Tarppi (laavupeite/pressu)

Tarppi on useimmiten neliskanttinen pressu. Joten sen taittelu erilaisiin muotoihin on vain ja ainoastaan geometriaa. Minä puhun usein tarppiorigameista.

Tarpilla on kaksi tehtävää

• suojata muuta nukkumasuojaa tuulelta ja sateelta, telttaa tai riippumattoa
  • olla itsessään nukkumasuoja, sissimeiningillä

On olemassa lista ns. pakollisista tarvikkeista. Silloin tarppi, laavupressu, täyttää tarpeen kuljettaa mukana hätämajoitusta.

Se, että kuinka hyvin joku määrätty tarppi suosiutuu yhdestä, kahdesta tai useammasta tehtävästä sitten riippuukin – tarpista ja sen koosta, muodosta ja mallista, muista mukana olevista tarvikkeista ja myös retkeilijän omista taidoista.

Minä en koe sinänsä suurtakaan varsinaista tunteenpaloa nimenomaan tarpin kanssa yöpymiseen. Ylipäätään pyrin välttämään maastossa yöpymistä mahdollisuuksien mukaan, mutta aina joskus ja hetken se on kivaa. Mutta silti olen alkanut katsella tarppiasumuksia hieman sillä silmällä.

Se johtuu perusluonteeni heikkouksista, joissa taiteilen aina suunnattoman mukavuudenhalun ja maksimaalisen laiskuuden välillä. Ja kovin usein laiskuus on kantava voima. Joten voin kuvitella tilanteen, että luovun riippumaton mukavuudesta vain siksi, että tarppi saattaisi olla vaivattomampi koota.

Yleistä tarpeista

Tarp voi periaatteessa korvata teltan. Mutta vain periaatteessa ja ainoastaan, jos omaan retkeily- tai vaellusideologiaan kuuluu olennaisena osana määrätty epämukavuus.

Tarp on ongelmallinen mm. kondension takia, hieman riippuen miten asumus on taiteltu. Mutta se ei ole myöskään täysin tiivis ulkoilmaa vastaan — joka tietysti toisaalta auttaa hieman kondessiotakin vastaan.

Hyttyset ovat ongelma, jossain myös mäkärät. Toki osaan tarppeihin voi hankkia erillisen itikkaverkon, mutta silloin aletaan olla tilanteessa, että on ihan sama ostaa teltta. Mutta ehkä offilla pärjää.

Tarppi saattaisi olla houkutteleva vaihtoehto hyvillä keleillä, kun haluaa matkustaa hieman kevyemmin. Mutta silloin raha ei saa olla ongelma, koska kevyet tarpit ovat kalliita. Toisaalta, kaikki kevyt maksaa, jopa suhteettomasti.

Älä silti osta jotain tavallista kevytpressua, vaikka se maksaakin todella vähän. Ensinnäkään se ei ole kevyt tässä asiayhteydessä, vaan painaa ihan tolkuttomasti. Lisäksi moisen kiinnitykset eivät kestä ja se on niin äänekäs, että ei sen kanssa pysty nukkumaan.

Keveyttä kuitenkin hieman syö se, että käytännössä tarvitaan aluspeite, toinen pressu. Toki vaihtoehtona on hakata havuja pohjalle, mutta minä en pidä sitä luonnon suhteen kovinkaan järkevänä – toki tuokin riippuu siitä missä on reissussa.

Joka kelin ratkaisu?

Tarppi on kylmä. Toisaalta, niin on riippumatto ja telttakin. Riippumattoa voi eristää vaikka aluspeitolla, mutta teltta on siltä osin kuin tarppi: kylmillä keleissä kaikki riippuu kolmikosta oma nukkumispukeutuminen, makuualusta ja makuupussi. Mutta aidosti — ei eroa eli yöpymistapojen suhteen tuossa ole paljoakaan.

Tarppi on sen sijaan ihan jumalattoman tarkka maaperän märkyydestä. Itsestäänselvyys ehkä, koska siinä ei ole lattiaa.

Tarppi on helteellä ihan yhtä kuuma, ellei kuumempi, kuin teltta. Toki tarpin mallia voi muuttaa niin, että ilma liikkuu paremmin, mutta toivottasti ei olla hyttys- tai paarma-alueella.

Ensimmäinen tarppiyritykseni tapahtui 5 m/s tuulessa ja puuskissa oli sitten hieman enemmän tuulennopeutta. Pressu otti juuri niin paljon tuulta kuin vain voi pressun kuvitella ottavan. Tuolla yhdellä kokemuksella väitän, että tarppi saattaa olla melkoinen ongelma tuulisella kelillä ja tuulensuojan etsiminen on ehdottomampi vaatimus kuin muilla majoitteilla.

Tai sitten hankkii pienemmän tarpin, jossa on tuulipintaa vähemmän — samalla myös kehnommin nukkumistilaa sekä rinkan suojaa.

Tarp-mallit

Muotoiluja on (ainakin) kolme perusmallia:

• laavu
  • teltta
  • jotain kummankin edellisen puolesta välistä

Tai sitten jakoa voidaan tehdä sen mukaan miten tarppi tukeutuu, ja taasen vaihtoehdot ovat joko erikseen tai yhdessä:

• harjanarulla
  • puuhun sidottu
  • kepin varassa pönöttävä

Niin tai näin, niin minusta kannattaa valita kaksi mallia, joita voisi käyttää ja opetella ne. Koska niiden modifiointi on sitten myöhemmin aika helppoa, jos ympäristö tai muu vaatii moista.

Kokeile ja opettele

Tämän pitäisi olla kaikille aina selvää pässinlihaa ja kirkkaana mielessä:

• aina kun ostat uutta kalustoa, niin testaa ja opettele sen käyttö kotona tai lähellä, älä taipaleella

Minulla on torakan pinna, ja liian matala innostumiskynnys, että olisin tuota koskaan kunnolla sisäistänyt.

Yritän kuitenkin opetella uusia käyttäytymismalleja, joten olen opetellut riippumaton asentamista lähimetsässä ja tarppimallien vääntöä takapihalla.

Rehellisyyden nimissä täytyy kuitenkin mainita, että aito syy oli se, että ostin niin riippumaton kuin tarpinkin talvella, ja nyt kun kevät koitti, niin sisäinen kuume testailuun oli kova. Mutta kevät ei ollut vielä niin pitkällä, että olisin halunnut kompuroimaan retkeilyllisempiin olosuhteisiin.

Jos olisin ostanut samat vermeet ja vehkeet kesällä, niin olisin taatusti painanut maastoon avaamattomilla pakkauksilla hintalaput kiinni.

Älä ole siis kuin minä, vaan opettele ensin.

Lehtosen kalusto

Suunnilleen kaikki ohjeet perustuvat 3x3 metrin tarppiin. Oma on 3,5x3,5 metriä DD Hammock XL, joten periaatteessa mikään muu ei muutu kuin koko — saa hieman leveämmän ja korkeamman suojan.

Aidosti muuttuu useampikin asia, mutta se johtuu myös siitä, että kiinnityspaikkojen välit ja ylipäätään määrät vaihtelevat niin tarpin koon kuin valmistajankin mukaan.

Minulla ei ole niin hyvää hahmotuskykyä, että kykenisin hahmottamaan miten tarp-pressua pitäisi käännellä, väännellä ja roikottaa, että siitä tulisi jonkinlainen asumus. Onneksi sen suurempaa kolmiuloitteisen maailman hahmottamista ja luovuutta ei edes tarvita. Riittää kun osaa googlettaa ja tehdä Youtubessa hakuja.

Pelkkä pressu ei riitä. Ei se ilman jonkinlaista tukea ja kiinnitystä paikallaan ja muodossaan pysy. Itse tarpin lisäksi tarvitaan ainakin:

• narua
  • telttakiiloja
  • vaellussauva tai kaksi (tai talvella suksisauvat), tai sitten veistelee luonnosta sopivan
  • kasvavia puita

Se, että mitä noista ehdottomasti tarvitsee, vai tarvitseeko kaikkia, sitten riippuukin tarpin taittelumallista ja omista tarpeista.

On eri asia tekeekö nimenomaan laavun, jonka eteen saa tulen. Jos tarvitsee suojan sadetta vastaan, niin tarpeet ja työkalut ovat erilaisia.

Minulla ei ole varsinaisia vaellussauvoja, mutta minulla on kävelyyn tehdyt sauvat. Niiden kuljettaminen kajakilla on tuskaa, joten kokoonmenevien vaellussauvojen osto on listalla.

Suurin syy siihen miksi niin sauvakävelysauvat tai hiihtosauvat ovat huonot, tulee vastaan tarpin korkeudesta. Suurin osa tarp-origameista kaipaa 125 senttistä — korkeampi ei mahdu, ja lyhyempi ei tue.

Toki tuosta selviää, ainakin periaatteessa ja joskus jopa käytännössäkin, muuttamalla hieman mallia, mutta aina se ei ole niin itsestäänselvää. Tappelin pitkään yhden eräänlaisen perusmallin kanssa, koska käytin isompaa tarppia, ja sauvat olivat vaan liian pitkät. Kun muutin muotoa sauvalle sopivaksi, niin kaikki muu hajosi – tuli siitä tarp-asumus, mutta ei sellainen, jota hain.

Tarpin hoito ja huolto

Tarpissa pätee ihan samat asiat kuin kaikissa muissakin:

• vain kuivana säilytykseen
  • pestään mieluiten vedellä ja sekin kostealla pyyhkimällä
  • ei säilytetä takapihalla auringossa koko kesää, UV on on aika tehokas vanhentaja niin muoville, kankaille kuin ihmisellekin

Tarppia ei saisi taitella aina samaan tapaan säilytyspussiinsa. Vekkien vedenpitävyys kärsii ajan myötä ja kangaskin kärsii. Minä olen ratkaissut tuon itselleni helpoimmalla tavalla. Ängen tarpin keskikohdastaan alkaen pussiin ja kierrän sekä ryttään sen sinne. Silloin myös suurin osa naruista jää pussin päälle.

Wiki ja tarppi-origamit

Tämä on vain johdanto. Olen itse aiheessa täysin aloittelija, enkä osaa sanoa juuta tai jaata esimerkiksi eri materiaalien eduista.

Painin jopa järkevien telttakiilojen välillä, enkä ole hahmottanut mitä köysiä ja naruja kannattaisi ostaa.

Mutta viisaammat ovat sanoneet, että paracordista kannattaa pysyä kaukana ja sen ainoa etu on kirkkaat värit.

Koira- ja hevosmaailmassahan paracord on paras keksintö koskaan. Siitä saa tehtyä kivoja hihnoja sun muita. Mutta leiri- ja vaellushommissa paracordin venyminen sekä taipumus imeä vettä sisälleen on tehnyt siitä kirosanan.

Tuo kaikki tarkoittaa sitä, että teen tästä aloituksesta wikin.

Muokkaan sitä aina kun opin jotain uutta nimenomaan tarpeista. Wiki tarkoittaa myös sitä, että kuka tahansa voi ja saa muokata sekä muuttaa tekstiä.

Teen kokeilemistani tarp-malleista jokaisesta oman aloituksensa. Muuten tämä teksti venyy kilometrin mittaiseksi ja poistuu perusajatuksesta: tämä kertoo perusteet ja tärkeät asiat itse tarvikkeesta, tarpista.

Muu maailma käyttää usein terminä ja ainetunnisteena sanaa tarpologia (tarpology). Ymmärrän idean termin takana, mutta en vaan pidä siitä.

Itse käytän jokaisessa mallissa avainsanana, tagina, aina #tarppiorigami. Tiedän, hakukoneoptimoinnin suhteen tolkuttoman huono idea, koska kukaan muu ei tuota käytä.

Mutta sellaista se on. Puhun myös koirien ruokinnassa mieluummin lihapohjaisesta ruokinnasta, vaikka kaikki muut käyttävät nimitystä raakaruokinta. Vaikka se on lyhyempi, ja vakiintuneempi, niin se on on silti väärin – raakuudella ei ole mitään merkitystä.

Joten samaa omapäistä suhtautumistani noudatan tässäkin.