Tapahtumaköyhä koeajomelonta Pääksniemen ympäristössä

Kävin pari päivää sitten uittamassa kolmannen kerran mintunvihreää tynnyriä. Tällä kertaa kyydissä oli ns. vakiopainon verran tarvikkeita, joten sain hieman kokeiltua painon merkitystä. Mutta oman istunnan virheet sekä lantion ongelmat vain kirkastuivat.

Lähdin toisesta eniten käyttämästäni vesillelaskupaikasta, eli Pääkslahden karavaanarileirin viereisestä venerannasta. Kiersin Pääksniemen suorahkoa linjaa, kuitenkin rantoja pitkin, toiselle puolelle Rysätarhan laavulle ja tulin sieltä sitten ikäänkuin vastarantaa takaisin.

Enemmän, tai siis vähemmän, tehokasta melankäyttöä oli noin 2:20 tuntia ja kilometrejä kertyi mennessä 4 m/s itätuulessa (sivulta tai etuvastaista) ja palatessa 2 m/s myötäisessä 14 km.

kuva

Keli oli puolipilvinen ja itseasiassa aika mukava. Luonto on vielä hetken värikäs. Jos syksy olisi ehkä 5 astetta lämpimämpi ja lintuja ja ötököitä olisi enemmän, niin kaikki olisi paremmin kuin kesällä.

Lintujen puute on aika tylsä. Muutama lokki näkyi ja jokunen silkkiuikku oli sukeltelemassa, sekä pari myöhäistä västäräkkiä kävi keikuttelemassa pyrstösulkiaan, mutta siinä ne sitten olivatkin.

Elämysmatkailun kohokohdat olivatkin sitten aika pitkälle tuossa.

kuva

Minulla oli mukana ns. perustarvikkeet. Edellisen kajakin kohdalla aina ei ollut kaikkea mukana, ja aika ajoin sitten oli jotain ja toisella kerralla jotain muuta, mutta minulla on määrätty perusvarustus — jota olisi tarkoitus aina kuljettaa mukana. Tarvitsi tai ei.

Ne mitkä ovat aika ajoin puuttuneet, mutta joita olisi kaivannut, ovat olleet

• keittovehkeet
  • vedenpuhdistin
  • kengät maalla kulkemista varten

Esittelin lyhyellä videolla mukana kulkevaa perusvarustusta.

Minulle jäi olo, että hieman enemmän painoa kyydissä olisi auttanut. Saattaa olla kuvitelmaakin, mutta eiköhän tuo ajan myötä varmistune. Tosin jos samaan aikaan saan hieman petrattua istuntaani, niin onko sitten se auttanut vai muut säädöt?

Expedition tykkää nostaa keulaansa tuuleen, eikä ole todellakaan yhteistyöhaluinen kääntämään itsensä takaisin sinne minne minä haluan. Ei tuota ketteräksi ole mainittukaan, tai mainostettu, mutta minulle oli silti hieman yllätys kuinka paljon isomman kääntösäteen se vaatii peruskäännöksissä.

Minulla olisi noita operaatiota varten mela. Mutta en oikein hallitse niitä temppuja. Ja koska siinä harjoittelussa on potentiaalinen kaatumisriski, niin moiset tekniikkaharjoitukset saavat odottaa ensi kesää. Syytä ne on kuitenkin opetella.

Peräsin auttaa paljon enemmän kuin Buccaneerissa. Kun keula oli taas kerran nousemassa etuviistosta puhaltavaan itätuuleen, ja kyllästyin painimiseen, niin pudotin peräsimen alas. Se kun on tehty juurikin siihen puuhaan.

Samalla sekunnilla kajakki kääntyi siihen suuntaan mihin pitikin.

Koko melonnan ajan pyrin siihen, että kajakki olisi vaaterissa järven pinnalla. Pyrkimystä hieman rajoitti se, että koska tuuli puhalsi oikean käden suunnalta, niin pudotin saman puolen edgen, eli päästin kyljen vaipumaan syvemmälle. Mutta kun minulla on juurikin asentovirhe, joka tekee saman muutenkin, niin siinä saikin sitten hieman taiteilla.

Ensin yrittää saada istunnan tasan, ja sitten tehdä kallistus oikealla tavalla virheasennon suuntaan. Minun motoriikallani se ei ole ihan niin helppoa kuin miltä kuulostaa.

Hain myös koko ajan jaloille ikäänkuin optimimpaa asentoa ja samalla yritin tunnustella, että haluanko jalkatukia lähemmäs vai kauemmas.

Pysähdyin paluumatkalla erään pikkusaaren rantaan tupakalle ja ihmettelemään jalkojani. En vieläkään muista mikä sen nimi on, mutta ympyröin paikan reittikartalle. Olen aiemmin kertaalleen istunut siellä paussilla.

kuva

Yritin hahmottaa jalkojani, ja sainkin jonkinlaisen teorian aikaiseksi. Se teoria tosin hajosi välittömästi kun pääsin kotiin ja vilkaisin videon. Näin siinä huomattavastikin virheitä, ja että ylipäätään jalkatuet olivat aivan liian kaukana.

Tuo ei ole minulle aivan ainutlaatuinen kokemus. Siksi pyrinkin aika ajoin videoimaan sitä ja tätä. Ihan siksi, että se mitä sillä hetkellä luulen kokevani ja tuntevani, ei pädekään todellisuudessa.

Ratsastuksessa tuo tuli vastaan aina. Luulin istuvani jotakuinkin suorassa ja jalat siellä missä piti. Video sitten paljasti, että heiluin kuin heinämies ja jalat sojottivat suoraan eteen.

Enkä minä useinkaan pärjää edes yhdellä videolla. Tai tuumauksella. Joudun toistamaan ja toistamaan huomatakseni ajatusvirheeni sekä käytännön vajeet ja siitä sitten kehittyy jonkinlainen synteesi, johon voi olla tyytyväinen. Tai jos ei aivan tyytyväinen, niin asian kanssa voi kuitenkin elää.

Esimerkki tuosta tuskaisen hitaasta prosessista löytyy kajakin omasta ketjusta, kun säätelin reisitukia sekä istuinta.

Olin jo saanut hieman tuntumaa eri suunnista puhaltavaan tuuleen — vaikka aidosti navakampi oli vielä kokeilematta tällä veneellä. Mutta isommat aallot olisin halunnut kokeilla. Olin poikkeuksellisessa tilanteessa, sillä kaipasin moottoriveneliikennettä.

Ja kuin tilauksesta sain yhden ohituksen. Ei se iso ollut, mikä lie buster, mutta kun se kiihdytteli sopivan läheltä ja sopiva hiljaa, niin sain aaltoni.

Halusin kokeilla juurinkin keula edellä aaltoihin tulemista. Ihan siksi, että Buccaneerilla sain aina vettä sisälle. Expedition meni kuin aaltoja ei olisi ollutkaan. Taatusti vettä tulvii ainakin hieman kannelle, mutta kajakeissa on kaksi pientä rakenneroa.

Buccaneerissa oli suora keula ja kansi oli tasainen, vaikka viisteet olivatkin. Lisäksi sen leveys ja lyhyys aiheuttivat lievän… miten sitä kuvailisi… tunteen hallinnan puutteesta. Aivan kuin se olisi sekennin vesiliirrossa.

Expeditionin keula kaartuu ylöspäin ja kansirakennelma on kevyen pyöreähkö. Joten ensin keula painaa vettä sivummalle ja sen kannelle päässeellä vedellä on helpompi reitti valua pois. Pohjarakenne, ja pituus, taasen antavat jatkuvan hallinnan. Tai illuusion siitä, mistäs minä tiedän.

Seuraavalla melontakerralla istuin on siirtynyt einen eteenpäin ja jalkapedaalien asemaakin on muutettu. Sitten näkee, että paransiko vai pahensiko se kokemuksiani.

1 Like

:rofl::face_with_hand_over_mouth: eipäs ku lime

Olisit huutanu perään että tuu takas ja hanaa vähän enemmän :thinking:

2 Likes

Toi ei ole mintunvihreä!!

Se on lime tai omppu.

2 Likes

Jos tuo värisokea vänkääminen ei ota loppuakseen niin laitan foorumin huoltotilaan viikoksi :rofl:

:shushing_face: