Seabirdin kajakit ja virolaisten kauppatapa

Alunperin julkaistu chat-kanavalla Eniten vituttaa kaikki…
Jagster

Nyt minusta tulee sitten rasittava kakara pariksi viikoksi

Lafal

Miksi sillä kestää niin kauan tulla?

Eikö sitä voi hakea itse jo heti tänään nyt?

Miten se eroaa edellisestä?

Mitä edelliselle tapahtuu?

Jagster

Se on vihreä ja enemmän kajakin näköinen kuin hankkijanoranssi uppotukki ja puoli metriä pidempi ja aito norjalainen kajakki virosta, joka on tehty kiinassa. Ja suomalaiset melontafirmat vihaa sitä kun se maksaa vaan kolmanneksi siitä mitä suomessa

Lafal

Arvostan värin kertomista ensimmäiseksi :ok_hand:

Jagster

Koska se on Tallinnan naapurissa. Eikä vanhalle tapahtunut mitään. Toi on vaan hukan parempi. Ehkä.

Alunperin julkaistu chat-kanavalla Chatti
Jagster

\0/ Keskiviikkona puolen päivän aikaan saapuu kajakki

Jonnap

Siis tuleeko se aiemmin ku piti :thinking:
Kyllä odottavan aika on silti pitkä kunnes on keskiviikko

Jagster

Aiemmin. Tai myöhemmin. Riippuu katsannosta. Olen aina sanonut, että viron puolella hallitaan kauppa paremmin kuin täällä, enkä näe mitään syytä muuttaa tuota käsitystä vieläkään. Kun googlen perusteella tämä lienee Seabirdille aika normaali tapa toimia :wink:

Tilasin kajakin siis 15.9. Silloin ilmoittivat, että toimitusaika on 2-3 viikkoa. Mainoksissa on kuitenkin 7 - 14 päivää. Joten lyhyehkö toimitusaika saa tilaamaan helpommin, mutta sen venyttäminen maksun jälkeen aiheuttaa vitutuksen. Kukaan ei kuitenkaan ala julkisesti mölisemään toimitusajoista ennenkuin tuote on perillä. Joten kun he sitten soittavatkin aiemmin ja kertovat toimituksesta, niin käsissä onkin tyytyväinen asiakas, joka muistaa vain sen, että toimitettiinkin nopeammin kuin oli luvattu. Kajakki saapuu 28.9. eli itseasiassa päivää ennen kuin se mainosten mukainen 2 viikkoa tuli täyteen.

Joten sen sijaan, että joku vinkuisi kahden viikon toimituksesta, niin nyt he saavatkin kehuja luvattua nopeammasta toimituksesta :wink:

Olen ennenkin käyttänyt tätä vertausta, ja se sopii taas: virolaiset olivat Euroopan kaupan osaajia ja hansoja siihen aikaan kun täällä riideltiin kylien välillä oravannahoista ja kaskettiin naurispeltoja naamat mustina.

Mutta — en minä sinällään toimituksesta kiukuttele, vaikka tietysti nopeammin on parempi. Ymmärrän realiteetit. Heidän kajakkiensa normaalihinnat ovat 30 % alle Suomen erikoisliikeiden, koska kajakit on tehty halpatuotantona. Se, että tämä on minulle jo kolmas, jonka ostan tähän aikaan vuodesta, ei ole sattumaa. Nimittäin erikoisliikkeitä lukuunottamatta kaikki postimyyjät myyvät melonta- ja rantakamojaan alennuksella. Joten maksoin tästä uudesta vain 30 % sen mitä vastaavalla koolla ja varustuksella oleva maksaisi Suomessa. Rahti oli 40 euroa, mutta Suomessa se olisi ollut noin 300 euroa, ellei hae itse. Joten tajuan, että he odottavat niin kauan, että rahdattavaa on enemmän tai kulkee jonkun muun rahdin kanssa.

Joten taas ollaan samassa kuin aiemmin: virolaiset osaavat käydä kauppaa.