đź‘• Tekniset vaatteet

Tekniset vaatteet ovat minulle hieman outo juttu, vaikka niitä on ollut maailman sivu. Minulle tekninen vaate on ollut yleisnimi
*paidoille, jotka ovat liukasta kangasta

• goretexille
  • kaikelle, missä ohut vaate maksaa luokkaa 300 euroa

Nyt olen joutunut opettelemaan asioita uudestaan. Ja ihmettelemään kuinka suuri osa vaatteista on puuvillaa.

Ostin tänään itselleni ehkä maailman huipputeknisimmät sukat, jos teknisyys lasketaan käytetyillä raaka-aineilla — tai miksi niitä sitten vaatteissa kuuluu kutsua, langoiksi, kankaaksi, joksikin?

Jos koiran kuivamuonassa olisi noin monimutkainen valmistusainelista, niin se tuomittaisiin heti ihan paskaksi :rofl:

Materiaali on vaatepuolen raaka-ainetermi.

Minkä valmistajan sukka on kyseessä? Aikamoisen kartan ovat piirtäneet :joy:

Sinällään todella positiivista, että löytyy noin yksityiskohtaiset selvitykset siitä, mitä on missäkin kohtaa tuotetta, mutta samalla tuo selittämisen ja adjektiivien määrä menee jo vähän överiksi. Samassa mielessä kuin

Trikoo ja neuleet on neuloksia, ne neulotaan yhdellä langalla.

Kudotut kankaat on kankaita, ne kudotaan kahdella langalla: kude ja loimi.

Yksinkertaistettuna.

Taitaa olla tämä:

Eli joku neva-hööd Trysil.

Ne pitkät varret puristaa liikaa. Mutta se on sanottava, että melkoisen lämpimät ne on. Ottaen huomioon, että ne ei kuitenkaan paksuudella elvistele.

1 Like

Onkohan koirille ja myös ihmisille myytävissä BOT-tuotteissa jokin perä vai puhdasta huijausta? En ole varma myydäänkö niitä tällä nimellä :smiley:

Väitteiden puolelta ihan puhdas kusetus. Voi ne silti omalla tavallaan toimia.

Käytiin eilen ostamassa 16 veelle kello, Applen sellainen. Oltiin kaikki uskovinamme, että hän tarvitsee sen ehdottomasti kuntoilua varten. Ainoa mitä jäin siinä projektissa ihmettelemään oli Gigantin myyjät. Ilmeisesti he eivät ole enää provikkapalkalla. Tuli hieman epätodellinen olo, kun jouduin häiritsemään neljän kundin paskanjauhamista. Plus jouduin poistumaan paikalta, kun myyjä luuli hetken aikaa, että minä, mahdollinen asiakas, hölkkään hänen perässään.

Mutta ei siinä mitään. Minulla on talven ostoslistalla 850 euron ostokset, 1700 jos innostun ostamaan uuden puhelimen. Kahvirahoja, tiedän, mutta nyt ne menee muualle. Ihan siksi, että Gigantin myyjät unohtivat ammattinsa.

Sekä minun vituttaa Gigantin nykyinen konsepti. Ensin jonotat myyjää. Sitten jonotat kassalle. Ja viimeiseksi jonotat tuotetta. Koska tuo Neuvostoliitosta kopioitu järjestelmä pelkästään ärsyttää, niin en myöskään osta Gigantit postimyynnistä, että voivat postittaa tavata Ruotsista.

Mutta siis teknisistä vaatteistä piti puhua.

Piipahdettiin myös XXL:ssä. Yleensä ei koskaan osteta sieltä mitään, koska hintataso on typerä, eikä tarjonnan laatu aina kohtaa hintaa eikä XXL:n mainoksia. Mutta nyt oli sellaiset teknisemmät villasukat siedettävällä hinnalla, 4 paria vissiin kympin, joten sellaiset lähti mukaan. Hieman pientä kokoa ilmoitettuun nähden, mutta ehkä niissä ei saakaan ollaan tyhjää tilaa. Muutoin ihan kelvolliset sukat, näin lyhyen testiajon perusteella.

Oivalsin aika hölmön jutun. Päivä on nyt kukonpierun verran pidempi, eli kevääseen päin mennään. Meikäläisen teknisten vaatteiden ostot keskittyy koko ajan talvikalsareihin, ylä- ja alapäähän, sekä lämpimiin sukkiin. En kuitenkaan suuremmin harrasta talvijuttuja.

Mitäs sitten kun kevät koittaa… puen villasukat ja pitkät kalsarit?

Toisaalta, noinkohan edes tarvitsen mitään teknisempää kesällä. Jos hien tai veden takia puuvilla kastuu, niin mitä väliä — vaihtaa kuivaa puhdasta päälle tai antaa kuivua päälle. Talvella moinen onkin oleellista, koska kosteat vaatteet saavat palelemaan.

Jotkut nopeasti kuivuvat sukat tarvitsen. Jolloin päästään vanhaan tuttuun: en minä osaa muuta ajatella kuin sukkia ja kalsareita :man_facepalming:

Ja nopeasti kuivuvat housut. Ja joku kevyt pitkähihainen, Kevyempi takki, sekä melontaan sopiva anorakki. Siinä se.

Menetin neitsyyteni teknisten teepaitojen ostamisessa. Intersportilla on/oli Haltin teknisiä teepaitoja miesten ja naisten malleissa ja väreissä (aika vahvana tuo sukupuolittunut värimaailma vieläkin vaikuttaa). Hinta oli tarjouksessa 9,90 joten se oli maksukyvyn rajoissa.

Teknisyys tarkoittaa minulle aina liukasta kangasta, jota en saa laittaa kuivausrumpuun. Mutta kankaana se tarkoittaa tässä kierrätettyä 100 % polyuretaania polyesteriä. Eli paita lienee tehty kierrätys-PET-pulloista.

Silloin kun minä olen ollut kakara, niin polyesteriä ei pidetty laadukkaana, tai edes hyvänä — siihen aikaan se taidettiin tuntea nimellä teryleeni. Niin se maailma muuttuu.

kuva

Koot ovat Haltin tapaan reippaita. Joten minulle sopi M, kun muilla valmistajilla mennään akselille L - XL. Kiinalaisissa XXL.

Mutta ei tuo paita minun päälläni näyttänyt noin… täytetyltä. Paitsi mahan kohdalta.

Kannattaa laittaa pesuun mahdollisimman nopeasti käytön jälkeen niin hajuvapaa käyttöikä pysyy pidempänä.
On muuten todella vaikeaa toteuttaa, tuntuu urpolta laittaa pyykkikone päälle muutaman vaatteen takia, edes vartin pikapesuun.

Häh? Onko nämäkin muovivaatteet kuin neopreeni, joka alkaa heti haisemaan… juustolta?

Musta tuntuu että tosi moni vaate nykyään on sellaisia. Ihan sama millainen vaate niin jos et heti pese niin hajuhaitat on ja pysyy.

Juu, suositus on, että ne pesee, tai edes huuhtelee kunnolla ennen kuin hiki ehtii kuivua, jotta hien haju ei pinty. Sitten kun se on jo pinttynyt, vaate haisee käytössä todella voimakkaasti.

Sitten voisin todeta, että joudun ostamaan uuden :joy: :man_facepalming:

Olen nimittäin hikoillut koko päivän samalla paidalla. Koska ajattelin mennä kokeilemaan öisempää melomista (tähän aikaan vuodesta yömelontaa :thinking: ), niin päätin olla laiska ja mennä samoilla pukimilla ja käydä suihkussa vasta kun tulen kotiin.

Miksi vaatteet ei voi olla… helpompia?

1 Like

Ei se kerrasta pilalla ole, jatkossa heität sen järveen melomisen jälkeen ja jätät oksalle kuivumaan ja odottamaan päivän seuraavaa kierrosta :laughing: jos siis kävit kahdesti melomassa.
Pihahommiin joku muu paita päälle :wink:

Ja siinä vaiheessa kun vaate kuitenkin alkaa haisemaan pesusta huolimatta, sitä voi liottaa hetken etikkalaimennoksessa. Tehoaa hyvin ainakin puuvillaisiin paitoihin, tekokuituja en ole vielä testannut.

Meidän perheessä ei etikka ole vaihtoehto. Koskaan. Siksi en saa syödä tillilihaakaan, vaikka se — perverssiä ehkä — on minusta ihan pahuksen hyvää :rofl:

Olin noutamassa Minnaa joron jäljiltä ja piipahdin Prismassa. Nyt tiedän miten siellä maksetaan kassalla iPhonella ja MobilePayllä. Mutta kävin vilkaisemassa välikausitakkeja, jotain joka pitäisi hieman tuulta.

En edelleenkään osta satasen takkeja, mutta löysin yhden neljällä kympillä, joka ratsasti teknisillä ominaisuuksilla.

Tuon mukaan rotsi sietäisi lievää sadetta ja pysäyttäisi tuulen.

Mutta… kun valmistaja/valmistuttaja on halpamerkki House, niin luultavasti ostin takin, jossa ainoa tekninen ominaisuus on verkkovuori :rofl:

Teipatut saumat on oikein hyvä tekninen ominaisuus :ok_hand:

Valmistaja huomioiden pelkään vain sitä, että teippausta ei ole todellakaan tehty vedenpitävyyden takia, vaan että tikit eivät muutoin kestä.