkeen) ollessa aika paljon korkeampi.

En min√§ ihan v√§√§rin muistanut, ett√§ viitisen minuuttia on hidastanut ‚ÄĒ toki, kes√§kuussa saattaa olla helpompaa pit√§√§ vauhtia kuin tammikuussa lumella, mutta en min√§ lipsunut nytk√§√§n, aika reilusti sai k√§vell√§.

Joten, laiskottelu on heilahtanut vastapalloon, ja lujaa. Joten minun ratkaisuni on odottaa, että seuraako koronapiikistä mitään ja jos ei, niin alan tekemään kävelyreissuni 10 kilon repulla. Kyllä se siitä.

Eilen tuli käytyä vaa’alla. Sen mukaan olisi sellainen 700 grammaa häipynyt viikossa, ihan vaan syömisiä leikkaamalla. Olen vissin kerran, kaksi tai kymmenen selitellyt samaa näissä muutamassa mega-ketjussa: laihtumisessa oleellista ei ole liikkuminen ja kuluttaminen, vaan kaloreiden leikkaaminen. Johtuu ihan siitä vanhasta dilemmasta: yhden suklaapatukan kuluttaminen vaatisi normiaktiiviselta koko päivän kalorienpolton, jolloin kaikki myy syöminen menisi läskiksi. Mutta kun ei mene.

Torstai ja perjantai meni laiskotellessa. Kolmas koronapiikki sai käden turhan kipeäksi. Samaten edeltävät kaksi kävelylenkkiä tuntuivat aika vahvasti perslihaksissa, reisissä… njooh, ihan kaikkialla. Joten vaikka ei muutoin olisi mitään tarvetta lepopäiville (ihan oikeasti, kaksi lyhyttä kävelyä puolen vuoden laiskottelun jälkeen), niin helpotti laiskottelu elämää. Tai ainakin oloa.

Minnan kanssa aiheesta doms keskusteltiin vakavasti. Joka siis meid√§n perheess√§ tarkoittaa, ett√§ Minna m√§k√§tt√§√§ ja min√§ vaan tuijotan ‚ÄĒ koska osaksi tied√§n olevani oikeassa, mutta tied√§n, ett√§ siit√§ kiinnipit√§minen ei ole hy√∂dyllist√§; osaksi koska Minna on oikeassa. Asian villakoiran ydin oli v√§itteess√§, ett√§ teen liian kovalla voimalla/ahneudella, johon kroppa ei ole tottunut. Mittakaavana k√§ytettiin saman reitin erilaiset kokonaisajat. Vaikka minulla on pidemm√§t jalat, niin minuutteja kuluu silti jonkun verrankin v√§hemm√§n.

Ei, tässä ei ole kyse kilpailusta. Vaan vaatimuksesta omiin tekemisiin. Minna kysyi minulta, että jos vastaavassa tilanteessa olisi koira, niin pakottaisinko samanlaiseen duuniin. Vastasin, ehkä hieman kysymyksen ohittaen, että on meillä doms-koirille joskus todettu, että sillä se lähtee millä on tullutkin.

Njooh. Kumpikaan meistä ei oikein koskaan muuta tekemisiään toisen näkemysten takia.

Viritin t√§n√§√§n juoksumaton kuntoon, laitoin vauhdiksi 5,8 km/h ja k√§velin 45 minuuttia. Vastannee suunnilleen samaa kuin mit√§ olisin tiell√§ k√§vellyt ‚ÄĒ sill√§ yhdell√§ tutulla erolla: matolla vauhti on tasainen.

Niin tai näin, niin paita oli tuttuun tapaan märkä. Siitä se taas lähtee.

Olen rytmitt√§nyt hieman tekemisi√§ni ‚ÄĒ joka on kiertoilmaisu sille, ett√§ j√§t√§n tekem√§tt√§, kun ei vaan nappaa ja yrit√§n saada aktiviisuusminuutteja muulla tavalla. En sent√§√§n en√§√§ merkitse tallihommia treeniksi.

Koronarokotusta ei oikein voinut enää sunnuntaina käyttää tekosyynä laiskottelulle. Kävely matolla ei kiinnostanut (ulkona on ihan mahdotonta näillä jäätiköillä), joten totesin, että nyt on sellainen kehonrakennuspäivä ja kaivoin 20 kg käsipainon näkyville.

Tuota… ihan lihasvoimaakin on häipynyt tämän puolen vuoden laiskottelun aikana. Jota suoraan sanottuna pidin hieman erikoisena, koska luomutyössä kannan paljonkin 20 kg taakkoja per käsi. Mutta ilmeisesti siinä tulee kompensoitua liikaa (tarpeeksi…) selällä ja jaloilla. Tai jotain. Niin tai näin, niin pakko seuraavaksi kerraksi tipauttaa kilot viitentoista tai kymppiin.

Vasen k√§si, jonka olkap√§√§ on vihoitellut melontavirheiden takia jo pitk√§√§n ja joka on ollut jo paranemaan p√§in, ei sitten jaksanut mit√§√§n. En saanut vasemmalla 20 kiloa yl√∂s ‚ÄĒ en min√§ muista liikkeen nime√§, mutta kuitekin; voi tehd√§ istualtaan tai makuultaan, jolloin k√§ytett√§v√§ lihasryhm√§ vaihtuu, mutta min√§ ty√∂nsin seisaaltani, joka ymm√§rt√§√§kseni vastaa istualtaan teht√§v√§√§ yht√§ ikkiriikkist√§ eroa lukuunottamatta: seistess√§ saa fuskattua vartalolla paljon helpommin.

Tuollainen täydellinen voimattomuus oli minulle uusi tunne. Se oli eri kuin että ei vaan jaksa. Joten jonkun hermotuksen on täytynyt ottaa kipeää.

Miksi vasen, ei oikea olkapää?

Vasemman kiukuttelu johtuu siitä, että melontavirheen takia kajakki pyrki koko ajan kääntymään vasemmalla. Kompensoin sitä sitä käyttämällä vasemmalla enemmän voimaa korjatessani suuntaa, ja tein senkin hauiksella/olkapäällä, jota siis ei saisi tehdä, vaan liikkeen pitäisi lähteä oikean työnnöllä selkälihasten ja lantion avulla.

Vasemmalle kääntyminen taasen johtui suurimmaksi osaksi siitä, että en pitänyt tasamittojen päässä melan lavoista kiinni, plus oikeassa vedossa oli enemmän voimaa ja veto meni liiaksi oman linjani taakse.

Kai tässä täytyy alkaa käyttämään vasemmalla enemmän jotain pientä 5 kilon painoa, löysää kuminauhaa ja/tai venyttelyjä sun muita. Muuten se hajoaa kunnolla.

T√§n√§√§n maanantaina ei sitten auttanut selittelyt ja kiertelyt, joten hypp√§sin matolle ja aloin k√§velem√§√§n √§√§nikirjaa kuunnellen (urakoin Noituria l√§pi). Silti mattok√§vely on melkoisen tympe√§√§ puuhaa ja minulla alkaa olla hermorakenne aika rajoillaan 30 minuutin kohdalla ‚ÄĒ oikeammin 20 minuutin t√§yttyess√§, mutta sitten menen kiukulla; oikeasti, en tajua ihmisi√§, jotka kykenev√§t tekem√§√§n tuota tunnin tai kaksi ilman, ett√§ p√§√§ hajoaa.

Koska se ei kuitenkaan oikein riit√§ mihink√§√§n aikana, matkana ja vauhtina, niin kompensoin eron sitten pappah√∂lk√§ll√§. Tied√§n, ei taida olla viikkoa siit√§ kun sanoin, ett√§ en juokse. Juoksin kuitenkin (jos sit√§ saa juoksemiseksi kutsua‚Ķ). Viidess√§ minuutissa sain sykkeen nousemaan 138:sta 170:een ja lopetin. Oli siin√§ vaiheessa jalatkin v√§syt, joten ei se juoksukuntokaan ole parantunut puolessa vuodessa ‚ÄĒ hassua. Kellon arvion mukaan taivalsin 640 metri√§, joten se ajaisi kuvitellun vauhdin johonkin 8 km/h tasolle ‚ÄĒ mutta edelleenkin, kello ei ole ihan luotettavin arvioimaan mattohommia, koska se laskee askeleita k√§den liikkeist√§ (sill√§ saa my√∂s huijattua aktiivisuusmittaria, jos sellainen tarve tulee joskus‚Ķ).

Punnituspäivä ei ole vielä, mutta eiköhän paino ole laskuun päin.

K√§yn pissalla v√§hemm√§n kuin viimeksi pudottaessani painoa ja leikkiess√§ni fyysisesti aktiivista oliota. Oma arvaus on, ett√§ johtuu protskujen puuttumisesta. Juon siis v√§hemm√§n, kun en tee pirteloit√§. Nestem√§√§r√§ ei kuitenkaan selit√§ kaikkea, koska kuitenkin juon v√§hint√§√§n samaa m√§√§r√§√§ vett√§ ‚ÄĒ joku au naturel tai kahvina. Joten ero t√§ytyy tulla proteiinien grammam√§√§rist√§.

Olen yritt√§nyt selitt√§√§ t√§t√§ koirillakin ‚ÄĒ ja muistaakseni asiaa on k√§sitelty edellisiss√§kin ketjuissa, mutta menk√∂√∂t kertauksena ja kertana kiellon p√§√§lle.

Elimistö ei varastoi proteiineja. Niitä ei suuremmin muuteta läskiksi ja vaikka yritettäisiinkin, niin nettohyöty menee pakkaselle. Proteiinien ja aminohappojen käsittely vaatii kohtuullisen paljon energiaa, joten pilkkomista ja sitten polttoa ei tehdä, ellei elimistön ole pakko. Taviksella proteiinien hiilirungon hapettaminen kattaa päivän energian kulutuksesta noin 0,8 % ja kovaa treenavalla voimanostajallakin vain 1,1 %. Ja nuokin toteutuvat vain jos on einen nälkä ja tulee anaerobista rasitusta (taviksilla se syntyy muuten usein portaiden nousemisesta).

Koska ei varastoida ja kun syödään enemmän kuin tarvitaan, niin ylijäämä on poistettava. Proteiinien ja aminohappojen kohdalla poisto (virallinen termi on erittäminen) tapahtuu munuaisten kautta virtsaan. Koska munuaiset eivät pysty hävittämään eräällä tavalla pelkkiä kappaleita, vaan ne uitetaan kuin tukit aikoinaan, niin samalla hukataan vettä. Eli pissataan enemmän ja useammin.

Koirilla yhteys tulee kuivamuonien turhan korkeaan proteiiniprosenttiin, joka koostuu liian suurelta osin tarpeettomista kasvisproteiineista, Seurauksena koira alkaa kuivumaan ja käsissä onkin yhtä äkkiä einen kuiva agility-koira, jonka lihastonus on kadoksissa ja se menee helpommin jumiin. Sitten buukataan hieroja-aika ja saadaan neuvoksi syöttää enemmän B-vitamiineja ja magnesiumia :man_facepalming:

No, voi vähäisempi pissaamiseni johtua ihan siitäkin, että olen koko ajan syönyt ihan kivasti puhtaita sokereita. Tosin, se vähenee nyt kun joululahjaksi saadut candy canet loppuivat eilen :weary:

Eilen ei taas napannut mikään. Eikä ole edes huono omatunto.

Krampit alkaa olla joka öisiä, eikä edes kerran. Heräsin varmaan neljästi viime yönä. Aina vasemman koiven nilkan päältä, jalkapöytä ja hieman varpaat. Kun vetää villasukan päälle, tai ottaa pois hieman kerrasta riippuen, niin jalkaa koukistaessa sisäreisi muistuttaa, että voidaan täälläkin krampata, jos ehdottomasti niin halutaan. Tuon korjaa nopea jalan suoristus, mutta nilkka ei rauhoitu kuin saamalla paino päälle. Joka on mielenkiintoista, koska oikaisun pakottaminen pitäisi auttaa.

Kun se laukeaa, niin sen j√§lkeen alkaa muurahaiset marssimaan ihon alla, aivan kuten levottomisssa jaloissa. Pit√§isi varmaan aloittaa magnesium taas. Itseasiassa kaikki lis√§t, sill√§ en ole ottanut mit√§√§n koko talvena ‚ÄĒ mukaanlukien sinkki ja D-vitamiini.

Liian vaikeaa, koska purkit ovat toisella puolella pöytää ja pitäisi nousta tuolilta.

Joojoo, Olisi aika mennä niksauttajalle. Ehkä hieman myöhemmin kun saa enemmän kuormitettua itseään.

Mutta hassua on, ett√§ minulla ei ole vatsa- ja selk√§lihakset olleet vuosikymmeniin n√§in hyv√§ss√§ kunnossa. √Ąlk√§√§ ymm√§rt√§k√∂ v√§√§rin, ei ne miss√§√§n treenatussa kondiksessa ole, mutta kykenen sellaisiin vatsalihasliikkeisiin, jotka olivat viime talvena mahdottomia.

En oikein tajua miten tuo on mahdollista.

Njooh. Jos joisi kahvikupin tyhjäksi ja lähtisi hajoittamaan päätä juoksumatolle. Olenko koskaan maininnut kuinka tympeää puuhaa se on?

Ootko testannut rautaa? Mulla autto raudan lisääminen levottomiin jalkoihin ja kramppeihin. Ja siis rautatablettien syönti, ei raudan nostaminen tangossa :sweat_smile:

Olen. Ei auttanut.

Rauta olisi tietysti houkutteleva vaihtoehto ‚ÄĒ siis purkissa, ei tangossa ‚ÄĒ koska hemoglobiini on einen turhan matala.

Maltoitko syödä tarpeeksi kauan?
Useampi viikko tais itellä mennä.

Vajaa kaksi kuukautta. Ei noussut my√∂sk√§√§n hemoglobiini, mutta en ole koskaan raudalla saanut sit√§ nousemaan ‚ÄĒ yksil√∂juttu, plus kroppa ei vissiin koe tarpeelliseksi moista urakkaa.

1 Like

Kävin vaa’alla, viikko on taas mennyt. 81 kg.

Se, että paino on tullut alas viikossa 2 kiloa, saattaa selittää krampit. Tai mitään saattaa… se selittää ne suoraan.

Sinänsä mielenkiintoista. Kroppa kesäkuntoon -projektihan ei sitten mennyt ollenkaan kuten suunnittelin, eli pidetään syömiset ennallaan ja hoidetaan homma liikunnalla. Meni juurikin päinvastoin. Liikkuminen on ollut minimaalista ja useimpien arkiliikunta lienee kovempaa kuin meikäläisen treenikuntoilu. Sen sijaan ruoka on leikkaantunut.

En tiedä miten minä tuon alunperin ajattelin. Luultavasti en ajatellut ollenkaan. Kun perheen toinen aikuinen siirtyy salaattilinjalle, niin miten siinä sitten pitää omat syömiset kalorien suhteen paikallaan? Ei mitenkään, koska samaa ruokaa syödään. Salaattia ja rasvatonta lihaa siis minullekin.

Candy canet loppuivat. Ei siis sokerilis√§√§ sielt√§k√§√§n. S√∂in joulunpyhist√§ ylij√§√§neet puoli tusinaa valkoista, tavallista ja tumaa suklaalevy√§ (tosin mallia Lidlin pieni√§, mutta silti; ovat muuten minusta aika surkeita leivontasuklaita). Ostettiin purkki vihre√§ kuula -m√∂ss√∂√§ torttuja varten. Ei niit√§ koskaan tehty, joten s√∂in purkin. Aika makeaa muuten, liiankin makeaa sy√∂d√§ sellaisenaan. Seuraavaksi ty√∂listalla on vanilja- ja kanelikreemipurkit ‚ÄĒ nekin saattavat olla mielenkiintoisia makukokemuksia.

Tarkoittaa aika pitkälle sitä, että kun en syö mitään ennen kello 15 - 17, ja sitten syön yhden lautasellisen, tosin ison, salaattipohjaa, niin ruokakalorit ovat jossain tasolla 1200. Noiden muiden makeiden, tai raejuustolla mansikoiden kanssa, saatan päästä parhaimmillaan 1600 kcal.

Minulla on vielä 6 purkkia Annasin pipareita jäljellä. Niiden kanssa pääsen viikoksi lähelle 2000 kcal päivä.

No, luultavammin alan ratsaamaan talouden nuudeli- ja tonnikalavarastoja. Pitäisi alkaa syömään taas aamiasta, edes linjalla kananmunia ja kaurapuuroa, mutta kun ei maistu.

Mitäs jos aloitat aamiaisen syömisen sellaisesta ruuasta mikä maistuu? Tai vaikka suklaalla :wink:Sittenhän sitä voi alkaa viilaamaan ns terveellisempään kun alkaa vaan saamaan kurkusta alas oletettavasti muutakin kuin kahvia.

Kun ei maistu. Kahvi uppoaa. En edes pysty syömään aamulla, ei vaan vatsa ota vastaan (tai ottaa, mutta en tykkää). Puolelta päivin tilanne on toinen, mutta harvemmin minulla on nälkä silloinkaan ja syöminen ilman nälkää on hieman… hassua (ja silti teen sitä öisin :rofl: )

Hyyyyvin onnistuu syöminen ilman nälkää, ei minkäänlaista ongelmaa ainakaan mulla. Tai siis se kyllä riippuu mitä syö. Ruoka ei kyllä maistu ilman nälkää, kaikki muu kyllä :woozy_face:

Ehkä se aamusyömisen haluttomuus johtuu siitä yösyömisestä :wink:
Mutta minkäs sitä tekee kun tiettyjä tapoja muodostuu on niistä hankala eroon päästä :woman_shrugging:
Ja kahvi taitaa mahaa täyttää aika kivasti, en tiiä kun en juo mutta isännällä täällä samaa vikaa kuin sulla: kahvia aamulla kitusiin ja töihin. Harvoin syö. Voi olla myös koko päivän syömättä töissä jos ei kerkeä ja sitten syökin loppuillan :woman_facepalming:

1 Like

Mä en lomilla ja viikonloppuisin syö aamupalaa koska ei ole nälkä eikä vatsa suostu. Jos syön väkisin, tulee huono olo. Ensimmäinen syöminen saattaa venähtää iltapäivään ja siinä auttaa juurikin se, että täytän vatsaa kahvilla. Jos hetken aikaa on sellainen olo, että kohta saattaisi olla nälkä, olo katoaa kupilla kahvia.

Työpäivinä syön useimmiten aamupalan, mutta vasta töissä, kun olen ollut hereillä jo pari tuntia. Jos yrittäisin syödä jo kotona, lopputuloksena olisi todella huono olo.
Jos skippaan aamupalan, yhteentoista mennessä on jo kamala nälkä, riippumatta siitä, menenkö töihin seiskaksi vai ysiksi. Ja luonastauolla on pakko harrastaa itsekuria: syön ensin, sitten vasta juon kahvia, koska muuten nälkä saattaa taas kadota.

Joten Jagsterille ehdotus: aloita aamu kävelylenkillä? Saat ehkä pienen nälän tunteen, jota kautta koko ruokarytmiä saisi parempaan kondikseen.

Tuo on muuten mielenkiintoinen juttu. Jos syö enemmän yöllä tai ainakin huomattavan myöhään illalla, niin aamulla on tolkuton nälkä. Mutta ei se noilla makeilla kalorilisillä toimi.

Tässä menee raja. En taatusti aloita. Minä aloitan päiväni 2-3 kupilla kahvia ja tunnin koomalla somen syövereissä.

Jos venytet√§√§n aamun m√§√§ritelm√§√§, niin hieman noinhan min√§ viimeksi kuntoilukiimassa tein. Siin√§ ennen puoltap√§iv√§√§ 45 minuuttia tai tunti tekemist√§ ja sitten lautasellinen puuroa, munaa + pekonia tai jotain muuta ruualta n√§ytt√§v√§√§. Samojen asioiden kanssa silloinkin riitelin ‚ÄĒ liian nopea painonlasku, krampit jne. Ainoa ero silloiseen on pissalla k√§ynnit y√∂ll√§. Ne on nyt j√§√§neet pois. Toki voisin syytt√§√§ siit√§ aamu/p√§iv√§paloja, mutta eik√∂h√§n syy ole ihan se, ett√§ en en√§√§ pelleile niiden protskujen kanssa.

Foorumitekninen huomio, en ole ennen kiinnitt√§nyt asiaan huomiota. Jos aloittaa vastauksen maalaus-lainauksella, niin postaus menee vastauksena lainattavalle. Joka siis oletettavaa onkin. Mutta kun lainaa jotakuta muutakin, niin viesti ei siirry ns. ketjun runkoon ‚ÄĒ joka lienee tekninen juttu.

Joten jos ehdottomasti haluaa kommentin ketjun runkoon, niin pitäisi ensin aloittaa vastaus siitä kaikista alimmasta vastaa-nappulasta, ja sitten vasta lainata ihmisiä. Kännyköillä tuo on einen hankalaa, tabletilla onnistuu.

Se, että mitä käytännön merkitystä tuolla on… ei sen suurempia, taitaa vaan hiukan muuttaa tapaa jolla uudesta viestistä ilmoitetaan.

Ihan perusasiaa kaloreista, hieman malliin Olipa kerran ihminen (jos joku vielä muistaa sen):

Mutta.

Törmäsin tähän:

Tuota ei kannata katsoa, ellei ymmärrä (australian) englantia tai jos saa paniikkikohtauksen kemiallisista kaavoista, Ei, tyyppi ei sukella kemian syvään päähän, vaan selittää havainnollisesti mihin se perkeleen läski häviää laihtuessa.Mutta kemiaan liittyvää asiaa ei pysty selittämään ilman kemiaa.

Minusta tuo oli mielenkiintoinen ja opin määrättyjä asioita. Aidosti en niinkään perusteiden tasolla, vaan lähinnä nippeleissä ja teoriassa niiden takana. Mutta minä olen omituinen ja se on yleisesti tiedetty sekä tunnustettu fakta.

Spoilerina: läski häviää hiilidioksiidiksi ja vedeksi.

Jos mietitään aikaisempien liikuntaketjujen mäkättämistä niin hengästymisen, hikoilun kuin pissalla käyntien suhteen, niin ne ovat vain hävitettyä läskiä :rofl:

Mutta… alkaako nyt selviämään miksi liikunnassa pitäisi hengästyä, kun vaikka laihdutetaan? Ei takerruta hengästymisen, verenkiertojärjestelmän ja lämmön mekaniikkaan sekä kemiaan, mutta jos ei hengästytä ja hikoilla, niin läskiä ei ole paljoakaan palanut. Koska:

• C55H104O6 on l√§skin kemiallinen kaava; jos harrastaisin tatuointeja, niin antaisin hakata tuon navan yl√§puolelle

√Ėh‚Ķ jossain oli ketju koirien ulosteista ja siin√§ liipattiin liki aihetta bakteerimassa ulostessa. Ihminen tuuppaa yhdell√§ vessakerralla bakteereja pihalle‚Ķ en nyt muita, yli kolme miljoonaa tai kolme miljardia. Siin√§ sit√§, maitohappobakteerien sy√∂mist√§ :wink: (kyll√§, tied√§n eritt√§in hyvin, ett√§ kyse ei ole samasta asiasta).

Lähdin ostamaan Nummelasta sarjakorttia uimahalliin. Vilkaisin netistä eilen, että tänään loppuu nykyinen korona-sulku. Olisi varmaan tarvinnut lukea uutisia tarkemmin, sillä ovet pysyvät kiinni vielä 2 viikkoa. Sitä ei sitten kannattanut nettiin päivittää. No, tulipahan etsitty tuokin paikka, sillä se on aika hyvin piilotettu mutkien ja risteysten taakse. Olisi pitänyt paikkakuntalaisena tajuta ajaa ensin seurakuntakeskusten viittojen mukaan, sitten lähteä uimahalliviitan suuntaa ja viimeikseksi poiketa koulukeskuksen suuntaan ja hakea viittoittamaton uimahalli koulun takaa.

Edit: Kopioin postauksen fittiness-chatista, koska halusin testata toimintoa