Tryptofaani

1 Like

Mikä näitä yhdistää, että niissä on niin paljon enemmän tryptofaania?

– heraproteiinikonsentraatti 67 g
– kuivattu liha 125 g
– naudanmaksa 278 g
– paistettu pekoni 329 g
– vehnänlese 355 g
– seiti 435 g
– pasta 541 g
– grillimakkara 585 g

Naudanmaksa on ihmeaine jossa on aina paljon kaikkea mahdollista vs seiti, jossa ei ole ikinä mitään? :laughing: ja sitten siinä onkin nelinkertaisesti tryptofaania verrattuna naudanjauhelihaan.

Varmasti tarpeetonta nippeliä, mutta jäi häiritsemään. Niissä nyt vaan sattuu olemaan kyseistä aminohappoa paljon enemmän kuin naudassa?

Siirsin kysymyksesi tänne – ihan vaan FYI, ettet hämäänny paikan vaihdosta.

Alkuperäinen ketju

Perjantaitarpeet: Tryptofaani

Lyhyt vastaus on, että koska tryptofaani on välttämätön aminohappo, niin se määrä riippuu ruuan proteiinimäärästä ja -koostumuksesta.

Pitkä vastaus… aletaan siirtymään akselille, jota en ole koskaan vaivautunut penkomaan niin paljon, koska sillä ei ole enää tekemisen ja ravitsemuksen kanssa paljoakaan tekemistä, vaan siirtyy enemmänkin sinne kemian ja biologian puolelle.

Turhaa kiukuttelua, ei kannata avata jos negailu ärsyttää

Tässä aletaan olla sellaisissa asioissa, joihin jokaisen Katiskan FB-ryhmässä biologian ja kemian osaamisellaan ja/tai ammatillaan elvistelleen pitäisi kyetä vastaamaan ihan lonkalta. Kuka haluaa lyödä vetoa onnistuisiko? Ottaen huomioon, että samaiset kemistibiologit eivät pääsääntöisesti ole ymmärtäneet edes proteiinien funktiota, ei toiminnallisena komponenttina, ravitsemuksellisesta puhumattakaan,

Tryptofaania löytyy eniten sieltä suunnalta, jossa on korkeita hormonipitoisuuksia (brutaali yleistys), koska se on rakenneosana hormoneissa, jotka vaikuttavat mm. lihaksiston ohjaukseen.

Sen rakenne on myös hieman erilainen, koska se pystyy helposti yhdistämään muita proteiineja. Osassa (lihas)entyymejä on enemmän tryptofaania (miksi, ei hajuakaan), mikäli siellä vaaditaan aromaattinen haara (tässä esimerkiksi menee raja miksi en näitä asioita selvitä kuin vahingossa). Plus se on mahdollistamassa proteiinien laskostuminen (googleta itse tuo asia :roll_eyes:)

Entsyymipuolella esimerkiksi GDPH (oli googletettava koko nimi, en todellakaan osaa sitä ulkoa: glyseroli-3-fosfaattidehydrogenaasi) sisältää enemmän tryptofaania. Tunnen GDPH:n nimeltä, koska se on yksi vaadittu entsyymi, joka yhdiastää energiapuolella rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan – mutta en todellakaan muista mitä se aidosti tekee. Olen joskus sen katsonut, mutta kuten sanottua, niin nyt ollaan sen rajan väärällä puolella, jonka olen itselleni asettanut.

Jos sinulle on nimi kalvo- tai membraaniproteiini tuttu, niin niissä on enemmän tryptofaania. Mutta simppeli yleistys on, että kuljettajaproteiinit, viestiliikenteeseen liittyvät proteiinit (hormonaaliset kohdat, myös vastaanotto) ja entsyymit ovat kalvoproteiineja. Joten paljon noita, paljon tryptofaania.

Vaikka tryptofaanin määrä on yleensä korkeampi, jos proteiinien määrä on korkeampi, niin asia ei ole todellakaan noin yksinkertainen. Tryptofaani ei ole eliön sisällä määrällisesti yleisimpien joukossa, vaikka se per eliö onkin yleisimpien joukossa. Se, että onko sitä ruuassa paljon vai vähemnän sitten riippuu mikä on ollut sen ruuan funtio ennen ruuaksi muuttumista :wink:

Se, että milllaista funktiota ennen lautaselle joutumista pitäisi etsiä, niin en minä tiedä. En ole koskaan ajatellut asiaa noin, koska se on epäoleellista – kyllä, olen edelleenkin pragmaatikko aina kun se sattuu sopimaan pirtaan. Jos ihminen ja koira noudattavat lajilleen tyypillistä ravitsemusta, niin tryptofaanista ei ole koskaan varsinaista puutosta.

Maksassa on tryptofaania enemmän ilmiselvästä syystä - siellä prosessoidaan ja tehdään about kaikki. Se, että seitissä on enemmän, liittynee siihen, että ylipäätään kylmän veden kalojen lihaskoostumus on hieman erilainen kuin maaeläimillä – miksi, ei hajuakaan.

Minä en myöskään tiedä mitä tryptofaani tekee kasveissa. Kai se jollain tapaa liittyy niiden omaan signalointiin ja etsyymipuolustukseen. Hiivoilla kyse lienee hiilihydraattiaineenvauhdunnasta.

Herassa on paljon, koska se on pelkkää heraa (nyt saa yhden kerran arvata mihin perustuu erään rauhoittavan kusetysravintilisän myyntiväitteet, vaikka se kaseiinipohjainen onkin…)

Lähtöarvona oleva jauheliha on 17 prossan rasvalla oleva ihmislaatuinen jauheliha. Joten luultavasti sen keskitasoa oleva tryptofaanimäärä johtuu proteiinien kokonaismäärän lisäksi siitä, että se on eräällä tavalla valikoitunutta lihaa.

Kuivalihasta puuttuu vesi, plus se on humaanitasoista ja keskiarvollinen tuote.

Grillimakkara oli ns. lihainen versio ja olisi sieltä voinut valita jonkun köyhemmänkin version – tuo oli hieman kaukaa haettua privaattia päänpaukutusta eräille, joiden mielestä suunnilleen kaikki paha maailmassa johtuu grillimakkarasta.

Minulle itselleni pasta oli yllätys. Kylmiltään olisin väittänyt, että siinä ei todellakaan ole suuremmin tryptofaania. Mutta kaipa se vehnästä johtuu ja ei, en tiedä mitä tryptofaani vehnässä tekee.

1 Like

Kiitti, tulikin paljon tyhjentävämpi vastaus kuin mitä toivoin :+1:

Tämä oli mulle taas hyvä muistutus siitä, että ei pidä olettaa asioita: joku asia olisi kaikilla mittareilla parempi kuin toinen. Välillä saattaa yllättyä. Vaikka tuon tryptofaanin määrä ei ole ruokinnan lähtökohta ja tää tosiaan oli todella nippeliä :joy:

Minulta kysyttiin, että voisiko koiran rauhoittamiseen käyttää hevosten tuotteita. Niillehän on tehty vaikka mitä, pakoeläimiä kun ovat – “vaikka mitä” tarkoittaa kuitenkin myyntinimikkeiden määrää, ei tuotevariaatioita. Ne perustuvat useimmiten B-vitamiineilla ja magnesiumille, joihin on aina liitetty “rauhoittumisväite”, Hieman tuoreempaa tarjontaa on tryptofaani.

B-vitamiinit eivät rauhoita. Se on vanhaa kansanuskoa/lisäkauppaa sillä perusteella, että B-vitamiineista osa osallistuu mm. hermosignaalien kulkuun. Siis melkoinen pitkä aasinsilta on saatun aikaiseksi.

Sama juttu myös magnesiumin kanssa,

Tryptofaanihan sen sijaan voisikin olla perusteltu tuote.

Yksi moinen on Foran Equi-Calm. Samaa tuotetta voi löytää kanisterissa myös nimellä Nutri-Calm, ymmärtääkseni Foran muutti nimeä jossain vaiheessa, mutta nyt mennään vahvasti muistin perusteella.

Foran Equi-Calm ravintoarvot

Litra maksaa noin 56 euroa

  • B1-vitamiini 3 mg/ml
  • B6-vitamiini 1 mg/ml
  • B12-vitamiini 2,6 µg/ml
  • niasiini 2 mg/ml
  • magnesium 2 mg/ml
  • tryptofaani 40 mg/ml

Vertailuksi B-vitamiinien suhteen Black Horse BE-Special, litran hinta on 20 euroa.

  • B1-vitamiini 3 mg/ml
  • B2-vitamiini 3 mg/ml
  • B6-vitamiinia 5 mg/ml
  • B12-vitamiinia 20 mcg/ml
  • niasiini 30 mg/ml

Yksinkertaistettuna, jos uskoo B-vitamiineihin ja magnesiumiin, niin kannattaa ostaa vahvempi BE-Special ja säästyneellä 30 eurolla ostaa isompi määrä magnesiumia ja tryptofaania.

Jos mennään tryptofaanijutun annosarvauksella:

Kuten jo selvisi, niin kukaan ei tiedä. Mutta tryptofaani on usein kapseleina, toki irtotavaraakin on myynnissä, ja kapselikoko on usein 500 mg, niin kokeilunhakuiset antaa

  • pienille yhden
  • isoille kaksi, ja
  • jäteille kolme kapselia päivässä

Foranin tavaraa 500 mg annosta varten 12,5 ml eli ruokalusikallisen.

Ei tuo paha annos ole. Silloin litran pullosta saa 80 kpl 500 mg annosta. Magnesiumin määrä on niin alhainen, että sillä ei tee mitään.

Jos kuitenkin ostaisi puhdasta tryptofaania, niin 100 grammaa maksaa noin 20 euroa. Siitä saisi 500 mg annoksia 200 kertaa.

Ollaan taas tilanteessa, että hevostuotteiden kanssa kannattaa olla hereillä – toki tuo on universaalia. Silti, en ostaisi Forania edes hevoselle, koska humaanimarkkinoilta saa halvempaa ja annostuksen pystyy säätämään haluamakseen.

Tämä on yksi vaihtoehto tryptrofaaniksi: