Uudet kävelysauvat ja hieman yli 2 viikkoa

Naamapäivitys, mutta kaipa sen kopypeistata saa…

Tänään oli tässä uudenuutukaisessa kuntoliikuntabuumissa lepopäivä. Applen kello ei muuten todellakaan suosi eikä kannusta lepoon, joten tavoitteet kannattaa laittaa aika alas.

Kuitenkin. Tein lyhyen kävelylenkin, koska oli nätti päivä - vissiin syksyn viimeinen - ja piti testata uusia sauvoja. Niillä muuten saa ihmeellisesti tehoa lisää, joten ehkä olen aikoinaan pilkannut niitä hiukan turhaan.

Tunti ja 5,8 km. Ihan oikeasti, en muista koska olisin viimeksi kävellyt tuntia putkeen. Nousua yhteensä 121 m - meillä käyneet tietävät ne pari mäkeä ja tällaiselle rapakuntoiselle ne on… tappavia, kun vetää ylös kunnollisella temmolla.

Ajatuksena oli mennä sillai siististi, pitämällä syke alle 120 ja vaan intervalli-idealla vetää aina mäet reippaammalla vauhdilla. Eihän siitä mitään tullut, kun syke paukahtaa heti johonkin 140:een ja kun tuli ensimmäinen kovempi rasitus, niin eihän se sieltä alas tullut. Joten jaksotin vaan viitsimisen mukaan.

Keskisyke 156 välillä 114 - 182.

Eka kilometri aikaan 10 minuuttia, eli normaalia reippaampaa kävelyä, mutta ei sen kummallisempaa. Neljäs kilsa tuli täyteen takaisin tullessa pisimpään ylämäkeen ja se vei vauhdin hieman päälle 13 minuuttiin (ja sillä välillä myös syke piipahti yli 180). Keskivauhti meni sitten 11,29 minuuttiin kilsa.

Ei sillä elvistellä tarvitse. Mutta ottaen huomioon, että kaksi viikkoa sitten nilkat kesti hikiseen kaksi kilometriä ilman sen kummallisempia nousuja, niin aika nopeasti kuitenkin jotain tuloksia tulee. Tällä kehitysvauhdilla voidaan tehdä perheen yhteisiä lenkkejä arviolta 12 viikon kuluttua, niin ei tarvitse katsella kun Minnan selkä häviää kaukaisuuteen.

Ja ekstrana - ei se, että pyrkii syömään vähemmän ja järkevämmin kuitenkaan tarkoita askeesia. Tämä ateria mahtuu ruokarajoihin (kun unohdetaan ranskalaiset ja pirtelö)

Minä käytin röyhkeästi koiraa apuna ylämäki treenissä :joy:.

Olen miettinyt älysormuksen hankkimista. Mulla koskaan ole ollut mitään aktiivisuus tai sykemittari hässäkkää tai sovellusta.
Toimiiko nuo oikeasti?
Tai oikeasti onko noista mitään hyötyä?

1 Like

Älysormukset on enemmän ns. yleisempää hyvinvointia seuraavia.

Kellot on sitten oma juttunsa. Toimii ne sen verran, että laskevat liikkumisminuutit oikein, matkan ja sykkeen sinnepäin ja kulutetut kalorit arvataan.

Se, että mikä kello kannattaa hankkia tai olla hankkimatta sitten riippuukin. Jos liikkuu huvikseen ilman sen kummallisempia säätöjä tai seurantoja, niin ei tarvitse mitään. Jos taasen haluaa säätää liikkumistaan sykkeen mukaan, niin kello on järkevin.

Muu tulee sitten ekstrana. Minä ostin Apple Watchin, koska luuri on i-vehje. Sen eniten käytetty ominaisuus on minulla ollut, ulkopuolella aktiivisuustoimintojen, Apple Pay - ihan pahuksen paljon näppärämpi kuin kortilla tai puhelimella maksaminen. Niin näppärä, että en ole enää ihan varma mikä mun kortin PIN on kun en ole aikoihin tarvinnut :laughing:

Sähköposti-ilmoituksia, tekstiviestejä ja muita appeja en tarvitsisi.

Poppikoneena se toimii nappien/kuulokkeiden suuntaan, mutta siihen kello ei anna lisäarvoa puhelimeen nähden.

Aktiivisuuteen liittyvät sitten vaihtelevat per kello. Osassa on parempi GPS, jos haluaa reittikartan, ja osassa sitten heikompi. Rasitustyyppejä saa asetettua ymmärtääkseni useammissa (malliin sisäkävely, ulkona juokseminen, toiminnallinen voimatreeni jne) ja niiden merkitys ei oikeastaan ole muu kuin kalorikulutuksen arvaus.

Applen kelloon ainakin saa, ja varmaan muihinkin, laitettua helposti kehonmitat ja muut mittarit, niin saa kivat käppyrät kuinka paino tai verenpaine on muuttunut (verenpainettahan noista ei yksikään kuitenkaan mittaa).

Joten liikkumisen kannalta kyse on vain siitä haluaako dataa. Minä tarvitsen sitä puolta, koska haen moisista motivaation tehdä.

1 Like

Ok.

Mulla ei ole applea.

Kiitos kattavasta selvityksestä. Tulin siihen tulokseen etten tarvitse tommosia sovelluksia.

Sitä sormusta ehdotti lääkäri, ihan vain unen tarkkailuun, koska on kuulemma paras. Ja ei, kyseisellä tohtorilla ei ole kytköksiä kyseiseen vempaimeen.
En vain ole tottunut pitämään mitään koruja tai sormuksia niin hankkimatta on jäänyt tuo älysormuskin.

Mä oon myös harkinnut sitä sormusta muutamaan otteeseen, uteliaisuudesta ja unen seuraamiseen. Mutta yritän olla hommaamatta, koska todennäköisesti nukkumisesta tulisi suorittamista sen jälkeen. Riittävän vaikeeta jo nyt :joy:

1 Like

Ketjun aloitus blogipostauksena (ihan kopypeistaus, pari youtube-linkkiä lisänä).

Yhdessä faceryhmässä oli juttua Ouran sormuksista ja kyllähän siinä ihan selvästi näkyi kaksi selvästi erilaista suhtautumista:

  • tekniset halusivat selvää dataa, koska eivät muuten tienneet nukkuvatko hyvin (yleensä ,miehiä)
  • osa pelkäsi nimenomaan suorituspaineita ja että alkaa tekemään asioita sen mukaan mitä appi sanoo, ei siltä miltä tuntuu (suurin osa naisia)
1 Like