Tunnistavatko hevoset nimensä? Luultavasti, mutta se on monimutkainen asia – The Horse

Laitoin tänne, en hevososiolle, koska itse ajattelen asiaa pääsääntöisesti koirien kautta.

Olisi kohteliasta tehdä referaatti, koska tiedän ettei jokainen hallitse englantia ihan tuosta vaan. Mutta olen laiska, ja laitan googlekäännöksen näkyville.

Konekäännös

Esiintyjä ja valmentaja Jean-François Pignon Camarguen alueella Etelä-Ranskassa työskentelee toisinaan kymmenien vapaasti liikkuvien hevosten kanssa olympiakokoisilla areenoilla kymmenien tuhansien katsojien edessä. Eeppisen musiikin ja häikäisevän teatterivalaistuksen säestyksellä hänen hevosensa liikkuvat yksitellen, kaksitellen tai suuremmissa ryhmissä vastauksena hänen näennäisesti näkymättömiin vihjeisiinsä. Joissakin kohtauksissa yksi tai kaksi - tai kolme tai neljä - hevosta ryhmästä laukkaa häntä kohti. Toisissa vain mustat makaavat ympyröissä hänen ympärillään. Ja yhdessä hänen tunnetuimmista teoistaan, kaksi hevosta laukkaa hänen allasa, kun hän seisoo yksi jalka kummallakin päällä, ja muut hevoset ovat värityksessä molemmilla puolilla täydellisesti yhteensopivin pyörivin liikkein.
Varmasti ei ole parempaa näyttöä siitä, että hevoset tietävät nimensä, eikö niin? Kuinka muuten he voisivat vastata niin selvästi ja niin yksilöllisesti Pignonin vihjeisiin?

Mutta näin ei ole tapahtumassa. Pignonin hevoset eivät opi nimiään – ei siksi, että he eivät voisi, hän kertoo Hevoselle. Hän on vain löytänyt vielä paremman tavan olla yhteydessä hevoseläimiin.

“Tietenkin hevoset voivat oppia tunnistamaan nimensä”, Pignon sanoi. ”Ja minä koulutin heitä sillä tavalla vuosia sitten. Mutta loppujen lopuksi he eivät kommunikoi keskenään tällä tavalla. Joten miksi minun pitäisi?"

Nimi: Vain vihjesana kuin muut?
Pignonin kokemuksen mukaan hevoset voivat oppia tunnistamaan nimensä. Mutta se ei tarkoita, että he tekisivät niin automaattisesti, hän sanoi.

Alice Ruet, PhD, hyvinvointitieteiden insinööri French Horse and Equitation Institutesta (IFCE), Saumurissa, Ranskassa, on samaa mieltä. Hevoset – kuten monet muut eläimet – voivat oppia reagoimaan sanallisiin vihjeisiin: “Tule tänne”, “takaisin”, “pysy paikallaan”, “nosta jalkaasi”, “oikealle”, “vasemmalle” jne. Vaikka ei tieteellisiä tutkimuksia ovat vahvistaneet, että hevoset oppivat myös tunnistamaan yksittäiset nimensä muodostavat sanat, on järkevää, että monet heistä tekisivät, hän sanoi.

Silti, mitä “niiden tunteminen” tarkoittaa? Jos hevonen astuu eteenpäin, kun ohjaaja sanoo: “Ginger, tule tänne”, johtuuko se vain siitä, että Ginger on oppinut yhdistämään vastauksensa tähän nimimerkkiin palkkioon - kuten porkkanaan tai hyvään naarmuuntumiseen?

Vai johtuuko se siitä, että hän ajattelee: “Minä olen Ginger”?

Nimi Identiteetti tarkoittaa yksilöllistä identiteettiä
Paolo Baragli, DVM, PhD, hevoseläinkäyttäytymisen asiantuntija Pisan yliopistosta Italiasta, hevosten nimien tunnistaminen saattaa mennä muutakin kuin perusoperanttien ehdoin. “Tällaiset yhdistykset ovat hyvin monimutkaisia”, hän sanoi, “joten luulen, että niitä voi olla edistyneempiä? Välttääksemme toistamasta “monimutkaisia” kognitiivisia taitoja tämän takana.”

Esimerkiksi koirat voivat tunnistaa nimensä osana “lauma” -kokemusta, Baragli sanoi. Emme kuitenkaan tiedä, tekevätkö hevoset sitä. “Koirilla on täysin erilainen sosiaalisuus ihmisten kanssa, ja ihmiset voivat todella olla heidän sosiaalisen ryhmänsä jäseniä”, hän sanoi.

Syvemmällä filosofisella tasolla kysymys siitä, tietävätkö hevoset nimensä, herättää todennäköisesti vielä perustavanlaatuisemman kysymyksen yksilöllisyydestä, Baragli sanoi. Toisin sanoen, tunnistavatko hevoset itsensä yksilöinä, jotka ovat yksilöllisten tunnisteiden arvoisia? Tutkimukset viittaavat siihen, että voivat. He yhdistävät yksittäisiä ihmisiä heidän ääneensä; he tunnistavat kuvia ihmisistä, jotka pitivät huolta heistä; ne erottavat hevoset muista eläimistä valokuvissa; he muistavat toisensa pitkien erojen jälkeen; ja he reagoivat eri tavalla tuttujen vai tuntemattomien hevosten ääniin.

Pignon ei kyseenalaista, että hevoset tunnustavat yksilöllisyytensä. “Jokaisella hevosella on ainutlaatuinen persoonallisuutensa ja paikkansa ryhmässä”, hän sanoi. “Minulla on jopa pari tammaa, joiden on aina huolehdittava siitä, että heidän nuoremmat sisarensa ovat aina rinnallaan.” Vaikka nuo tammat eivät ehkä anna “nimiä” aivoissaan sisarilleen, Pignon uskoo, että heillä on tapoja tunnistaa toisensa ainutlaatuisina ja erityisinä.

Minä olen minä: nimi itsen symbolina
Vaikka hevoset tunnistavat muut ainutlaatuisiksi yksilöiksi, se ei tarkoita, että he tunnistaisivat itsensä ainutlaatuisiksi olennoiksi, Baragli sanoi. Käsite “itse” on monimutkainen, ja sitä on usein pidetty kädellisille - tarkemmin sanottuna ihmisille - varattuna ominaisuutena. Ilman itsekäsitystä on epätodennäköistä, että eläin yhdistäisi nimen “minä”.

Siitä huolimatta hevosilla saattaa olla käsitys “itsestä”, Baragli sanoi. Hänen tiiminsä käytti äskettäin sävytettyä ja läpinäkyvää geeliä merkitsemään X:n hevosten poskille ja antoi heidän sitten kävellä areenalla suuren seisovan peilin kanssa. Kun hevoset näkivät itsensä peilistä ja näkivät värillisen X:n kasvoillaan, he yrittivät hieroa jälkiä jaloillaan.

“He joko yrittävät tutkia merkkiä kasvoistaan ​​tai yrittävät saada sen pois”, hän sanoi ja lisäsi, että tämä viittaa siihen, että he tunnistivat selvästi hevosen peilistä itsestään. “On vaikea kuvitella, että tälle käytökselle olisi jokin muu syy.”

Baragli sanoi, että tämä saattaa viitata hevosten ainutlaatuisuuteen. Tunteellinen reaktio kuultuaan heidän nimensä saattaa antaa tälle hypoteesille enemmän painoa, Baragli sanoi. Mutta se voi myös tarkoittaa, että hevonen yksinkertaisesti yhdistää nimen positiiviseen e kokemus.

“Ainakin joissain tapauksissa hevoset voivat olla iloisia nähdessään tietyn henkilön ja kuullessaan hänen huutavan hevosen nimeä, jos kyseessä on henkilö, joka edustaa nautinnon lähdettä, joka ei rajoitu vain ruokaan”, Baragli sanoi.

Sananimet: osa ihmiskieltä
Pignonille hevosten nimet eivät ole muuta kuin ihmisen keksintöä, jolla on käytännöllinen tarkoitus. Käytämme niitä, kun kerromme muille navetassa oleville, mikä hevonen pitää työstää, kumman on nähtävä parturi, kumpi on menossa kilpailuun ja niin edelleen. Käytämme niitä hallinnollisiin papereihin ja kaupallistamiseen tai erottamiseen verkossa. “Nimet ovat käteviä”, hän sanoi. “Ja ne ovat kauniimpia kuin numerot.”

Vaikka hevoset tunnistaisivat nimensä, se ei tarkoita, että he näkevät ne identiteettitunnisteena, hän lisää. Tämä johtuu siitä, että he eivät ajattele tai kommunikoi sillä tavalla.

“Hevosilla on hyvin hienovarainen viestintämuoto toistensa kanssa”, Pignon sanoi. “He ymmärtävät ihmisten kieltä, kun opetamme sitä heille, mutta se ei ole heidän äidinkielensä. Ihmisillä on hienostunut kieli, mutta ei hienovaraisuutta. Hevoset puhuttelevat toisiaan hienovaraisesti. Joten nyt minäkin teen niin, koska on aina mukavampaa, että joku puhuu sinulle äidinkielelläsi.”

Vaikka meiltä puuttuu hevosten korvien liikkeitä ja ilmeitä, voimme silti kommunikoida heidän kanssaan hiljaisuudessa, kuten he yleensä tekevät keskenään, hän sanoi. Tämä sisältää niiden käsittelemisen yksitellen.

“En koskaan kutsu heitä heidän nimillään, kun työskentelen heidän kanssaan”, Pignon sanoi. “Nyt kaikki on silmissä. 50 metrin (noin 55 jaardin) päässä oleva hevonen voi kertoa, katsotko häntä vai hänen vieressään olevaa hevosta. He tietävät, milloin he ovat se, jonka kanssa kommunikoin, koska “soitan” heille kunnioituksellani.”

Hevonen tunnistaa itsensä yksilönä, siitä olen varma — sen koirista en ole aina niin varma. Ja sen tiedän tasan tarkkaan, että jokainen koira ei osaa nimeään merkityksessä, että ymmärtäisi sen tarkoittavan juuri itseään.

Ei sen puoleen, en ole ihan varma jokaisesta ihmisestäkään.

Totta hemmetissä laumaeläin tunnistaa ja identifoi toiset. Muutoin lauma ei pystyisi toimimaan. Se, että onko niillä toisilleen nimi sillä tavalla kuin me sen ymmärrämme… tuskin, koska se tosiaan edellyttäisi kielen ja abstraktien asioiden käyttämistä kuten me käytämme. Lepakot hahmottavat kolmiuloitteisuuden eri tavalla kuin me. Kuin myös hiiret viiksiensä avulla. Koira kytkee taatusti hajumaailman siihen mitä se havainnoi ympäristöstään niin, että se muuttuu ”kokonaiseksi” tunteeksi tilasta ja avaruudesta.

Hieman samoin kuin jos näkisimme valon spektristä enemmän kuin mihin silmälle nyt kykenevät.

Siksi pidän hieman outona, että eläimiä mahdutettaisiin ihmislajin käsitteisiin.

Joten uskon, että eläimillä on nimi toisille — ainakin laumayhteisössä. Mutta ei, en usko, että läheskään kaikki eläimet osaavat puhua ihmistä niin hyvin, että osaisivat kytkeä nimen yksilöön, kuin enintään itsensä suhteen joskus.

“Ginger, come here,” is it because Ginger has associated the word with a treat, or is it because she thinks, “I am Ginger”?

Oma empiirinen tutkimus sanoo, että koiran nimeä huutaessa se tulee luokse, koska siitä saa herkun. Vähän saattaa olla taustalla sitäkin, että toistojen kautta on melkein opittu, että näin kuuluu tehdä.
Kun paikalla on muitakin koiria, oman jääräpään kohdalla toimii parhaiten huudella muiden koirien nimiä. Vaikka paikalla olisi kaksi Siiriä, luokse tulee yleensä Aida, kun kuka tahansa huutaa Siiri. Kun Aidan omistaja huutaa Aidaa, oma Siiri on varmasti ensimmäisenä hamuamassa Aidan omistajan nameja, koska ne on aivan varmasti parempia kuin mun taskussa olevat.

Tuo tunnistaa meidät nimeltä: kun sanon “Tino tulee kotiin”, sirpa juoksee ovelle, tai “etsi Tino”, sirpa etsii.
Vaikka tuo hiffaa, että siitä käytetään sanaa Siiri, oma ajatus on se, että sille kyseisessä sanassa on silti vähemmän merkitystä kuin vaikka sanassa täällä tai ruoka.

Samaa mieltä.
Jos sanon sirpalle, että mennään Masan luo, se osaa mennä Masan luo. Mutta enempi yhdistän sen siihen, että oon riittävästi hokenut nimeä Masa, jolloin sanalle on tullut merkitys. “Mennään autoon / pellolle / masalle”, nuo on keskenään samanarvoisia sanoja.

Ehkä koirat nimeää toisensa hajuilla? :joy:

Minähän en tunnetusti muista meidän koirien nimiä. Enkä ikää. Sen takia minulla oli kolme tai neljä Saaraa peräkkäin, pääsi paljon helpommalla.

Jonkun kerran puhelimessa, kun on joutunut kesken ruokavalio-opastuksen karjumaan russelia takaisin, niin rotla on mennyt ”vilma-venla-sissi-saara-mikä-vittu-sun-nimi-olikaan-perkele-TÄNNE” ja hyvin toimii. Itseasiassa kaikki koirat toimii samalla tavalla.

Minä en usko, että meidän koirat tunnistaa itsensä nimestä — ainakaan samalla tavalla kuin ihminen. Mutta kyllä ne identifioi itsensä ollessaan kohteena, objektina. Mutta sehän tulee liikkeistä ja eleistä, sekä asiayhteydestä, ja on täysin eri asia kuin itsensä mieltäminen minäksi. Tai jotain.

Sen sijaan meidän hevoset kylläkin luultavammin mieltää oman itsensä kohdalla nimen niitä kuvaaviksi. Tai siis tamma. Se meidän ruuna on hieman… vajaa. Tai sitten kyse on vain omasta valikoivasta havainnoinnista.

Molemmilla eläinlajeilla kun on vahva laumavietti. Ero tulee siinä, että hevonen viestii puhtaasti eleillä, kun koira — yksilöstä ja hieman rodusta riippuen — käyttää myös ääntä. Usein sanotaan, tai näin olen kuullut, että oleellisin ero olisi ihmisen seuraaminen. Koira lukisi ihmistä paremmin.

Olen eri mieltä. Hevonen toimii niin vahvasti valokuvamuistilla, että se taatusti lukee ihmistä koiraa paremmin. Hevoselle asialla on vaan mitättömämpi merkitys, kuin koiralla.