Tavarat ja painot: muistilista

Mukaan maastoon, tai vesille, tarvitaan sitä sun tätä. Minulla on parikin listaa tarvikkeista, jotka on pakko ottaa mukaan. Ne sitten vaihtelevat hieman sen mukaan, että puhutaanko vaelluksesta, päiväretkestä vai melonnasta. Aidosti erot löytyvät vain vaatevaraston määrästä sekä onko aikomus tehdä ruokaa vai ei.

Jotta saan otsikon vastaamaan sisältöä, niin lisään ehtiessäni painojakin, Tosin, minua ei suuremmin painot mietitytä — eikä vähiten siksi, että en tee kiljuunan kilometrin taipaleita enkä todellakaan ala päivittämään satojen eurojen vehkeillä jo omistamiani vain siksi, että saan runkattua suklaalevyn painon verran pois.

• kuva on netistä nyysitty, eikä kuvaa minun tavaroitani

Olen tehnyt myös excelin painojen kanssa. Ihan vain nähdäkseni mikä vaikuttaa ja kuinka paljon. Säästän teidät siltä ja summaan asian yhteen väittämään: ainoastaan pelot painavat, eivät pakolliset tarvikkeet.

Hieman vaikuttaa myös sekin, että kuinka paljon mukavuutta kaipaa. Käytännössä ollaan akselilla vähintään yön yli ja silloinkin enemmälti — taas — vaihtovaatteiden määrässä ja makuualustan laadussa. Pidin koomisena sitä kun eräs kevytretkeilijä mainosti kahvikuppinsa olevan painoa lisäävä ylellisyystarvike.

Allaoleva lista on ulkomuistista heitetty. Siinä ei ole mukana päälle laitettavat vaatteet, tai ei ainakaan pitäisi olla. Taatusti myös jotain puuttuu.

Listalla haetaan eräänlaista peruspainoa. Peruspaino tarkoittaa rinkan, tai muuten mukana kulkevan, tavaran painoa ilman kaasua tai mitä polttoainetta käytetäänkin ja ruokaa. Itsellä rinkan peruspaino saisi pysyä alle 15 kilossa, mutta pystyn elämään 20 kilonkin kanssa. Tarkoittaa mittakaavassa sitä, että metsästän tällä hetkellä noin 55 litran rinkkaa, koska en tee mitään viikon tai kahden vaelluksia. En siis tarvitse mitään 70+ litran kantosysteemiä.

Kajakkiin tulee reippaammin tavaraa, ja osa on ihan hupijuttuja. Johtuu siitä, että sillä nyt vaan pystyy kuljettamaan isompaa määrää.

Rastilla on merkitty ne tavarat, jotka minulla jo on. Loppu on hankittava, tai oltava ilman — sekin on vaihtoehto, koska en minä luultavasti koskaan osta mitään Garminin InReach-laitetta, vaikka listalla onkin.

Kajakkiin ja rinkkaan

Yhteiset:

Retkikeitin
Syömävehkeet
Vedenpuhdistin
Sadetakki
Puukko
Hyttysmyrkky
Aurinkovoide
Virtapankki + johdot
Vettä 1x pullo
Garmin InReach
Kuivapussi 2x 3-sarja (Tokmannin 1/5/10l jos muistan koot oikein)
Kuivapussi 2x 20l
Kuivapussi 22l (tai 40l, mutta hintaero on älytön)
EA
hätäpakkaus
Istuma-alusta
retkituoli
leiritossut
sorsa

Vaatteet:
1x teepaita
1x kalsarit
3x sukat
huppari
pitkähihainen
housut
uikkarit

Yön yli:
teltta/riippumatto (halpa kupolitetta on, jolla luultavammin menen kesän -22)
makuualusta alushuopa (underquilt/blanket)
vettä 1x pullo
makuupussi

Kajakkiin

sormikkaat (tavalliset ja/tai neopreeni)
polkukengät
anorakki/wind breaker (mielellään sateen kestävä)
sukellusmaski
snorkkeli
räpylät
pikkujakari
ruuvimeisseli
ilmastointiteippi
köysi
koiran talutin (mallia Biltema, joskus oli hintaan 1,95) + isompi karabiini
pelastusköysi
karttalaukku
päiväreppu
märkäpuku
kuivapuku
aurinkopaneeli
kajakkikärry

Yön yli:
vettä 5 l

Rinkkaan

istuma-alusta
vaellussauvat
paskalapio

Yön yli:

Muut jutut

Koska alan mennä tämän listan ja listan listojen sekä alilistojen kanssa totaalisen sekaisin, niin tehdään tästä vielä sekavampi. Tehdään muutama erillinen lista, hieman vissiin tarkoituksen mukaan.

Osasta on jo oma aloituksensa ja jos on, niin vaan linkitän ketjun tähän.

Riippumatto

Koska ostin riippumaton, niin purin sen keittiön lattialle ja yritin hahmottaa mitä se kaipaa. Osa jo onkin, mutta jotain puuttuu. Joten teen erillisen muistilistan mitä riippumajoite (googleystävällinen termi, kuten hammock ja tarp) tarvitsee.

puunhalaajat
whoopie slingit (2x)
harjanaru (nyt on 15 m 3 millin paracordia)
ohuempaa narua lievekiinnityksiin jne.
kaksi isompaa karabiinia maton roikottamiseen (ei pakollisia, mutta helpottaa)
s-karabiinihakoja 4 kpl (tarppi, plus muuta)
telttakiilat (4 - 6)
muuta?

Tuli gramman viilailusta mieleen, mutta eräs tipautti neljä sukkaparia kolmeen, että sai painoa laskettua. Tuossa aletaan jo lähestyä maanisuutta :rofl:

Miksi anorakki eikä takki? Ja saa selittää laajemminkin: miksi anorakki ylipäätään on olemassa? Mä en ole ikinä ymmärtänyt kyseisen vaatteen ideaa/tarpeellisuutta :sweat_smile:

Alunperin siksi, että vetoketjut vuotivat. Se on muinainen kuoritakki. Mutta nykyään melonnassa ihan samasta syystä, vedenpitävät vetoketjut maksavat suhteettomasti. Toinen syy on leikkaus. Se on kuin poncho, eli ei rajoita yhtä paljon liikettä.

En minä välttämättä melonta-anorakkia tarvitse, koska en pysty myrskyisemmissä olosuhteissa melomaan. Sinänsä ihan yhtä turha listalla kuin Garmin.

1 Like

Saan 22 litraiseen reppuun mahtumaan helposti yön yli tavarat. Kaksi yötä menee hieman riidelleen, jos ei tarvitse ottaa pyyhettä mukaan — eli ei ole uimista tiedossa. Mutta pakkaaminen menee niin tiukaksi, ja kun moista ei ole oikein tehty siihen, että ulkoillaan enemmän kuin päiväseltään jossain.

Kokeilin kuitenkin mitä tapahtuu, kun pakkaan kahden yön peruskamat. Hiukan olin utelias painostakin, kun nuo light/ultralight-sun-muut-gramman-viilaajat niitä niin tarkkaan punnitsee.

Ns. läppäritaskuun selkää vastaan tulee
istuinalusta
ponchomallinen sadeviitta

Päätaskuun tulee
20l kuivapussi, ja sen sisälle
varahousut
2 teepaitaa
2 alushousut
3 paria ohuita sukkia
1 pari paksummat villasekoitteiset sukat
vessapaperirulla
tuubihuivi
tyyny
Seuraavaksi tulee
Jetboil MiniMo + 100g kaasu
10l kuivapussi, jossa on 2x varavirtapankki, puhelimen johdot, vessapaperirulla, pieni pyyhe ja kahdet hanskaat, ohuet ja kumipintaiset
päälle jää tilaa 3 päivän ruuille

Etutaskuun menee
lusikka/haarukka
kahvikuppi, sellainen kasaanmenevä
EA-paketti
varalla olevat silmälasit
kiikarit
myrskytikut
puukko
2 kevyttaakkaliinaa, 2,5 m

Juomataskuihin menee:
Greyl Ultralight (473 ml) vedenpuhdistin
vesipullo (0,5 l, punnittu tyhjänä)

Reppuun ripustetaan
teltta (joku 20 euron kupoli, jonka kanssa samaan pakettiin menee…
iso pyyhe
ja
makuupussi (myös joku halpa)
makuualusta (tavallinen solukumisurkimus)
crocsit

Sitten on jotain sekalaista sälää, jota eksyy mukaan tai ei. Lasketaan siihen 500 grammaa päälle.

Mutta tuolla paketilla peruspaino on 9,5 kg. Painosta kylläkin puuttuu sauvat, joten ne painaisivat kilot hiukan kympin väärälle puolelle. Aito rinkka lisäisi painoa ehkä kilolla.

Jos teen pakkauksen niin, että mukana on enemmän mukavuusakselia, niin olen äkkiä 15 kilossa.

Onko edes tuo noin 10 kiloa sitten kiva kantaa moisella päivärepulla? Ei ole, mutta kyllä minä sen kanssa 15 km kuljen. Pointti on lähinnä siinä, että vakuutin itselleni yhden ja vain yhden asian: voin tyytyä 55 litran rinkkaan. No, tiesin minä sen entisestään.

3 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Retkeilijän ja vaeltajan ensiapupakkaus

4 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Kipulääkkeiden käyttö

Virtapankki/pankit… Minulle on kehittymässä ongelma sähköstä. Ei sinällään mikään uusi juttu retkeilypuolella, kun kaikkea logitetaan ja tallennetaan.

Kun laitan kellosta päälle treeniapin JA Kartasto-apin, niin puhelin on aika tyhjä neljän tunnin kuluttua, eikä kellossakaan ole paljin akkuprosentteja jäljellä. Joten jo yksi täyden päivän reissu, yöpymisistä puhumattakaan, vaatii pakattua sähköä mukaan. Pari 20 000 mAh virtapankkia toki hoitaa homman, mutta ne painaa aika paljon.

Onko kellään kokemusta mukana kuljetettavista aurinkopaneeleista? Olen pitänyt niitä muutaman vuoden vanhalla tietotaidolla aiva turhina, mutta maailma ja tekniikka on ilmeisesti kehittynyt tässä välissä. Jos niistä on johonkin, niin silloinhan pärjäisin yhdellä pienellä virtapankilla.

Aloituksen lista alkaa olla oleellisimpia asioita myöten valmis. Telttakiilat puuttuu, mutta ne ei ole prioriteettilistalla korkealla. Sen sijaan makuualusta on listalla korkealla, ei hajuakaan mitä ostaisi — ne on aina niin pahuksen kapeita, ja mielenkiintoisen hintaisia, kun ollaan paremmissa.

Riippumatto kaipaa ilmeisesti myös aluspeitteen, underquilt hakukoneyställisesti englanniksi. Väittävät, että 15 asteen alapuolella menee viileäksi. En haluaisi maksaa niistä pyydettäviä hintoja…

Sehän ei oikeastaan ole muuta kuin päistään avoin makuupussi, jossa on roikotuspisteet. Kun miettii, että sen minkä leiriydyn, tapahtuu kesäisenä aikana ja aina kohtuullisen hyvällä kelillä, niin minua ei oikein kiinnosta mitä tarvitaan nollassa asteessa tai sen alla. Joten itseasiassa mikä tahansa kevyempikin peite toimisi, vaikka filtti.

Mutta olen leikkinut ajatuksella, että hyödyntäisi jonkun vanhan hevosten loimen. Ei sellaista kantaa halua, mutta jos liikkuminen tapahtuu kajakilla, niin hitot painosta.

Tuoli olisi kiva. Tämä on oikeastaan ainoa fiksu vaihtoehto:

Mutta satku retkituolista :flushed:

Narujen suhteen alan nyt hahmottamaan mitä matto tarvitsee ja mitkä helpottaa. Ne alkaa olla nyt hankittuna, täytyy enää pätkiä oikeisiin mittoihin ja hieman sidoskella — saa odottaa enemmän kevättä. Mutta onhan moisessa virityksessä enemmän köysistöä kuin pienessä purjeveneessä.

Ai niin. Ostin aurinkokennon. Satuin saamaan yhden esittelykappaleen siedettävään hintaan. Kesällä sitten selviää oliko ihan hutihankinta.

Mutta yksi oleellinen puuttuu vielä: rinkka. Se onkin sellainen suo, että ahdistaa. Hinnat vaihtelevat siedettävästä tähtitieteelliseen, ja kun moista pitäisi vielä koittaa ennen ostoa, niin aletaan olemaan painajaismaisissa tunnelmissa.

Aihe sorsa on sellainen, josta ei paljoa puhuta. Kuten ei muuten maastossa paskalla käymisestäkään. Mutta sorsajuttu saattaa johtua siitä, että aika monelle miehelle pulloon kuseminen ei ole välttämättä ihan tuntematon asia (paitsi ehkä peruskaupunkilaisille miehille).

Mutta ottaen huomioon se kauden 2021 viimeisen Olkkalanjoen melonnan, joka meinasi pissiä (pun intended) siihen, että en päässyt rantautumaan, niin asia on jäänyt kypsymään ihan tietoisellakin tasolla.

Olen minä muistini mukaan vessakäyntejä miettinyt aiemminkin melonnan yhteydessä murehtiessani reittihaaveissa sitä, että rantaan täytyy päästä tunnin tai kahden sisällä. Tai miksi selkävetoketjullinen märkäpuku on einen hankala melontavaatetuksena.

Nyt haahuilen kahden vaihtoehdon välillä.

Tämä olisi leirikamana helpoin, mutta einen hankalan kokoinen kuljettaa rinkassa — ja vie se kajakissakin hieman tilaa, koska pitäisi olla saatavilla helposti.

https://www.apukauppa.fi/product/253/miesten-virtsapullo-kahvalla

• Apukauppa sitten päättää olla tarjoamatta esikatselukuvaa. Joka johtuu siitä, että he yrittävät suojata kuvan kopioinnilta. Ihan oikeasti taas… kuva on valmistajalta eikä sinällään ole edes esimerkki taidekuvasta. Olen kusipää (pun not intended) ja jos tuon mallin ostan, niin ostan sen ihan muualta tuollaisen typerän ja merkityksettömän perseilyn takia. Varsinkin kun kuva on kopioitavissa perin helposti:

Tämä taasen olisi ikäänkuin enemmän taskumallia. Josta toisaalla minua katsottiin vinoon, koska kuka haluaisi kusipulloa taskuun tai edes reppuun. Anteeksi vaan, mutta eihän sitä täysinäisenä kuljeteta. Plus äitivainaa aikoinaan opetti, että vesi on paskan lääke — ja uskoisin, että sama pätee virtsaankin.

kuva

Anteeksi. Minulla on malleissa hyvinkin miesvoittoinen ajattelu. Joka saattaa johtua siitä, että olen mies. Mutta myydäänhän noita naisillekin, hieman erilaisella muotoilulla. Käyttö voi kylläkin olla hieman haastavampaa, mutta sellaista se on niiden peienten sukupuolierojen takia.

Kajakkipuolella, ja karavaanareilla, on aika paljonkin kokemusta aurinkopaneeleista. Tai no, paljon on suhteellinen käsitys ja kun puhutaan nimenomaan kevyistä mukana kuljetettavista, niin karavaanarit saa melkein unohtaa ja keskittyä melojiin.

Aurinkopaneeleissa on sama kuin kaikessa muussakin. Laatu maksaa ja mitä enemmän pinoo euroja, niin sitä paremman saa. Mutta hinta nousee nopeammin kuin laatu ja voisi jopa sanoa, että laatu maksaa äkkiä kohtuuttomasti ilman, että se vastaa hyötyä.

Tai sitten katson asiaa persaukisen vinkkelistä.

Niin tai näin, niin ostin jo joku aikakin sitten pienen mukana raahattavan aurinkopaneelin. Törmäsin siedettävään tarjoukseen. Kodak SP 21 lukee paketissa ja köyhdyin siitä posteineen 50 euroa. Normihinta vaihtelee, mutta on 80 euron paikkeilla — jos sitä vielä on myynnissä jossain; ymmärrykseni mukaan tuo on poistuva tuote.

Siinä on kolme noin A4 kokoista paneelia ja ulostulo on maksimissaan 21 wattia. Tuo on yksi einen oleellinen arvo, sillä käytännössä kaikki nykyiset älylaitteet vaativat 18 wattia. Mutta tuokaan ei riitä, sillä ulostulossa pitäisi olla ainakin 2,1 ampeeria. Myynnissä on aika paljon noita pienempiä, jotka kykenevät ”vain” kahteen ampeeriin. Sillä saa ladattua virtapankin, mutta ei esimerkiksi uudempaa iPhonea.

Kodak vie siedettävän vähän tilaa ja on edes jonkun verran suojattu. Markkinoilla olisi ollut parempiakin samoilla tehoilla, mutta niissä hintalappu olisi ollut satasesta kahteen sataan enemmän. Ilman kokemuksia en todellakaan suostu maksamaan aurinkokennostosta yli 200 euroa.

Aurinkokennojen ongelma on siinä, että ne tarvitsevat suoran auringonpaisteen. Varjoa eteen, vaikka ohuen pilven verran tai metsän reunaa, niin lataustehot romahtavat. Mitä isompi (ja kalliimpi), niin sitä helpommin tehoja saa ulos vähemmälläkin paisteella, mutta moiset eivät ole enää reppuretkeilijän tavaroita.

Jos sataa, tai on umpipilvistä, niin aurinkopaneelit ovat vain kuollutta painoa.

Ideahan noissa ei ole ladata suoraan puhelinta, vaan pienempää virtapankkia, jolla sitten illemmalla ladataan puhelin tai mitä laitteita mukana onkin. Eli ihan niin paljon painoa ei saa karsittua kuin mitä jotkut ovat kuvitelleet. Paneeli on oikeastaan ratkaisu vain pidemmillä taipaleilla, joissa ei päästä lataamaan välillä. Joka tapauksessa aina tarvitaan mukaan vähintään 20 000 mAh täyteen ladattu pankki, mielellään kaksi — kymppitonnilla pärjää, jos ladattavana on vain yksi puhelin ja reissu on yhden yön yli.

Kajakkihommissa kyse on siis hyvällä kelillä taka- tai etukannella ladattavasta virtapankista, kun edetään rauhallisilla vesillä. Tai sitten taukoaikoina lataisemisesta.

Jalan kulkeville myydään ratkaisuja, jotka saisi ripustettua rinkkaan. Siksi Kodakissakin on pari roikutusreikää ja kaksi karabiinihakaa. Moisen toimivuudesta suomalaisissa metsissä saa esittää epäilyjä.

Taukolataaminen kuulostaa paremmalta kuin mitä se aidosti on. Nimittäin jos laitteen lataaminen täyteen veisi koto-oloissa vaikka 2 tuntia, niin moisen 21 wattisen aurinkopaneelin kanssa puhutaan 8 tunnista. Jos siis aurinko paistaa.

Pointtia on hieman siinä, että kun aurinkopaneelin pitäisi tuoda turvaa, niin siihen ei kuitenkaan voi luottaa ja sen tarkoitus tulee vastaan siinä vaiheessa, kun kaikki ergit on käytetty loppuun. Jos siis aurinko paistaa.

Kokeilin Kodakia tänään. Maaliskuun alun auringonpaiste hieman ennen kello 15 ei ole paras mahdollinen tapa tehdä testiä, mutta halusin vaan nähdä, että generoiko se ylipäätään sähköä.

Laitoin aurinkopaneeliin kiinni lähes tyhjän 20 000 mAh virtapankin. Samalla hetkellä kun kaikki kolme paneelia olivat auringossa, niin virtapankki kertoi saavansa ruokaa. Noin tunnin kuluttua siirsin aurinkopaneelia, koska aurinko siirtyi puiden taakse — ja samalla sitten oli irronnut USB-kaapeli virtapankista. Tuo ei ole sinällään aurinkopaneelin vika, mutta hyvä muistus, että noinkin voi tapahtua.

Kuitenkin, sen tunnin aikana virtapankin hienojen sinisten vilkkuledien mukaan olin saanut siihen sähköä sisälle hieman vähemmän kuin mitä sisällä olisi tullut. Itseasiassa pidän sitä parempana tuloksena kuin mitä odotin.

Ilman ensimmäistäkään aitoa käyttökokemusta väitän, että mukana raahattavat aurinkopaneelit ovat enemmän hype kuin aito hyöty. Mutta jos lisäpaino ei haittaa, niin voisi sitä turhempaakin turvavälinettä mukanaan raahata. Hyöty vastaan kulutetut euron… on minusta pakkasella, mutta saattaa olla, että kesällä olen ihan päinvastaista mielipuolta.

1 Like