SeaBird Expedition HV: Kokemuksia

Uusin tulokas omassa kotiarmadassa SeaBird Expedition HV. Hieman päälle 5 metrinen kajakki, jota myynnissä hehkutellaan merikajakiksi. Itse luokittelisin sen mieluummin akselille retkikajakki, mutta nämä määritelmät ovat täysin avoimia. Mutta se on limenvihreä, joka usein on oleellisempi asia kuin vaikkapa pohjan malli.

Heti perään vastuunpakoilulauseke eli disclaimer. Olen totaalinen aloittelija. Ensimmäisen kovarunkoinen kajakki ostettiin kuukautta vajaa vuosi sitten. Se on Point 65 Buccaneer, joka on vielä enemmän perusmallin aloittelijakajakki kuin uusi Expedition. Joten kalustokokemusta on kehnosti ja vielä vähemmän.

Opin ylipäätään melomaan niin, että pääsen eteenpäin enkä riko itseäni, vasta kuluvan vuoden keväällä. Vaikka osaan jo melontatekniikkaa, jotenkuten, enemmän kuin moni muu sunnuntaimeloja, niin olen silti täysin aloittelija. Joten arviot kajakin vesi/merikelpoisuudesta ja käyttäytymisestä voivat olla hyvinkin epäluotettavia.

Jos saat ensimmäisen kieltoreaktion valmistajan takia, niin piipahda ensin lukemassa tämä:

En välttämättä tarvinnut uutta kajakkia. Buccaneer toimii melonnassa aivan kelvollisesti, mutta aloin olla tilanteessa, että koin tarvitsevani jotain enemmän. Ihan tarkkaan en tiennyt muuta kuin että uusi saa olla einen pidempi, mielellään kapeampi ja tavaratilaa täytyy olla viikon reissulle. Eikä se saa olla kallis.

Koska tätä kirjoittaessa on syksy, niin vaihtoehdot olivat itseasiassa aika vähissä. Hinta ohjasi suoraan SeaBirdin alennusmyynteihin ja heidän valikoimissaan oikeastaan Expedition oli ainoa, joka täytti hyvin kevyen ohuet rajoittavat vaatimukseni.

• pituus 518 cm (17´)
  • leveys 59 cm (23.2´´)
  • syvyys 38 cm (15´´)
  • tilavuus 345 l
  • paino 27 kg
  • melojan paino 80 - 105 kg
  • kapasiteetti 150 kg
  • rakenne: HDPE/kolmikerros sandwitch