Käytiin eilen ostamassa 16 veelle kello, Applen sellainen. Oltiin kaikki uskovinamme, että hän tarvitsee sen ehdottomasti kuntoilua varten. Ainoa mitä jäin siinä projektissa ihmettelemään oli Gigantin myyjät. Ilmeisesti he eivät ole enää provikkapalkalla. Tuli hieman epätodellinen olo, kun jouduin häiritsemään neljän kundin paskanjauhamista. Plus jouduin poistumaan paikalta, kun myyjä luuli hetken aikaa, että minä, mahdollinen asiakas, hölkkään hänen perässään.
Mutta ei siinä mitään. Minulla on talven ostoslistalla 850 euron ostokset, 1700 jos innostun ostamaan uuden puhelimen. Kahvirahoja, tiedän, mutta nyt ne menee muualle. Ihan siksi, että Gigantin myyjät unohtivat ammattinsa.
Sekä minun vituttaa Gigantin nykyinen konsepti. Ensin jonotat myyjää. Sitten jonotat kassalle. Ja viimeiseksi jonotat tuotetta. Koska tuo Neuvostoliitosta kopioitu järjestelmä pelkästään ärsyttää, niin en myöskään osta Gigantit postimyynnistä, että voivat postittaa tavata Ruotsista.
Mutta siis teknisistä vaatteistä piti puhua.
Piipahdettiin myös XXL:ssä. Yleensä ei koskaan osteta sieltä mitään, koska hintataso on typerä, eikä tarjonnan laatu aina kohtaa hintaa eikä XXL:n mainoksia. Mutta nyt oli sellaiset teknisemmät villasukat siedettävällä hinnalla, 4 paria vissiin kympin, joten sellaiset lähti mukaan. Hieman pientä kokoa ilmoitettuun nähden, mutta ehkä niissä ei saakaan ollaan tyhjää tilaa. Muutoin ihan kelvolliset sukat, näin lyhyen testiajon perusteella.
Oivalsin aika hölmön jutun. Päivä on nyt kukonpierun verran pidempi, eli kevääseen päin mennään. Meikäläisen teknisten vaatteiden ostot keskittyy koko ajan talvikalsareihin, ylä- ja alapäähän, sekä lämpimiin sukkiin. En kuitenkaan suuremmin harrasta talvijuttuja.
Mitäs sitten kun kevät koittaa… puen villasukat ja pitkät kalsarit?
Toisaalta, noinkohan edes tarvitsen mitään teknisempää kesällä. Jos hien tai veden takia puuvilla kastuu, niin mitä väliä — vaihtaa kuivaa puhdasta päälle tai antaa kuivua päälle. Talvella moinen onkin oleellista, koska kosteat vaatteet saavat palelemaan.
Jotkut nopeasti kuivuvat sukat tarvitsen. Jolloin päästään vanhaan tuttuun: en minä osaa muuta ajatella kuin sukkia ja kalsareita 
Ja nopeasti kuivuvat housut. Ja joku kevyt pitkähihainen, Kevyempi takki, sekä melontaan sopiva anorakki. Siinä se.