Sähköpostilla foorumille kirjoittamisen sudenkuopat

Minä kirjoitan aika paljon iPadillä. Osaksi tietysti siksi, että käytän tablettia paljon, itseasiassa en ole suuremmin tehnyt yhtään mitään läppärillä muutamaan kuukauteen. Mutta vahvasti siksi, että iPadiin hankittu ulkoinen näppäimistö on paljon mukavampi kuin läppärin.

Sanon taas. Hanki bluetooth-näppäimistö, jopa puhelinta varten. Ei ruudun tökkiminen voi olla niin mukavaa.

Lyhyemmät kommentit ja aloitukset teen suoraan foorumille. Jos tekstiä ei saa loppuun, niin se jää talteen luonnoksiin (löydät sen profiilikuvasi takaa oikeasti yläkulmasta). Ongelmantynkää on vain siinä, että luonnoksia voi olla vain yksi — ainakin toistaiseksi — eikä siksi pääse kirjoittamaan foorumille välissä jotain muuta.

Siksi teen juttuja, tännekin, yleensä jossain toisessa editorissa. iPadillä sellainen on appi nimeltään Ulysses. Se ei kelpaa suurimmalle osalle, koska siinä käytetään markdown-muotoilua, sitä samaa kuin täälläkin. Minulle se sopii, koska olen oppinut siihen ja se on itseasiassa aika näppärä, kun ei tarvitse WYSIWYG:iä — en minun tarvitse nähdä tekstissä vaikka kursiivia tai otsikon muotoilua, tiedän niiden olevan siellä. Mutta taulukoissa markdown on puhdasta tuskaa, mutta ne saa tehtyä HTML:näkin, mutta jossain muualla.

Ulyssesin etu minulle on sen kategoriatyökaluissa. Muutoinhan markdown onnistuu vaikka muistiossa. Sillä on toinenkin etu, jota olen käyttänyt muissa yhteyksissä: saan sitä kautta valmiin tekstin liikkumaan helposti sähköpostin kautta. Kuten vaikka tänne.

Ulyssesissä on toinenkin ongelma, jonka takia itse olen luopumassa siitä. Se on nimittäin törkeän kallis appi.

Sähköpostilla julkaisussa (tai kommentoinnissa, onnistuu sekin) on kuitenkin yksi paikka, jossa voi kompastua. Tein sen nimittäin äsken itse.

Markdown-muotoilu käyttää hakasulkeita. Jos unohtaa sulkea hakasulkeen, niin kaikki siitä eteenpäin jää näkymättömiin. Normaalisti kirjoitettaessa voi muokata tekstiään, lisätä sen puuttuvan hakasulkeen ja kaikki on hyvin. Mutta sähköpostin kautta tuo ei onnistu. Foorumisofta nimittäin ei liitä sitä jutun loppuosaa. Sitä ei enää ole.

Silloin ainoa tapa on avata sähköpostin lähetetyt, käydä sieltä kopioimassa puuttuva osa käsin, tulla foorumille ja täydentää muokkauksena aloitustaan.

Joten laskekaa ne hakasulkeet, jos lähetätte mailin kautta ja olette tehnyt jotain linkityksiä tai muita, johon hakasulkeita käytetään.