ūüźē Turkin hoitoa

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten usein porukat pesee koiriaan?
Ja nyt haen ihan sellaisen peruspesua (ei sairauksista johtuvaa).

Ja pesettekö koiran kahteen kertaan sampoolla ja sitten hoitoainetta?

Ja toinen asia mikä kiinnostaa on tuo kampaaminen / harjaaminen. Etenkin semmoisten paksuturkkisten tai pitkäturkkisten kohdalla.
Harjaatteko päivittäin, viikottain vai harvemmin?

Lyhyt ja ohutturkkista pestään sen mukaan, miten se ehtii pyöriä raatojen päällä ja paskassa. Toinen vaikuttava tekijä on sateiden runsaus. Mitä useammin sataa, sitä mutaisempi koira on.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa on pakko käyttää sampoota. Koska pesutarvetta on kausittain hyvinkin usein, mudat ja kurat huuhdellaan pääsääntöisesti vain vedellä.

Keskimääräinen pesuntarve koko vuodelle jaettuna on about kerran viikossa… Jos ollaan vältetty hajumiinat niin sampoota käytetään kait pari kertaa kuussa. Oikeestaan en edes tiedä varmasti, mies pesee koiran useammin.

Hoitoaine ei ole käytössä. Ennen koiran tuloa haaveilin säännöllisistä harjaussessioista (sekä paijaus). Koiraa ei oikein kiinnosta kumpikaan :joy: Eikä sen turkki harjausta edes tarvitse. Sittemmin olen ollut tähän hyvin tyytyväinen.

1 Like

Minulla koiralla päällikarva ja pohjavilla.
Huuhtelen pelkällä vedellä kurat ja hiekat pois.

Sampoolla pesen tarpeen mukaan kerran kuukaudessa tai harvemmin. Riippuu aivan siitä missä on pyöritty.

Hoitoaineita käytän sen takia, että helpoftaa todellakin turkin selvittämistä. Ja jotenkin tekee turkista hieman likaa hylkiväksi.

Toisella otuksella lyhyempi turkki muttei kuitenkaan mikään nahkamalli. Sillä riittää sampoo pesu. Sillä atopiaa joten pesuja enemmän.

Nyt satuin lukemaan sampooputelin kyljestä, että sillä pitäisi pestä kahdesti.

Jossain vaiheessa ajattelin, että harjaisin koiria päivittäin kuten hevosia. Paskan marjat. Hyvä jos edes joka toinen viikko jaksan. Karvanvaihdon yhteydessä toki päivittäin.
Olen miettinyt olenko ihan paska omistaja, kun koira-palstoja lukiessani tuntuu, että toiset harjailee päivittäin.

Toisaalta, olen tuumannut et ei varmasti missään husky-farmilla koiria pestä ja harjata kovin tiuhaan.

1 Like

Joillekin se harjaaminen taitaa olla harrastus :thinking: ja joillekin, kuten mulle olisi ollut, se on enemmänkin omien tarpeiden tyydyttämistä kuin koiran hoitoa :wink:

Mä oon miettinyt monessakin kohtaa, että oon ihan paska omistaja. Niitä syitä saa todella helposti keksittyä.
Meidän koiralta hajosi toinen yläkulmuri kun se oli vasta 1v 1kk vanha. Ei ole tietoa, missä yhteydessä se tapahtui, mutta tottakai palkitsin itseni Vuoden Paskin Koiranomistaja-tittelillä.
Ja koska tuo on krooninen närästelijä… lista on loputon :woman_facepalming:

1 Like

Meill√§ on pesty nelisen kertaa vuodessa ‚Äď siis shampoopesty, kyll√§h√§n niit√§ on suihkuteltu nopeasti useammin. Tosin nyt kun ei ole en√§√§ kisarasseja, niin luulisin, ett√§ pesut siirtyy ns. tarpeen mukaiseksi, joka russeleilla saattaa olla useammin kuin nelj√§sti -. tosin, ei tuota vanhempaa ole vissiin pesty edes joka vuosi.

2 Likes

Eipä. Eikä ylipäätään missään isommissa laumoissa. Minä en edes muista koska olen harjannut koiraa viimeksi, taitaa olla 10 vuotta aikaa. Minna aika ajoin karstaa, mutta karvanvaihtumisen aikaan ja silloin suihkuttaminen toimii paremmin.

1 Like

Millä pesuaineella pesette koiranne?

Etsinnässä on edullinen perus koirashampoo ilman hajusteita.

1 Like

Korkeintaan kahdesti vuodessa. Kerran kesällä ja jos jossain näyttelyssä käydään.

Paras tähän mennessä on ollut Agri-marketin Horse power. :grin:

2 Likes

Meillä on dermosililtä tilattu joku koirien shampoo ja turkinhoitoaine. Mun mielestä ne on edukkaita moneen muuhun verrattuna ja tosiaan hajusteettomia. Meillä kolme pitkä- ja paksuturkkista spitziä ja niiden turkit ainakin noilla puhdistuu. Ja plussana pumppupullot.

Oon myös tosi laiska pesemään koska kuivuminen on hidasta, max 2 kertaa vuodessa. Eri asia tietty jos pyörii jossain sonnassa, monesti hiekatkin lähtee vaan pyyhkeellä pyyhkimällä. Harjata pitäis useammin mutta jostain syystä se aina jää :grin:

Itsellä cottoni, jonka pesen kerran viikossa tai kahdessa. Shampoona ja hoitoaineena käytän Botaniqan tai Isle of dogsin tuotteita.
Pesujen jälkeen takkujen aukaisu ja harjaus ja huolellinen kuivaus. Muutoin en juurikaan harhaile pesujen välissä. Joskus laitan ponnari uudelleen.

Takkuja kannattaa avata ennen pesua, muuten aineet jäävät siihen takkuun ja saattaa aiheuttaa ihoärsytystä… :+1:

1 Like

Onko oikeasti hajuton? Tuntuu, että on mahdotonta löytää oikeasti hajusteetonta ja hajutonta. Tai edes neutraalihajuista, eli jonkun muun tuoksuinen kuin shampoo.

Hajuttomuus on mun ainoa kriteeri. Toki edukas hinta kiinnostaa myös, koska pahimmillaan hinkataan paskanhajua irti kahdesti viikossa :woman_facepalming:

No kyllä siinä joku haju on mutta ehkä sellainen hajusteettoman käsivoiteen haju. En osaa selittää. Mutta ei siinä ainakaan mitään vahvaa lisättyä hajua ole.
Hajustettomana ne sit√§ ainakin mainostaa: ‚ÄúKoirashampoo on hajustamaton tuote ja siten miellytt√§v√§ my√∂s koiralle, jonka hajuaisti on moninkertaisesti tarkempi kuin meid√§n ihmisten. Shampoo sopii my√∂s herk√§lle iholle, mik√§ on eduksi sek√§ koiralle ett√§ pesij√§lle. Dermosil Koirashampoolle on my√∂nnetty Allergy Certified -allergiasymbolin k√§ytt√∂oikeus.‚ÄĚ

1 Like

Olen pessyt… viimeksi varmaan vuonan 2019 :joy:
Sori. Rotuna suomenlapinkoira, jonka turkki on aika lailla itsepuhdistuva.

1 Like

Hexocilillä pesen. Se käy hevosille, koirille ja kissoille.

Olen kyllä joskus pessyt jopa omat hiukseni sillä kun muuta ei ole löytynyt.

Tarvittaessa käytän hoitosuihketta harjaan / turkkiin jos tarvetta.

Eikö se kuivata turkkia? Tai no, jos ei viikottain pese, niin eipä sillä suurta merkitystä taida olla.

No, ei oikeastaan meidän pesukerroilla.
Jos 4-6 kertaa vuodessa pesen ilman extroja.
Ja niillä tarkoitan noita raadoissa pyörimiskertoja.