Samanarvoinen työ ei takaa samaa palkkaa – nämä viisi asiaa muuttuisivat, jos

Minulla on yksi ja vain yksi kysymys: millä alalla on sukupuolisidonnainen palkka? On minulla toinenkin, tarkentava tuohon kysymykseen: missä sairaaloissa on sairaanhoitajilla sukupuolisidonnainen palkka?

Minä alan aidosti kyllästymään tähän misinformaatioon naisten 80 sentistä. Kun kyse ei ole sukupuolesta, vaan alasta. Eri aloilla on erilaiset ansiot. Se, että naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla on paskat ansiot on aivan eri asia kuin että nainen tienaisi vähemmän. Noilla aloilla miehet tienaavat aivan yhtä vähän.

Se, että miksi naiset ovat kaupan kassoilla, siivoojina tai Mustin ja Mirrin myymälöissä, onkin sitten se aito kysymys. En minä tiedä, koska historialliset syyt eivät taatusti enää vaikuta.

Jos ansioita laajennetaan elinikäisiin ansioihin ajatuksella, että äitiyslomat leikkaa ansioita, niin ollaankin ihan toisella tasolla. Tietysti se, että vielä joku aika sitten miehet eivät edes voineet jäädä kotiin, ja se, että äidit eivät edes suostu jättämään isää kotiin, onkin sitten laajempi kysymys — eikä liity samanpalkkaisuuteen mitenkään.

Mutta pidän mielenkiintoisena ajatusta, että työnantajan pitäisi maksaa vaikka kolme vuotta erotus, ettei ansiot laske. Tai valtion pitäisi maksaa.

Minä olen ollut vuoden koti-isänä, koska rouva tienasi minua paremmin. Joten kyse ei välttämättä aina ole sukupuolisidonnaisista ansoista, vaan että

• lapset leikkaa ansioita
  • perheen omasta suunnittelusta

Ja loppuun aina käyttäni esimerkit:

Kun Paakkanen veti Marimekkoa, niin naisten ansiot romahtivat siinä firmassa. Ja silloin minun euroni oli Paakkasen miljoona euroa.

Aikoinaan Turun Sanomat konserni oli Ketosen suvun hallussa — taitaa olla nykyäänkin. Kun rouva Ketonen peri tuon omaisuusmassan, niin hän oli ihan helvetin paljon tasa-arvoisempi kuin minä tai kukaan muu turkulainen mies — Puolimatkan Armasta lukuunottamatta.

2 Likes

Asiantuntija-aloilla, joissa palkka ei määräydy tes-taulukon mukaan vaan siitä neuvotellaan työnantajan ja -tekijän välillä.
Yhä miehet pyytää useammin ja isompia korotuksia. Vissiin tämä alkaa jo tasaantumaan, mutta tuolta puolelta tuo palkkaepätasa-arvo on käsittääkseni lähtenyt.

Edit. En lukenut tuota Ylen juttua, joten jos siellä löpistään jotain muuta, niin :woman_shrugging:

Alat, joissa ei kuuluta työaikalain piiriin, ovat marginaalisia. Sitä paitsi niillä aloilla on tolkuttoman isot haarukat henkilöiden välillä, sukupuoli on merkityksetön. Noissa ylipäätään sellainen tekijä kuin osaaminen on mahdoton laittaa vertailuun — ja silti sitä kautta se palkka neuvotellaan.

Katleena Kortesuo on kielipohjaisissa konsultaatioissa taatusti Suomen kovapalkkaisin, samaten Jari Parantainen (tai oli, ennenkuin myi firmansa) tuotteistuksen puolella. Kumpikaan ei taatusti ole joutunut, tai saanut, kilpailuetua tai -tappiota jalkojenvälillään tai tisseillään.

Palvelumuotoilijoista valtaosa, ellei jokainen, taitaa olla naisia. Joten sittenhän miesten kannattaa suunnata sinne, ja palkka on heti parempi. Tai koodareilla :wink:

Paitsi että ei ole.

Okei, muotoilin tämän väärin:

Tarkoitin: työt, joissa on neuvoteltu palkka. Esim mulla oli neuvoteltu palkka, vaikka olinkin kaupan alan tessin alaisessa yrityksessä töissä.

Samaa mieltä näistä. Mutta silti monin paikoin miehet tienaa/on tienanneet enemmän kuin naiset, kun vertaillaan vaikka yhden firman sisällä. Tai saman alan firmoja keskenään.

Kun ei itseasiassa ole. Niitä on aika vähän. Kun noita tuloksia ei ole koskaan korjattu koulutuksen ja työkokemuksen mukaan.

Taas kerran yksittäistapaus, eikä ne kelpaa sinällään mihinkään, mutta minä olen ollut tuossa tilanteessa Nokian aikana. Meitä oli kaksi korjaajaa, yksi likka minä. Tienasin enemmän ja siitä alettiin vääntämään ja sukupuolikysymyshän siitä tehtiin.

Minulla oli radio- ja tv-asentajan koulutus ja kykenin etsimään sähköisiä vikoja ja korjaamaan tuotekehittelyn ongelmia. Se likka koulunsa kesken jättänyt merkantti ja teki ns. mekaanisia korjauksia eli käänteli väärinpäin olevia komponentteja, korjasi juotosvikoja jne. Siis töitä, jossa ei muuta tarvittu kuin kolvin perusosaamista ja hyvän näön.

Meille kahdelle alettiin vääntämään samaa palkkaa, ja ilmoitin, että jos se toteutuu, niin minä lähden. Itseasiassa lähdinkin, mutta en pelkästään sen takia, että meille tuli tasa-arvon nimissä sama peruspalkka. Siellä oli niin paljon muitakin ongelmia ja oli vain hyvä, että Nokia kaatui :wink:

1 Like