Suolapähkinöillä leivitetty broilerin rinta

Jos ohitetaan broilerin ongelmat eettisyydessä, niin se alkaa olla nykyisellään edullisinta lihaa. Samaten se on melkoisen oleellinen osa laihduttavan sekasyöjän ruokavaliota, koska broilerin ns. paremmissa paloissa ei ole juurikaan rasvaa. Minusta se on myös einen tylsää syötävää, eikä itsessään maistu oikein miltään. Joten joskus haluaa muuttaa suutuntumaa ja ylipäätään makumaailmaa. Se onnistuu maapähkinöillä ja muutamalla perusmausteella.

Tehdään totaalisen perusruokaa broilerin minuuttipihveistä. Lisätään hieman rasvaa, suolaa sekä proteiineja leivitykseen käytettävillä maapähkinöillä. Kylkeen tehdään tavallista salaattia sekä paistetaan uunissa parsaa tavalla, joka saa kulinaristin itkemään verta.

Tarvitaan paistinpannu, uuni ja tehosekoitin tai joku muu, jolla maapähkinät saa hienoksi.

Hieman ahneuden tasosta, ja nälästä, riippuen annos riittää 3 - 4 hengelle.

Tarvitaan:

  • 760 g (6 -8 kpl) broilerin minuuttipihvejä (mikä tahansa siistimpi broilerin pala käy, rinta jne.)
  • 150 g (1 pussi) suolattuja maapähkinöitä (Pirkassa lienee järkevin hinta/laatu-suhde)
  • noin 1 dl Fazerin Alku ruokakauraa (ei pakollinen, mutta leivitys pysyy paremmin palojen päällä; jos et laita, niin lisää samanverran suolapähkinöitä)
  • 1 kananmuna
  • loraus valmista limemehua (sellainen vihreä samanlainen kuin missä myydään sitruunamehua)
  • mausteiksi hiukan suolaa, currya, mango-currya, sitruunapippuria

Huuhtele kananpalat ja anna valua kuivemmiksi. Jos tuntuu siltä, niin pienennä — ne saattavat olla puolikkaina helpompia paistaa ilman, että leivitys jää pannun pohjalle.

Jauha tehosekoittimella pähkinät ja ruokakaura hienoksi. Älä polta tehosekoittimen moottoria, sillä pähkinät tuppaavat jumittamaan terien väliin.

Kaada jauhettu maapähkinä- ja kauraseos isommalle lautaselle. Sekoita joukkoon kuivat mausteet maun mukaan. Mutta mittakaavaksi — meillä menee currya varmaan pari kolme ruokalusikallista, mango-currya ruokalusikallinen ja ehkä samanverran sitruunapippuria; vaikea arvioida, kun ne menee rannemitalla.

Laita broilerin palat kippoon ja ruiskauta reippaasti limemehua joukkoon — ehkä pari ruokalusikallista ainakin. Pyöräytä kaikki palat limessä. Riko toiselle lautasella kanamuna ja sekoita rakenne rikki.

Ravista broilerin palasta suurimmat nesteet irti, dippaa kokonaan kananmunassa ja pyöräytä pahkinä-kauraseoksessa. Laita leikkuulaudalle odottamaan paistoa.

Lisää pannulle riittävästi voita ja ruokaöljyä, mutta paloja ei ole tarkoitus uppopaistaa. Lämmitä pannu kohtuullisen kuumaksi, mutta ei lähellekään naudanpihvien paistolämpötilaa. Ehkä voi saa alkaa muuttumaan kullankeltaiseksi. Jos paistat liian kuumassa, niin saat mediumiksi jätettyä kanaa, jonka leivitys on enemmänkin mallia hiili.

Anna paistua rauhassa. Älä kurkkaile paistopintaa koko ajan, sillä saat vain leivityksen irtoamaan. Ja kun kuitenkin kurkkaat, niin raota hieman ja kurkkaa (älä polta nenää, korvaa tai poskea paistinpannuun; kyllä, olen onnistunut tuossaki). Jos taivutat, niin leivitys pettää molemmilta puolilta.

Kun palat ovat kypsiä ja laitat ne johonkin tarjoiluastiaan, niin raaputa mukaan irronnut leivitys. Ei se kaunistus ole, mutta maistuu ihan samalta kuin lihanpaloissa kiinni oleva.

Koska paistat rauhallisesti, niin ehdit samalla tekemään vihannespuolta valmiiksi. Tarvitset:

  • salaattiainekset (mitä lystää, kuten jotain vihreää, paprikaa, makeaa sipulia, tomaattia, salaattijuustoa (ihan sama kuin feta, mutta paljon halvempaa) jne.
  • vihreää tuoretta parsaa
  • öljyä
  • suolaa, mustapippuria ja soijaa, kuten Kikkoman

Osannet koota salaatin. Mutta laitetaan parsa paistokuntoon.

Kuori hieman parsaa. Se on melkoista kuitua, joten taatusti riitelee vastaan, eikä lähde yhtö helpon nätisti kuin vaikka raparperi. Leikkaa paksuin puumainen varsi pois — mutta älä kaikkea leikkaa, tunnet kyllä sormissa mikä tuntuu akselilta halko.

Laita uuni kuumenemaan 200 asteeseen. Levitä parsat leivinpaperille, Kaada ohut nauha öljyä pariin otteeseen parsojen yli. Ripota suolaa riittävästi. Rouhi mustaa pippuria, mutta toki hienonnettukin käy.

Laita parsat uusiin ja munakello huutamaan 10 minuutin kohdalla. Pyöräytä niitä silloin hiukan ympäri ja anna olla pari minuuttia.

Kun parsa tulee uunista, niin pirskota soijaa ylt’ympärinsä ja pyörittele parsat vielä kerran paperilla. Kasaa parsat yhteen ja taita hieman leivinpaperia päälle — ei tuolla ole muuta merkitystä kuin että eivät jäähdy heti.

Jos osasit ennakoida tekemisesi, niin sinulla valmistuu viimeiset kananpalat samaan aikaan kun parsa tulee uunista. Kasaa ateria lautaselle. Kaikki muy syödään sivistyneet veitsellä ja haarukalla, mutta parsa syödään sormin — on vaan helpompaa niin.

Yllättäen ruokajuomaksi sopii parhaiten kylmä vesi.

Kuva on edelliskerrasta, jolloin ei ollut parsaa. Salaattijuustokin oli loppu, mutta jääkaapissa oli maailman ehkä yliarvostetuinta turhaketta, mozzarellaa — ja se syötiin kylmänä.

Puuttuuko tosta joku ainesosa sana välistä? Öljy, voisula? En oo parsan ystävä joten en tiedä, öljy oli vaan mainittu vihannespuoli-listassa joten siksi ajattelin että ehkä se tai sitten voisula, sitä oon nähny telkussa laitettavan parsan päälle. Ehkä.

Mutta siis, hyviltä kuulostaa. Olen vaan niin ruokarajoitteinen etten itse söisi mutta voisin noita kokkailla muille.

1 Like

Voisula toimii lautasella, kuten kuulemma maissintähkissäkin, mutta ei uunissa. Joten juu: öljyä.

1 Like