Sianperse

Näin tänään:

En ole koskaan ollut näin ajoissa. Mutta operaatio possun maukas hyötykäyttö ja ruokahävikin minimointi eteni kinkun paistoon marraskuun puolessa välissä.

Aidosti kyse on siitä oivalluksesta, että mehän voidaan tehdä suunnilleen mitä huvittaa ja koska sattuu miellyttämään, koska ollaan riippumattomia aikuisia. Mikään laki ei pakota syömään kinkkua vain joulunpyhinä.

Siksi toiseksi sopivalla tarjouksella kinkun kilohinta painuu reilusti alle leikkeleiden hinnan.

Mikä parasta, niin nykyisellä rasvaprosentilla possun kinkku on laihdustussapuskaa.

Saa jakaa kinkkureseptejä, jos haluaa. Oma toiminta on hyvin suoraviivaista: laitetaan kinkku uuniin ja tehdään siitä ylikypsä. Se siitä. Koska sinappia ei taida olla, niin jätän kuorruttamatta — se on muutoinkin vain esteettinen juttu, eikä liity mitenkään makuun.

1 Like

Mun rakkain jouluherkku on graavilohi, sitä on pakko saada joka joulu. Ja joka joulu ihmettelen, että miksi teen ja syön sitä vain jouluisin, enkä ympäri vuoden silloin kun haluan.
Jotenkin sen olemassaolo unohtuu vuoden muina yhtenätoista kuukautena :laughing:

Graavi on hyvää. Mutta koska en viitsi itse tehdä ja olen ainoa, joka syö, niin ostan aika ajoin kun sattuu kalatiskillä olemaan kivan näköistä.

Niillä valoilla saadaan muuten parannettua ruokien ulkonäköä aika paljon.

Ei ihan mene nyt putkeen.

Kävin tekemässä kajakille talvitelttaa ja kun tulin sisälle, niin en yhtään muistanut koska olin tuupannut kinkun lämpimään. Mutta lihamittari näytti yli 100 astetta, joten tulipahan reippaasti ylikypsää.

Hieman tuntui lyhyeltä paistoajalta 6,3 kilon kinkulle, vaikka pikkukinkku onkin, mutta mikäs siinä. Kaveri ulos uunista, nesteet koirille, verkko pois ja nahka myös.

Siinä vaiheessa jo ihmettelin, kun kamana ei irronnut nätisti ja sen nimellinen läskikerroskin oli tiukassa. Toisella puolella sitten näkyi kuinka lihasnestettä tihkui mittarin tekemästä reiästä.

Pieni vilkaisu puukolla ja jalkapuolikoipi takaisin lämpimään. Minä en mediumiksi tehtyä kinkkua syö.

Siitä onkin aikaa, kun olen viimeksi paistanut ilman pussia.

Jos ja kun julkaisujen kelloajat pitävät paikkaansa, niin se oli ollut 110 asteessa ja kiertoilmalla hieman yli 4 tuntia. Sen on siinä ja siinä, että sen olisi pitänyt olla kypsää, mutta ei ylikypsää. No, olkoot tunnin lisää. Tai kaksi.

Mä paistan kinkun aina ilman mittaria, en luota siihen, luotan vanhan ajan mittariin eli kelloon. Uuni 125 asteeseen, eka kilo 1.5 tuntia ja seuraavat kilot tunnin. Eli 10kilon kinkku olis uunissa 10.5 tuntia.
Ja ai että on hyvää :drooling_face:

Me tehdään kinkkua monesti myös pääsiäisenä kun pakkaseen jouluna ostettu joku alekinkku ja pitkät pyhät ja tylsää niin kannattaa käyttää aika syömiseen.
Mä mietin itsetehdystä vappusimasta samalla tavalla, miksei sitä ikinä saa aikaiseksi tehtyä vaikka kesällä janojuomaksi :woman_shrugging:

Taidan alkaa tekemään kinkun aina näin. Pussissa puolikypsäksi, sitten narut, nahka ja liika rasva pois (meillä minä olen ainoa ihran syöjä) ja sen jälkeen takaisin uuniin.

Saa paljon paremman maillard-reaktion.