Shiban ja muidenkin rotujen pienet pentuekoot

Alkoi chatin puolella vuoden 2022 pentuliven myötä.

Alunperin julkaistu chat-kanavalla Chatti
Ra-18

Jossain sivuartikkelissa oli röntgenkuva eli tiesivät odottaa kolmea.

Jagster

Ilmankos synnytys kesti niin pitkään ja (ainakin se eka) olivat isohkoja. Onkohan noin pieni pentue normi rodussa, vai onko taas astutettu aivan liian aikaisin.

Jonnap

Kaikki tais olla siinä 245g paikkeilla. Aikuisena näköjään suurinpiirtein mittelin kokoinen ja tuntuu että niilläkin pentueessa se kolme pentua aika yleinen, harvemmin tainnu nyt syntyä esim viittä.

Ra-18

Shiban keskimääräinen pentuekoko näyttää keikkuvan kolmosen molemmin puolin koiranetin tilastossa.

Viimesen vuoden aikanarekatuissa pentueissa suurin osa 1 - 4 pentua ja suurimmat pentueet 6 häntää (2 kpl)

Jagster

Mikähän vika niissä on, kun tuossa kokoluokassa tyypillinen pentuekoko pitäisi olla 6

Shiba-narttu painaa siinä 10 kilon tietämissä ja on säkäkorkeudeltaan vissiin hilkun vajaa 40 senttiä. Se on siis tyypillinen maailman ymmärtääkseni yleisimmän koiratyypin edustaja. Eli kippurähäntäinen pystykorva.

Suomenpystykorva on muuten samaa kokoluokkaa.

Aikoinaan Neuvostoliitossa tehtiin koe, jossa erityyppisistä ja kokoisista koiraroduista kootun lauman annettiin pariutua ilman kontrollia. Kourallisen sukupolvien jälkeen pennuista tuli vajaa 20 kiloisia pystykorvaisia kippurahäntiä — eli se on eräällä tavalla koiran perusmalli.

Meillä russelinartut ovat painaneet 6 kilon paikkeilla. Pentuekoot ovat olleet 6 - 8.

Ja nyt ollaan siinä mielenkiintoisessa tilanteessa. Koska emä tekee itsensä kokoisia pentuja, niin kun suljetaan pois täydelliset ääripäät, niin aina ja poikkeuksetta tyypillisen pentuekoon pitäisi olla 6 - 8 pentua.

Kun se poikkeaa tuosta, varsinkin alaspäin, niin ensimmäinen kaksi kysymystä ovat:

• kuinka paljon vahinkoa ollaan saatu jalostuksen myötä
  • opettavatko rodun kasvattajat toisilleen vääriä toimintatapoja

Kun pentukoon suhteen on olemassa kaksi nyrkkisääntöä:

• pienet pentueen kertovat liian aikaisesta astutuksesta, jossa pelataan sperman noin maksimissaan 5 päivän hengissäpysymisajalla
  • tyhjä astutus kertoo liian myöhäisestä astutuksesta, koska sulkeutuneen kohdunsuun läpi ei yksikään siittiö ui

Joten kumpi vaihtoehdoista osuu shiboihin?

Ja laitetaan artikkelikuvaksi Wikipedian public domain kuva:

En tiedä, mikä on, kun mun tuttavapiiriini osuneista pesueista viimeset 3 on ollut pieniä. Parikymmenkiloisia paimenia kahdesta eri rodusta, joista toisen keskimääräinen pentuekoko Koiranetin mukaan eri vuosina keikkuu kutosen tuntumassa ja toisen noin 5,5 (isompi vaihtelu vuosittain). Ite miellän näille tavalliseksi pentuekooksi 7 - 9 pentua, niin noissa kolmessa on ollu 1 - 3. Sit yks netin kautta seurattu, siinäkin 3. No, kourallinen pentueita on vielä sattumaa. Yhden pentueen emänemä on yksin syntynyt, joka itse sai 6 pentua.

Sukulaiseni kasvattaa russeleita. Pentuekoko hänellä on ollut tavallisimmin 2 - 4 häntää. Joskus 1 ja suurimmissa on 5 häntää. Huvittaa, kun aina muistaa surra huonoa astutusta, että kun ei jäänyt nalkkiin, mahtoiko tiinehtyä. En ite kasvata mitään, mutta olen tuumannut, että eihän se nalkkia vaadi, ja kun viimeksikin sieltä syntyi 9 vko päästä jotain.
Koiranetissä russelin keskimääräinen pentuekoko on reilu 4.

Inhoan kirjoittaa tällaista, ihan oikeasti, mutta Koiranetin tilastot eivät pidä sisällään workkejä ja tietenkään maatiaisia. Ja niissä pentuekoot ovat isompia. Voidaan ihan jokainen omalla tahollamme pysähtyä miettimään, että miksi kantakirja vaikuttaa.

1 Like

Minä lensin aikoinaan Facen koirankasvatusryhmästä pihalle, koska oioin liikaa kasvattajien uskomuksia. Se oli ihan oikea ratkaisu sille ryhmälle ja omalle mielenterveydelleni.

Kyse on siitä, että olen pitkään käyttänyt mainintaa aiheessa kasvattajalta kannattaa kysyä, että lähtökohtaisesti kasvattajat eivät ole yhtään sen osaavampia kuin muut koiranomistajat ja se, että saa sellaisen elämän kantavaksi, jolla on kaksi reikää hännän alla, ei ole mikään saavutus. Ja että ilmaisu 30+ vuotta kasvatuskokemusta on yleensä taattu merkki siitä, että ei osata edes perusasioita.

Olen joutunut muuttamaan tuota näkemystäni siltä osin, että eiväthän ne saakaan kantavaksi. Tai jos saavat, niin lopputulos on koko ajan pienenevät pentuekoot, jotka eivät selity mikromuovien fätälaattien vaikutuksesta hormonitoimintaan (sillä voitaisiin selittää urosten kehnoa spermaa).

Progesteronitestejä otetaan yhä useammin. Ja silti hommat menee pieleen. Johtunee siitä, että maan (aikoinaan) johtava koirien lisääntymisklinikka sai tuorespermalla huonomman tiinehtyvyyden kuin mitä luomuna pitäisi tulla. Eli oppi on jotain muuta kuin oppia.

Villeimmät teoriat koirien lisääntymisestä eivät ole tulleet itseoppineilta komerokasvattajajilta, vaan Kennelliiton kasvattajakurssin käyneiltä.

Progut on työkalu, mutta jos sen antamaa arvoa käytetään samalla tavalla kuin kalenterista 12 päivän laskeminen, niin eihän siitä tule lasta eikä lammasta. Tai tulee vain muutama lammas.

Olen minäkin mennyt metsään. Itseasiassa viimeinen russelipentue oli esimerkki siitä. Mentiin astuttamaan pelko perseessä, että ollaan myöhään liikkeellä. Kun uros sai vain hammasta, niin oma näkemys vahvistui.

Mentiin kuitenkin mittaamaan progesteroni, se oli 4,jotain. Eli kiima oli vasta hädin tuskin alkanut. Jos narttu olisi tuossa vaiheessa raiskattu, koska kalenteri jne., niin oltaisiin saatu se 1-3 pentua. Mutta progun takia aikataulua rukattiin, niin saatiin se normaali 8 pentua.

Tai kuten minulle aiheessa todettiin: ne piirtää, joilla on liitua.

1 Like