📩 TyhmĂ€ toimitusvalinta

Tilasin keskiviikon puolella yhden pikkupaketin VerkkiksestÀ. Valitsin Postin pikkupaketin, koska tiesin, ettÀ se ehtii perjantaiksi Vihtiin. En parin euron hintaeron takia tavalliseen pakettiin verrattuna, vaan koska se tulisi postilaatikkoon eikÀ tarvitsisi ajaa 15 kilometria kylÀlle.

En ihan miettinyt tÀtÀ asiaa loppuun asti.

Jos olisi ottanut sen tavallisena pakettina, niin se olisi odottamassa jossain Vihdin kirkonkylÀn kolmesta noutopisteestÀ. Mutta koska paketti saapui Vihdin kulmille vasta perjantai-iltapÀivÀnÀ, niin nyt se sitten odottaa viikonlopun yli maanantain kirjepostin jakoa.

Suomalaiset verkkokauppiaat uhraavat tuntitolkulla laskeutumissivujen suunnitteluun ja erilaisten funnelien ja tunnelien suunnittelemiseen. He eivÀt ymmÀrrÀ, ettÀ ei heidÀn myyntiÀÀn rajoita reitti kassasivulle. MyyntiÀ rajoittaa neljÀ tekijÀÀ:

• paskat tuotetekstit
  • törkeĂ€n kallis hinnoittelu
  • postikulut
  • Suomen Postin hidas toimitus

Posti selittÀÀ miten se tukee suomalaista verkkokauppaa. Se tuki tarkoittaa kalliimpia toimituksia hitaimmalla mahdollisella tavalla. Ja koska artisti maksaa kulut, niin kuluttajaa tuo enemmÀn kiusaa.

Muistiin itselle. Amazonilta se olisi tullut perjaintaipÀivÀllÀ himaan noin 30 % halvemmalla. MinÀ tiedÀn tÀmÀn, joten minulla on hieman tekosyyt vÀhissÀ miksi tilasin Suomesta ja 40 km pÀÀstÀ paketin, jota tarvitsisin nyt, mutta tulee joskus.

Huoh.

1 Like

Ei helvetti. Ei koskaan enÀÀ moisella wannabe-kirjetoimituksella.

Tilauksesta neljĂ€n pĂ€ivĂ€n pÀÀstĂ€, eli lauantaina, se oli lajiteltu Vantaalla. TĂ€nÀÀn maanantaina, tuli Ă€sken ilmoitus, jossa Posti ylpeĂ€nĂ€ kertoo, ettĂ€ se on nyt kuljetuksessa HelsingistĂ€ kohti VihtiĂ€ — eli Nummelaa. SieltĂ€ se sitten jossain vaiheessa ehtii kirkolle jakelua varten.

Eli on jakelussa aikaisintaan huomenna. Mutta jos en vÀÀrin muista, niin meillÀ tiistaisin ei jaeta kirjepostia. Joten saan sen sitten keskiviikkona.

Postikilpailua odotellessa

2 Likes

Kiitos Posti. Juuri Àsken kÀvi jakaja laatikolla. Kömmin katsomaan, josko se perkeleen pikkupaketti olisi kuitenkin tullut. Nope, yksi lasku oli tullut.

Polttelin tupakan loppuun ja tulin takaisin sisĂ€lle. Samantien paukahti tekstari, jossa Posti iloisesti kertoo, ettĂ€ paketti — jonka toimitus oli kotiin — on noudettavissa kylĂ€ltĂ€ automaatista — kun halusin toimituksen kotiin juuri sen takia, ettĂ€ ei tĂ€ytyisi lĂ€hteĂ€ kylĂ€lle.

Vittu.

1 Like

Luojan kiitos etten ole ainoa jolle tuon postin palvelut ei pelaa.

LÀhetin kirjatun kirjeen. Maksoin siitÀ hieman alle 10 euroa.
Posti onnistui hukkaamaan sen.
Istuin yli tunnin puhelimessa ( tietysti maksullinen numero) ensin jonottomassa ja sitten kuuntelemassa virkailijan hÀmmÀstelyÀ, ettÀ miten se nyt tolleen on hÀvinnyt

Joo, ja nimenomaan kirjattuna sen takia ettei hÀviÀisi ja pystyisin seuraamaan sen kulkua.
No, kyllÀ se sitten lopulta löytyi, ei siihen mennyt kuin reilu viikko.

Ja parikin kertaa on kÀynnyt noin, ettÀ kotiinkuljetuksella tilatun paketin olen joutunut postista hakemaan.

Ja edittiÀ: ei mennyt edes automaattiin, vaan ÀrrÀn tiskille. Ja koska minulla on muutamia kÀytÀnnön ongelmia henkkarien kanssa, eli ei ole, niin nyt sitten kyörÀÀn perheen yövuorolaisen kohtsiltÀÀn kylÀlle turhalle kauppareissulle.

Toinen vittu.

Minulla on noin joka kolmannessa Postin toimittamassa paketissa ongelmia. Onhan se sentÀÀn parempi kuin vaikka PostNordilla, joka ei ole onnistunut vielÀ kertaakaan.

Nyt on pakko vetÀÀ juttua hieman takaisinpÀin. Ongelma ei ollut tÀllÀ kertaa Postissa, vaan Verkkokaupassa.

Miten Verkkis ajatteli, ettÀ tÀmÀ ÀngettÀisiin postiluukusta, tai edes postilaatikkoon?

Oikeastiko ei ollut muuta tapaa paketoida? Vai eikö kerÀily tiedÀ mikÀ on toimitustapa?

Ei hitto :joy:.

No, nyt on onnistunut pakkaaminen.

Hieman jÀlkijunassa, mutta kun tilasin kumikanootin, niin pyysin senkin (Matkahuollon) automaattiin. Automaatti oli toimitusvaihtoehdoissa, koska se oli alle painorajan. TiesinhÀn minÀ, ettei se sinne mene, koska ulkomitat eivÀt anna myöten.

Ihmettelen vain sitÀ, ettÀ eikö todellakaan 2010-luvulla kyetÀ koodaamaan pakettikauppaa, joka osaa tietÀÀ mihin paketti ylipÀÀtÀÀn kyetÀÀn toimittamaan ja tarjoaa vain relevantit vaihtoehdot.

Josta pÀÀstÀÀn asiaan, josta olen kiukutellut jo pitkÀÀn: miksi edes tarjotaan muuta kuin summittainen paikkakunta, kun yksikÀÀn postipalvelua tarjoavista ei noudata noutopistettÀ, vaan suhtautuu siihen vain ujona ehdotuksena.

Toki toimitus kotiovelle saisi olla oma vaihtoehtonsa. Ai niin, mutta kun sekÀÀn ei onnistu. Posti on kerran saanut toimitettua kotiin asti, ja silloin jakajalla oli hyvÀ pÀivÀ. Matkahuolto ei ole edes yrittÀnyt ja PostNord ei vaivaudu edes tuomaan Vantaanta (vai mikÀ vitun Espoo sen on) ja valehtelee toimitusyrityksestÀ.

Lopputulos on se, ettÀ kotiovelle maksettu paketti siirtyy normitoimipaikkaan ja pitÀisi maksaa uudestaan, ettÀ sen saa sinne, mistÀ on alunperin maksettu.

En edes muista koska olen viimeksi saanut paketin automaattiin. Vihdin kirkolla on kaksi Postin ja Matkahuollon automaattia, ja aina ne siirretÀÀn ÄrrĂ€lle. Paras oli kerta, jolloin sain aamupĂ€ivĂ€stĂ€ ilmoituksen automaatilta ja iltapĂ€ivĂ€llĂ€ uuden ilmoituksen, ettĂ€ se on siirretty ÄrrĂ€lle.

No, ei pitÀisi kiukutella, Pakettini ovat sentÀÀn saapuneet oikeaan kylÀÀn joka kerta. Paitsi PostNordin toimitukset.

Mites tĂ€mĂ€ nykyÀÀn menee
 DHL kĂ€yttÀÀ Postia ja Schenker PostNordia, vai oliko se pĂ€invastoin?

Hiukan tÀytyy varmaan pakittaa edellisestÀ kiukuttelusta.

Toinen tĂ€nÀÀn tulleista paketeista oli uusi mela. Hiilihuituvarsi, 20 sentin sÀÀtö varressa ja lapakulmien pyöritys oikealle ja vasemmalle. Ei kalleimmasta pÀÀstĂ€, mutta parempi (uskoakseni) kuin se kumikajakin mukana tullut nappikiinnityksellĂ€ oleva peltivartinen — ainakin hiilikuitu on mukavampi kĂ€dessĂ€.

Muistin, ettĂ€ olin tilannut katkomelan, mutta taisin sotkea sen yhteen toiseen, jota harkitsin. TĂ€mĂ€ on kahdessa osassa ja laatikko oli jotain yli 150 senttiĂ€ pitkiĂ€ — ei se olisi automaattiin edes mahtunut.

Joten taas ollaan tilanteessa, ettÀ miksi ihmeessÀ edes tarjottiin toimitusta pakettiautomaattiin

Toinen saapunut paketti oli venttiiliadapteri. Kajakin venttiili on mallia vakio, jota kÀytetÀÀn mm. SUP-laudoissa. Pumppuja on saatavilla vaikka kuinka, mutta painemittari nostaa hintaa. Koska minulla ei ole suurta luottamusta mukana tulleen pumpun kestÀvyyteen, niin tilasin adapterin.

Toinen pÀÀ on se SUP-venttiili, ja toinen ihan tavallinen fillarin ventiili.

Alle röökiaskin kokoluokkaa ja olisi voinut tulla ihan tavallisena kirjeenÀkin. Mutta ei, pakko oli tulla pakettina. Ja moiselle A5-kokoiselle pehmustetulle kuorelle ei sitten löytynyt lokeropaikkaa.

Kolmas tilattu tuli tĂ€nÀÀn ja on vielĂ€ noutamatta. Uusi melontaliivi, koska se ensimmĂ€inen kiimassa ostettu alle 20 euron Motonetin myymĂ€ on
 ei kovinkaan hyvĂ€. Se löysi tiensĂ€ pakettiautomaattiin. Nyt jĂ€nnÀÀn, ettĂ€ onko se siellĂ€ vielĂ€ huomenna aamupĂ€ivĂ€llĂ€, kun pÀÀsen noutamaan sen.

MeillÀ töissÀ Posti hoitaa meidÀn kuormat terminaalista myymÀlöihin. Useamman vuoden ajan on tuntunut siltÀ, ettÀ niillÀ on kova tarve pÀÀstÀ eroon jopa yritysasiakkaista.

TÀllÀ viikolla oli poikkeuksellinen tilanne, jossa Postin yritys-aspa hoiti hommat todella hÀmmÀstyttÀvÀn mallikkaasti. Tullin yritysaspa sen sijaan oli jotain jÀÀtÀvÀn jÀrkyttÀvÀÀ.

Mun piti tilata Postilta nouto myymÀlÀstÀ, kuljetus toiseen myymÀlÀÀn-toimitus. Helppo homma, tÀytetÀÀn netissÀ lomake joka printataan ja seuraavana pÀivÀnÀ postisetÀ hakee paketin.
Tosin, koska paketin mÀÀrÀnpÀÀ oli Ahvenanmaa, ei homma ollutkaan enÀÀ niin helppo, kiitos syyskuussa muuttuneiden tullauskÀytÀntöjen. Lomakkeessa piti valita kolmesta tullilomake-vaihtoehdosta yksi. Koska kyseessÀ oli yrityksen kÀytössÀ oleva tavara, eikÀ millÀÀn tapaa myymiseen tai ostamiseen liittyvÀ toimitus, mulla meni pasmat sekaisin siitÀ, ettÀ miksi saatanassa tÀstÀ nyt tÀytyy jokin tullilomake tÀyttÀÀ ja miksei siinÀ kerrota selkeÀmmin, ettÀ mikÀ niistÀ.
Lueskelin hetken Postin sivuilta ohjeita, sen jĂ€lkeen ihmettelin Tullin sivuja, kyllĂ€styin ja soitin Tullin yritysaspaan. Ja ensin Tullin aspaan nimenomaan sen takia, ettĂ€ Postilla ei ikinĂ€ mikÀÀn toimi. Kysymykseen siitĂ€, mikĂ€ lomake tulee valita ja mitĂ€ siihen pitÀÀ tĂ€yttÀÀ, vastaus oli “en minĂ€ tiedĂ€. Se saattaa ehkĂ€ olla se kolmas vaihtoehto.”

Rivi kirosanoja tÀhÀn vÀliin. Mulla oli mennyt koko pÀivÀ erilaisten teknisten ongelmien ratkomiseen, joiden takia olin myöhÀssÀ kaikista aikatauluista ja työpÀivÀkin lÀhes tÀysi. En minÀ tiedÀ-vastaus oli kirsikka kakun pÀÀlle.

Soitin sitten Postin yritysaspaan. SieltÀ vastannut ei tietenkÀÀn osannut vastata kysymykseen ja kertoi laittavansa asian eteenpÀin ja ettÀ joku muu on minuun yhteydessÀ. Kysyin, kauanko siihen sitten mahtaa mennÀ vai jÀtetÀÀnkö asia huomiseen. Aspa ihan itse ymmÀrsi, ettÀ asia on tÀrkeÀ ja kiireellinen ja sanoi laittavansa siihen kiireellisyysmerkinnÀn. Oli hirmu mukava tÀti, mutta en siltikÀÀn odottanut sen suurempia tuloksia.

Joten yllÀtys oli todella suuri, kun alle puolessa tunnissa mulle soitti takaisin henkilö, joka osasi kertoa, mikÀ lomake tÀytyy tÀyttÀÀ ja miten. Postilta!

MinÀ en muuta tiedÀ kuin ettÀ ylipÀÀtÀÀn Ahvenanmaalle myyminen on hyvin syvÀltÀ. Se perkeleen tulliraja vain siksi, ettÀ Ruotsinlauttojen myynti ei kÀrsi pÀivÀristeilyillÀ, oli yksi typerimmistÀ keksinnöistÀ ever.

On vain yksi tuskaisempi maailma: EU:n sisÀiset alvit sÀhköisessÀ kaupassa.

Olin tÀnÀÀn kotona flunssan takia. PÀivÀllÀ pihalta kuului ryminÀÀ, jonka seurauksena koira alkoi metelöimÀÀn ja mÀ meinasin saada sydÀrin.
Menin kurkkaamaan keittiön ikkunasta. Pihalta oli juuri poistumassa setÀ, joka porttia sulkiessaan kertoi jÀttÀneensÀ paketin oven viereen. Asia selvÀ, mies on siis tilannut jotain.

Menin ulko-ovelle ja yritin avata sen. Se aukesi noin 30cm, koska paketti ei ollut oven vieressĂ€ vaan sen edessĂ€. Samalla muistin, ettĂ€ mies taisi kertoa tilanneensa 24kg kahvakuulan. 24kg painava pahvilaatikko ei muuten liu’u kovin nĂ€ppĂ€rĂ€sti mĂ€rĂ€llĂ€ betonilaatalla.

NÀin meillÀ tÀÀllÀ Sipoossa toimii kotiinkuljetus :rofl:

Tilasin lauantaina nettikaupasta Ice Bugit koska kaupassa ei ollut oikeaa kokoa. Tilaus lÀhti matkaan maanantaina, saapui Oulusta Vantaalle tiistai aamuna. Nyt on torstai ja paketti on yhÀ Vantaalla Matkahuollon varastossa.
Olisin jo hyvin monet kerrat ehtinyt itse hakea paketin Vantaalta sen sijaan, ettÀ yhÀ odotan sen saapumista lÀhikaupan noutopisteeseen :woman_facepalming:

Tuon takia en enÀÀ halua tilata Matkahuollon kautta mitÀÀn. Vaikka Posti on paska, niin se on aina pÀivÀn nopeampi kuin Matkahuolto. Ja on ihan samalla tavalla arpapeliÀ mihin automaattiin pakettini eksyy.