SV: Paljasta säärtä

Olen aika monta kertaa vinkunut kuinka hankalaa juokseminen, ja aika ajoin myös kävely, on matolla. Joten kuvasin pätkän.

Oikeammin kaksi pätkää, mutta koko kropan videota en näytä. Ei siksi, että olisin häveliäs, vaan koska se on niin järkyttävää katsottavaa. En oikeasti ollut ymmärtänyt kuinka huonossa asennossa liikun.

Mutta paljastaa tämäkin ongelmia. Osa tulee maton tekniikasta, koska se vaan on liian heikkotehoinen plus liian lyhyt. Osa tulee sitten omasta tekniikasta, siis sen puutteesta.

Mielenkiintoista on se, että tekniikka on täysin erilainen matolla kuin maastossa — olen senkin kuvannut ja itseasiassa minulla on melkoisen hyvä matkatekniikka (sen olen aina tiennyt).

Poislukien tietysti sellaisen pikkujutut kuten kantapään ulkosyrjälle astuminen jne. :rofl:

Läpsyminen on luotettava merkki siitä, että askel on ihan päin vittua. Siksi ehkä käytän kovaa musiikkia taustahälyn vaimennuksella…

Ja haluan tuoda esille sen, että video hoikistaa. Ei minulla ihan noin tikkujalat ole :crazy_face:

1 Like

Alun 6 km/h esimerkit ehkä hivenen avaavat sitä minkä takia en kykene ymmärtämään miksi syke ja jaksaminen reagoi niin vahvasti mukamas-juoksuaskellukseen. Kun aitoa ero ei kuitenkaan suuremmin ole. Paitsi että se hölkäksi kutsuttu on töpöttämistä.

1 Like

Ainakin sulla on pitkä askel muuhun en ota kantaa.

Olen tottunut havainnoimaan muita kuin ihmisen liikkumista.
Tai oikeastaan olen kyllä joskus menneisyydessä perehtynyt ihmisiinkiin, mutta hylkäsin ne sitten :laughing:.

@Lafal on kyllä meistä kahdesta pätevämmän kuuloisempi. Se taisi lähteä sinne vol.2 vaellukselle uusinta kierrokselle :thinking:?
Ja ei meitä muita taida edelleenkään olla kommentoimassa :joy:.

Jos olisin kuvannut edestä, niin saattaisikin olla kommentoitavaa… kun minä en kulje suoraan. Alussahan en kyennyt kävelemään viittä sekuntia ilman tukea, nyt kävellessä pääsee jonkun verrankin kauemmin, mutta silti useimmiten lepuutan toista kättä tuen päällä. Ihan vaan tasapainon takia.

Hölkkä sen sijaan menee ilman tukea

Mutta. Silloinkin olen pahasti etukenossa, eikä se ole hyvä millään mittarilla. Jos pakotan itseni suoraksi, ja lantion einen eteen, niin alan heilumaan ja on koko ajan tunne, että kaadun.

Juu. Sama ongelma oli ratsastuksessa.

Ei tarvitse hieroa suolaa haavoihin. Tiedän valitettavan hyvin mistä suunnattoman kehno tasapainoni johtuu: lantio on umpirautaa ja core on heikko.

Matolla askelpituus kävellessä on eräällä tavalla liioiteltu, mutta on se vissiin pituuden suhteen normia pidempi maasto-olosuhteissakin. Yksi vahva syy siihen miksi kykenen pitämään parempaa vauhtia kuin mihin kunnon puolesta pitäisi.

Sama tulee muuten juoksussakin, kun vauhti on riittävä — yksi syy siihen miksi kakarana minua suunnattiin sprintiltä pidemmille matkoille.

Mutta askelpituus on se syy miksi olen niin usein kiukutellut siitä, että meinaan tippua matolta aika ajoin — varsinkin jos askel jää rytmissä jälkeen. Tai no, olenhan minä tullutkin pari kertaa nokilleni, kun takajalka tipahtaa.

Kirjautumisia on enemmän, mutta ei oikein tähän osioon. Kirjoittajia ei sitten oikein meitä kolmea enempää ole, muutamaa satunnaista lukuunottamatta.

Alan olla einen tuskastunut. Näämmä mikään muu ei toimi kuin face ja insta, mikä on hieman omituista. Mutta sellaista se on, valssi kesällä.

1 Like