Tarppiteltta

Tarpin taittelu teltaksi niin, että ei tarvita varsinaista harjanarua tai mäntyä vierelle, onnistuu kohtuullisen kivuttomasti. Tarppi teltan malliin suojaa ehkä parhaiten tuulelta ja sateelta, mutta on taatusti helteillä hiostava.

Vaikka harjanarua ei tarvita, niin ilman narua ei pärjää. Sitä tarvitaan vähintään keskitolppana toimivan sauvan tukemiseen ja mielellään myös oviliepeiden kiinnittämiseen. Telttakiiloja tarvitaan aina ja kaikessa, ja minä kaipasin kymmentä — mutta periaatteessa kuudellakin pärjää.

Telttamalleja on vaikka kuinka ja osassa on hieman tulkintakysymys, että onko kyseessä laavu tai bivy. Mutta jos teltan määritelmänä pidetään itseseisovuutta merkityksessä ei tarvita kahta puuta, ja että myös oviaukko on jollain tapaa suljettavissa, niin ollaan suunnilleen edes sielläpäin mitä tarppiteltalla usein tarkoitetaan.

Itse käytän (suomennos: ainoa jota olen kokeillut…) ehkä yleisimmin neuvottua, jossa tappi alkaa näyttämään häivähdyksen omaisesti kuusikulmaiselta, mutta nälkiintyneeltä, puolijoukkueteltalta. Siinä on korkeutta keskellä sen verran, että ainakin alle 2 metrinen kykenee istumaan vaivatta, ja tilaa on helposti kahdella aikuiselle ja tavaroille.

Ruokaa moisessa ei kannata tehdä ilman suurta varovaisuutta. Tarppikangas on kuitenkin syttyvää. Joten jos tehdään kokkauksia, niin keskellä telttaa ja aina kaasulla tai alkoholilla, mutta ei koskaan nuotiolla — itse en päästäisi risukeitintäkään lähelle.

Jotain tällaista tavoitellaan:

Kasaamisvaiheet

Ensin levitetään tarppi maahan. Jos tuulee hiukankaan, niin kulmat kannattaa kiinnittää kevyesti. Ne eivät kylläkään tule lopullisessa olemaan kiinni, mutta estävät tarpin yritystä muuttua lennokiksi.

Oviaukko tulee jompaankumpaan päähän keskilinjan mukaan. Jos tarpissa ei ole kiinnityslenkkejä keskelinjalla, niin silloin on ihan sama mihin syrjään ovi tulee.

Kiinnitä molemmista takakulmista kulmakiinnitystä seuraavista lenkeistä telttakiiloilla. Kulma itsessään jää siis kiinnittämättä. Taita kulmat tarpista teltan puolelle, pois läpättämästä. Sinulla on siis takakulmissa ikäänkuin kolmiot.

Mennään teltan etupuolelle rakentamaan oviaukkoa.

Sido telttanaru keskilinjan toiseen kiinnityslenkkiin. Jos lenkkiä ei ole, niin tee naruun kiristyslenkki, koska hetken kuluttua se sitten hirtetään tolppaan kiinni.

Tätä vaihetta pidetään huomattavan monimutkaisena, mutta jos minä pystyn siihen, ilman minkäänlaista kykyä hahmottaa kolmiuloitteista tila-avaruutta, liikekoordinaatiota tai geometriaa, niin takaan, että se ei ole vaikeaa.

Siirrä vasen kulmalenkki oikealle, eli oviaukon suuntaan, suunnilleen seuraavan kiinnityslenkin kohdalla ja tumppaa telttakiilalla maahan. Siis kiinnitä vain siirretty kulma, älä sitä seuraavaa kiinnitystä — se on vain merkkinä. Anna löysän osan tarppia jäädä päälle ryppyyn. Siitä muotoutuu oviaukon suoja.

Tee sama oikealla puolella, mutta kiinnität oikean kulman oviaukon suuntaan vasemmalle siihen kohtaan, missä seuraava kiinnityslenkki olisi (aidosti, ihan sama kummasta kulmasta aloitat).

Oviaukon puoleisen päädyn kulma näyttää siis hieman tällaiselta (älä piittaa narusta, en vain irrottanut sitä).

Kun molemmat kulmat on laitettu, niin oviaukon puoleinen pääty näyttää tällaiselta sekasotkulta:

Työnnä kävelysauva tai oksankarahka tukitolpaksi toisen keskikiinnikkeen kohdalle. Viritä naru tukemaan tolppaa ja kiinnitä se haluamasi matkan päähän telttakiilaan. Kiristä keskilinjan mukaan. Jos tarpissa ei ole keskilinjalla kiinnityslenkkejä, niin laita keppi haluamaasi kohtaan, mutta lähemmäs oviaukkoa, ei keskelle nyt muotoutuvaa telttaa. Kiristä silloin naru kepin ympärille niin, että väliin jää tarppikangasta.

Saattaa olla hyvä idea laittaa tolpan ja kankaan väliin jotain pehmustetta. Usein neuvotaan laittamaan sukkapallo, mutta mikä tahansa käy, joka laajentaa puristusta. Tarkoitus on jännittää tarppia, ei puhkaista sitä.

Osa ohjeista haluaa kiristys narun tarpin reunassa olevaan kiinnikkeeseen, jolloin se vetää tarpin oviaukon päälliosan kuin V-katokseksi. En kokeillut sitä, vaan otin kiristyksen siitä kiinnityslenkistä, joka on tolpan kohdalla.

3x3 metrin tarpeissa puhutaan usein 125 senttimetrin sauvasta. Minulla oli käytössä 3,5x3,5 metrin kankaalla vain sauvakävelyn sauva, enkä tiedä kuinka pitkä se on… mutta olen noin 186 ja keppi on minulla lähes kainaloon ulottuva, joten voisiko se olla 145 senttinen? Voit käyttää pidempääkin, tai lyhyempää, mutta silloin joudut siirtämään oviaukon kulmia ulommas tai sisemmäksi — ja se vaikuttaa hieman siihen kuinka hyvin liepeet sulkevat oven.

Ollaan jotakuinkin tällaisessa tilanteessa:

Oviliepeiden puolessa välissä on vapaat kiinnityslenkit, joista ovi suljetaan tai avataan. Jos vedät siitä narut ja kiinnität se sivulla olevaan telttakiilaan, niin oviliepeet ovat… levällään, mutta eivät heilu tuulessa.

Kun haluat sulkea oven, niin irrota köydet ja liitä vapautuneet oviaukon kiinnityslenkit toisiinsa joko sitomalla, karabiinilla tai telttakiilalla.

Riippuen hieman telttakeppisi pituudesta, tarpin koosta ja kuinka symmetrisen onnistuit tekemään, niin saatat joutua siirtämään hieman ovikulmien telttakiiloja saadaksesi oven paremmin, tiukemmin, kiinni.

Sitten vain tökkäät sivuille telttakiiloja mihin haluat. Tuulella varmaan kannattaa varmistaa enemmän ja tyvenellä ei ehkä kannata nähdä vaivaa ja likastaa kiiloja.

Telttaan saa hieman enemmän avaruutta, kun nostaa takaosan kattoa ulkoa. Tein vain demotakseni moisen virityksen, jossa käytin takaosassa keskilinjan kiinnityslenkkiä, kävelysauvaa ja narua — mutta se ehkä kannattaa tehdä paremmin aidommassa käytössä.

Tarppiteltan ulkomitat 3,5x3,5 m tarpilla ovat noin kolme askelta syrjä. Joten pienemmällä 3x3 tarpilla teltasta tulee sitten saman verran pienempi.

Se, että kuinka kaunis tarppiteltasta tuli ja kuinka hyvin sait hävitettyä ryppyjä, riippuu kiristyksestä, maastosta ja hieman tarpin kankaan materiaalista. Mutta hieman tällaiselta se näyttää nopeasti tehtynä: