Tutkimus: Haju voi johtaa parinvalinnassa harhaan – naiset suosivat

Jaoin tämän koirapuolelle, koska kokeneemmat kasvattajat tuppavat tunnistamaan ilmiön, jossa määrätty yhdistelmä ei vaan onnistu. Siittöiden määrä, laatu ja liikkuvuus voi olla parasta A-luokkaa, ja nartun progesteroni on niin tarkalleen kohdallaan kuin vain voi olla, ja silti ei nappaa.

Ja sitten kun molemmat yhdistetäänkin toisiin, niin pikkupentupenteleitä tulee iso kasa.

Eräänlainen ääripää on narttu, joka ei vaan anna määrätyn uroksen astua.

Ja heti tähän väliin disclaimer. Yleisin syy epäonnistuneeseen astutukseen on yrittää liian aikaisin. Jostain ihmeellisestä syystä kasvattajat edelleen astuttavat narttujaan kalenterilla, ja päivien laskeminen on suunnilleen yhtä luotettavaa kuin varmojen päivien laskeminen naisilla.

Toinen syy on sitten urosten surkea libido, joka kulkee vahvasti käsi kädessä muun heikon viettitoiminnan kanssa.

Jos kasvattaja saa säännönmukaisesti pieniä pentueita, niin se kertoo vain siitä, että säännönmukaisesti astutaan liian aikaisin. Tai nartussa on jalostuksellinen ongelma, mutta ei mennä siihen. Säännönmukainen tyhjäksi jääminen taasen kertoo jatkuvasta myöhästelystä.

Mutta se, että jotkut yksilöt eivät vaan sovi toisilleen, on vahva peruste olla yrittämättä uusintaa — vaikka parempikin selitys löytyisi. Omassa rodussa kiimakierto on yleensä 1 - 3 vuotta, joten aikaa odotella ei ole. Enkä olisi tehnyt uusintayritystä edes 6 kierrolla olevalla — koska jos kaksi yritystä menee pieleen, niin vasta 1,5 vuoden kuluttua saadaan pennut markkinoille.

Oma kehu…

Minä olen niitä onnekkaita miehiä, joilla ei ole ollut mitään ongelmia raskauksien kanssa. Heti nappasi. Joten eräällä tavalla ongelma olikin juuri siinä… Mutta nainenhan aidosti päättää raskauden, jos miehen siittiöt liikkuvat, ja siksi näitä ”haistoin kalsareita ja paukahdin heti paksuksi” juttuja riittää.

Ja ei. Tuo edeltävä ei tarkoita sitä, että lapsettomuus johtuisi naisesta. Eri asia ja turha edes yrittää kääntää sitä siihen suuntaan. Mutta se selittää lapsettomuustapaukset, joissa kummastakaan ei löydy mitään vikaa ja vammaa.

Olen aina naureskellut, ja itseasiassa silti aina tosissani, että minä en ole varsinaisesti jalostusmateriaalia. Jos ihmisillä olisi pevisa, niin vähintään luonnetestissä tai käyttötulosten puutteessa olisi tullut esto.

Mutta astutushistoriani perusteella voin silti väittää, että minulla on tuon tutkimuksen perusteella vahva immuunijärjestelmä :rofl:

1 Like