”Se myy. Joten muutetaan tai lopetetaan”

Olen tätä ennenkin ihmetellyt. Kun tuodaan jokin tuote, niin jos se lähtee myymään, niin valmistajilla on aina kolme ratkaisua asiaan:

• tehdään siitä kausituote ja lopetaan hetken kuluttua
  • lopetetaan muuten vaan
  • muutetaan resepti ihan toiseksi

Hedelmämerkkarit olivat yksi esimerkki. Ne olivat aina kaupoista loppu, joten tuotanto lopetettiin. Suomalaiset ovat kuulemma salmiakkikansaa, mutta hehkutuksesta huolimatta mustat merkkarit eivät myy samalla tavalla.

Tänään kävin kaupassa. Kylmähyllyt olivat täynnä uusia makuja (tai aiemmin harvemmin saatavilla olleita) proteiinivanukkaissa. Skyrin kerrostavarasta veriappelsiini loisti poissaolollaan.

Kysyin hyllyttävältä myyjältä, että eikö sitä tilata vai onko valmistus lopetettu. Sain vastaukseksi eksyneen katseen — toki tiedän, että kysyin väärältä ihmiseltä — ja arvauksen, että kauppias ei varmaan ole tilannut, kun se ei taida myydä.

Paitsi että se loppui aina ensimmäisenä. Yleensä samana päivänä, kun kuorma oli tullut.

Kysyin kauppiaaltakin. Hänen mukaansa sitä ei enää valmisteta. Tuon asia tarkistan, koska se mies on ennenkin valehdellut vastaavassa asiassa.

Jatkoin matkaani kylmiin juomiin. Joita ei siis oikeastaan ole enää kovinkaan monessa kaupassa, koska on kuulemma taloudellisesti järkevämpää myydä kusenlämmintä jäähdytetyistä avohyllyistä.

Törmäsin tähän:

Keltaiseen Ediin on tullut uusi makupäivitys. Itseasiassa pelkäsin jotain tuollaista sen jälkeen, kun perusmallin punaista alettiin myymään sokerittomana valkoisella korkilla — mistään muustahan sitä ei tietenkään erota.

Keltainen Ed on myynyt. Osaksi siksi, että se on nollaa. Osaksi makunsa takia.

Uusi maku on kuin vedellä jatkettua Fairya (kuten niin monet sitruunat ja greipit ovat), mutta mukaan oli saatu kitkerä kofeiinimainen jälkimaku.

Lyhyestä: tuota paskaa ei voi enää juoda.

Se oli kuitenkin aiemmin eniten myynyt laatu, ainakin Suomen markkinoilla.

No, minä en enää osta. Ja tiedän, että ei osta aika moni muukaan. Joten ehkä tuo on sellainen bisnesveto, jolla saadaan pörssikurssit nousemaan, koska se oleellisempaa on, ei myynti.

Tämä muotoutuu näämmä laajemmaksi kiukutteluketjuksi :angry:

Eiku :joy:

Minun piti ostaa Valion ProFeelin minttusuklaata. Mukaan tulikin suklaata. Ei sekään pahaa ole, mutta halusin minttua.

Syy on hyllyttäminen. Olen kiukutellut kylän K-kaupassa aiheesta ennenkin.

Valion mielestä oli fiksu liike tehdä kahdesta eri mausta painatusten suhteen lähes identtinen. Eron huomaisi selvästi näkyvän brändin alla olevasta nimestä — joka on siis tummaa tekstiä tummanruskealla pohjalla.

Kaikkihan tietää, että mintun makuisiin laitetaan vihreää väriä. Valion veto on ollut laittaa vihreät väriläikät… suklaaseen.

Koska Valio perseilee, niin kauppa voisi olla huomaavaisempi. Kuten että samankaltaisia tuotteita, joita ei erota toisistaan, ei laitettaisi vierekkäin.

Sitten on ergonomistaloudellinen laajempi kysymys.

Kaupan kylmäkaapit aukeavat keskeltä. Eli samaan tapaan kuin yleensä parimallisen astiakaapit aukeavat.

Olen pyytänyt kauppiaalta, samalla kun ehdotin voisiko samanlaiset tuoteet olla muualla kuin vierekkäin, että paljon myyvät tuotteet eivät olisi ovien keskellä.

Jouduin vääntämään asian lähes rautalangasta hänelle. Eniten myyvät tuotteet ovat sellaisia, joita asiakkaat useimmin ottavat. Eli ovet aukaistaan niiden takia useimmin.

Kun ne ovat nyt pariovien keskellä, niin on pakko avata molemmat ovet saadakseen tuotteen. Jos ne siirrettäisiin esimerkiksi molempien pariovien puoleen väliin, niin riittäisi, että avaa vain toisen puoliskon.

Energiaa säästyisi hiukan, mutta silloin ruuhka-aikana yksi asiakas ei sulkisi muilta pääsyä koko yksikköön.

Vastaus sai minut hiljaiseksi.

Mutta kun hintalaput on niissä paikoissa ja samaten tuotetiedot kylmiön puolella.

Siis minä jäin tosiaankin täysin sanattomaksi. Ne hintalaput ja muut kun eivät ole valettuja tai paikalleen painettuja. Ne on tehty vaihdettavaksi ja muutettavaksi.

Alan taas olla hieman sitä mieltä, että seuraavalla kerralla ajan tien toiselle puolelle ass-markettiin. Siellä ei ole muuttunut mikään 30 vuotaan :joy:

Meillä liidelin samperin pakaste-kaapit/altaat on perseestä. Siis edessä on se semmoinen arkkumalla joka aukeaa siintä päältä ja siinä yläpuolella on sitten se kaappimallinen jonka ylähyllyille ei sitten yllä. Tiukkaa tekee ylähyllylle yltäminen ilman edessä olevaa estettäkin.

En helkutti tajua tuota asettelua.

Mitähän varten tuote joka myy, niin poistetaan?
En kyllä ymmärrä markkinointia tai kaupan alaa ollenkaan.