Tupakointi leikkikentillä ja yleisillä uimarannoilla kielletään toukokuun

Muutoksen tavoitteena on suojata erityisesti pieniä lapsia passiivisen tupakoinnin haitoilta.

:man_facepalming:

kielto toimittaa markkinoille uusia tuotteita, joilla kuluttajat voivat itse muuttaa tupakkatuotteiden makua. Tällaisia ovat esimerkiksi makukortit, jotka kuluttaja voi laittaa savukeaskin sisään makua muuttamaan.

Paitsi että ne loputkin menevät leivontatuotteiksi, joita ei voi säädellä.

Eduskunnan hyväksymän lain tavoitteena on vähentää tupakkatuotteiden houkuttelevuutta erityisesti nuorten silmissä.

Eikä ole, vaan toteuttaa aivokuollut poliittinen päätös tehdä Suomesta savuton vuoteen 2030 mennessä.

Kuinka hyvin mikään kieltolaki on koskaan onnistunut?

Tämä on mielenkiintoista. Tupakka menee kielletyksi terveyshaittojen takia. Se, että alkoholi aiheuttaa moninverroin enemmän haittoja ja kuolemantapauksia, ja tuotteet nimenomaan pyrkivät olemaan nuoria houkuttelevia, ei saa vaikuttaa. Entistä vahvemmat alkoholijuomat — logoineen kaikkineen — on saatava maitokauppoihin.

Keskustellaanko sokerista ja sen aiheuttamista ongelmista kansanterveydelle? Ai ei keskustella — näin epäilinkin. Ottaen huomioon kuinka nopeasti sokeri- ja rasvavero kaadettiin…

Minä vaadin hajusteita kiellettäväki. Kuten myös naisten kosmetiikkaa. Paitsi että ne aiheuttavat vakavia hengitystieoireita, jopa astmaa, niin ne sotkevat hormonitoiminnan, varsinkin miehillä. Ja mikä pahinta, niin äidin kosmetiikan käyttö vaikuttaa passiivisesti sikiöön. Saastemäärät ovat aivan järkyttäviä, niin käytön kuin niistä syntyneiden jätteiden myötä.

Karseinta on se, että tuotemerkit ja mainokset pyrkivät koukuttamaan käyttäjänsä ja vetoavat varsinkin lapsiin.

Minua ei hymyilytä.

Ihan sama mitä kieltävät, minä en lopeta käyttöä. En myöskään käy julkisille uimarannoilla ylipäätään.

2 Likes