Simppeli kysymys: Miten Lehtonen ruokkii?

Mitä kuivamuonaa Jakke syöttää koirilleen?

Olen lukenut Katiskaa puolitoista vuotta ja viimeisen kaksi viikkoa muutaman tunnin päivässä. Olen ostanut Pennun ruokinta- kirjan. Siksi, että meille on tulossa pentu ja meillä on aikuinenkin koira.

Ymmärrän, että nappulat on lähes toistensa klooneja ravitsemuksellisesti. Ja että ne on suojaravintoaineiden lähde kaltaiselleni 50/50- ruokkijalle.

Katiskasta olen bongannut kaksi nappulaa, joista on ollut puhetta niin, että ne täyttäs hinta-laatu-järkevyys-mikälie- vaatimukset. RC Medium Puppyn ja Best Friend Balance Regular. Jälkimmäistä ei tehdä enää. Onko siis ensimmäinen käytössä?

Kysyn laiskuuttani. Nuita variaatioita on niin saatanan paljon.

RC:n medium puppyä menee nykyään. Joskus saavat kanakoivet, mutta sinä päivänä ei muuta. Plus sitten mitä ihmisiltä jää.

En jaksa taiteilla kuivamuonien kanssa enää. Meillä on enää yksi vanheneva joutilas greyhound ja kaksi kusipäätä russelia, joten ei tarvitse enää metsästää halvinta.

Lihaa eivät saa kuin joskus ja jouluna. Minulla on vaikeuksia päästä kennelrehun autolle, ja Mustin ja Mirrin hintoja en maksa. Ja kun pärjäävät tuollakin, niin hittoako siinä sitten.

Minulla oikeastaan kaikki tekeminen perustuu aina johonkin tarpeeseen. Kisakoiria ruokittiin ihan eri tavalla, koska niillä… no, kilpailtiin ja yritettiin olla parempia kuin kukaan muu. Ensimmäinen russeli alkoi närästämään vanhoilla päivillään, niin sen ruokintaa sitten muutettiin, mutta muutoin noiden joutokoirien kanssa mennään helpoimman vaivan tietä. Ainakin siihen asti, että tulee joku syy muuttaa jotain. En ole koskaan kannattanut muutosta vain muutoksen takia.

Tai no, tuossa puhuin nyt hiukan muunneltua totuutta. Olen itseasiassa muuttanut aikoinaan paljonkin ihan vain siksi, että pystyi muuttamaan — mutta silloinkin tavoite oli parantaa, ei tehdä jotain vain huvikseen.

2 Likes

Niin jos koira voi kyseisellä ruualla hyvin niin miksi sitä turhaan vaihtamaan :woman_shrugging:

Mutta kysyisin tälläistä kun tuossakin RC:n ruuassa on maissia ja siitä niin paljon sanotaan ettei kannata antaa niin miten nyt on? Eli onko se niin huono ruuan osa mitä sanotaan vai menee siinä samassa kuin herne, peruna tai riisi tms?

Se riippuu kahdesta:

• miten koira sietää ylipäätään maissia
  • mitä se maissi on

Edelleen sama vanha kysymys: maissintähkä ja maizena ovat kumpikin maissia, mutta tähkässä on kypsänäkin surkea sulavuus, kun taasen Maizena sulaa lähes 100 prosenttisesti.

Mistään ei saa selville mitä laatua maissia on — onko se eroteltua tärkkelystä, tärkkelyserotuksen jäte, ruokamaissia, rehumaissiä jne. — joten sen suhteen tehdään vaan valistunut arvaus. Ja minun arvaukseni on, että se on tärkkelystä.

2 Likes