Sähköposti-ilmoitusten säätäminen

Meta lähettää jonkun verrankin sähköposti-ilmoituksia uusista ketjuista, vastauksista, tagaamisista… Suurin osa tulee koosteina, mutta silti saattaa tuntua siltä, että postilaatikon saa helpommallakin täyteen.

Oletusasetukset ovat hieman löysät, koska pelkona on, että joku menettää tietoa. Varsinkin kun on uusi foorumilla, eikä ihan tiedä miten asiat toimivat. Siksi on parempi, että kiristää sääntöjä siinä vaiheessa, kun tietää mitä haluaa.

Ilmoituksia säädetään omasta profiilista. Klikkaa omaa profiilikuvaasi oikeasta yläkulmasta ja sitten omaa käyttäjätunnustasi. Valitse pikavalikosta Asetukset.

discourse-kayttaja-asetukset

Klikkaa auki Sähköposti ja valitse itsellesi sopivimmat asetukset.

discourse-kayttaja-asetukset-sahkoposti

Saat ilmoituksia myös uusista julkaisuista, jos sinulle on vastattu tai mainittu, tai joku tykkää julkaisustasi. Näitäkin asetuksia saat muokattua itsellesi sopivammksi ja ne löytyvät sähköpostiasetusten kanssa saman mutkan takaa, valikon kohdasta ilmoitukset,

discourse-kayttaja-asetukset-ilmoitukset

Valikkojen kohdat lienevät itseään selittäviä. Kohta Seuraa automaattisesti ketjuja, jotka avaan on kylläkin aika ajoin herättänyt kummastusta.

Jos et seuraa aihetta tai sen kategoriaa, niin aihe muuttuu seurattavaksi, eli saat ilmoituksen lukemattomista ja uusista vastauksista, kun olet pitänyt aihetta auki asetetun ajan – ohjelman mielestä luet sitä silloin ja pidempi lukemisaika tarkoittaa, että olet aiheesta kiinnostunut, ja koska olet kiinnostunut, niin se laitetaan seurantaan (hyvä esimerkki siitä, että ohjelmat päättävät asioista sinun puolestasi).

Oletuksena jokainen julkinen alue (kategoria) on seurannassa sekä suljetuista alueista ne, joihin olet liittynyt. Mutta pystyt muuttamaan asetuksia per alue.

Avaa haluamasi alue ja klikkaa kellokuvaketta. Valitse haluamasi toiminto, kuten vaikka ilmoitusten estäminen.

discourse-kayttaja-alue-ilmoitukset

Muuta vaihtoehdot ja niiden toiminnat on selitetty valikossa.

Voit myös hienosäätää aleuiden ilmoituksia. Avaa taas asetukset ja siirry kohtaan Ilmoitukset > Alueet.

Kun klikkaat haluamasi vaihtoehdon laatikkoa, niin saat valittua haluamasi ilmoitusvaihtoehdot alueittain.

discourse-kayttaja-asetukset-ilmoitukset-alueet

Vaimennetuissa on jo valmiina kaksi aluetta. Kategorisoimattomat on aloituksille, joille ei ole annettu aluetta – käytännössä siellä on keskeneräiset tekstit. Testaus on alue, jossa voi kokeilla erilaisia toimintoja ja se tyhjennetään aika ajoin (löydät sen etusivulta alimmaisena otsikolla Hiljennetyt alueet).

Pystyt tekemään hiljentämään myös käyttäjät. Yksi potentiaalinen hiljennettävä on @katiska koska sillä tunnuksella ilmestyvät Katiskan artikkelit, joihin Meta on kytketty kommenttijärjestelmänä. Mutta toki jos ei halua tietoa jonkun määrätyn nimimerkin aloituksista, niin silloinkin voi tehdä saman. Se ei tarkoita samaa kuin estäminen – hiljentämisessä nimimerkin joku-jossain aloitukset ja vastaukset eivät näy mm. uusissa julkaisuissa.

Minä olen testitunnuksellani hiljentänyt oman aidon itseni, ihan vain liikenteen rajoittamiseksi.

Lisäksi voi laittaa seurantaan tai hiljentää määrätyt tunnisteet eli tagit. Joten jos ei koskaan halua nähdä uusina vaikka täällä julkaistuja blogijulkaisujani, niin kannattaa hiljentää tagi #puruvoima. Samaten jos painonhallinta kiinnostaa aihealueesta riippumatta, niin kannattaa laittaa seurantaan tag #laihdutus.

Eniten ihmisiä saattaa kiusata ylipäätään kohtuullisen aktiivinenkin sähköposti-ilmoitusten määrä, jos seurannassa on jokin tai joitain aktiivisia ketjuja. Aina kun joku kommentoi, niin 20 minuutin päästä kolahtaa sähköposti.

Joskus tuo saattaa olla haluttua, muttta ainakin itseäni se häiritsee. Käyn täällä kuitenkin kohtuullisen tiiviisti ja jos jossain vaiheessa pidän taukoa, niin tuskin mikään ketju on kuoleman ja elämän kysymys, josta pitää saada saada välittömästi tietoa.

Tuota pystyy hieman säätämään — oikeammin akselilla kaikki tai ei mitään.

Avaa taas asetukset ja klikkaa itsesi välilehteen Sähköpostit.

Ensimmäinen kohta koskee yksityisviestejä.

Sen sijaan seuraava, eli milloin lähtetään ilmoitukset seuratun ketjun viesteistä, on se mihin keskitytään.

Oletuksena viestit lähtevät vain kun olet ollut poissa riittävän pitkään. Foorumisoftan mielestä pitkä poissaolo tarkoitti 20 minuuttia ilman, että on piipahtanut foorumilla. Huimaavaa.

Nostin sen nyt 600 minuuttiin (joka on samalla myös viestin muokkausaika), joten sähköpostin pitäisi lähteä vasta 10 tunnin kuluttua, jos et ole sillä välillä kirjautunut foorumille.

Muut kohdat ovat aina ja ei koskaan. Totuus on yleensä jossain ääripäiden välissä melkein kaikissa asioissa, mutta näillä valinnoilla itselläni on nykyään valintana Ei koskaan.

Kohta Yhteenveto tapahtumista säätää kuin usein, no, yhteenveto lähtetään. Oletus on kerran viikossa, mutta sitä saa säädettyä.

Ilmoitukset koskevat yhdessä tai erikseen

• sähköposti-ilmoituksia
  • pallukoita ja ketjujen/vastausten näytettävää numeromäärää Metassa

Noiden saaminen käyttäytymään nätisti käsikädessä vaatii hieman miettimistä ja säätämistä…

1 Like

Sopiva aikaväli on mietittävä asia. Lyhyt väli on perusteltua, jos keskustelijoissa on mukana paljon sähköpostitse vastaavia — joita ei ole (toisaalta, vasta se tuli mahdolliseksi ylipäätään).

Tietysti olisi kiva, jos senkin saisi valittua per käyttäjä, mutta kun ei saa.

Tuo aikarajahan ei muuta asioita sellaiselta, joka käy foorumilla harvoin. Samat postit tulevat seuratuista ketjusta, mutta viiveellä. Sen sijaan se vähentää maililiikennettä foorumilla tiheästi käyviltä, jotka eivät moisia maileja edes tarvitsisi.

Mielipiteitä?

Mä en tarvitsisi mitään sposti-ilmoituksia, mutta en oo hirveesti viitsinyt lähteä säätäämään asetuksia juurikin tämän

Takia. Haluan ne siniset pallerot. Kaikissa ketjuissa niitä ei tule, en tiedä johtuuko asetuksista vai enkö ole lukenut ketjua riittävän pitkään. Mutta sen verran pieni murhe, etten ole jaksanut asiaa tarkistaa tai säätää. Otsikko kuitenkin muuttuu normia tummemmaksi kun on uusia kommentteja, vaikka palloa ei tulisi.

Sama niiden sposti ilmojen kanssa. Jotain oon onnistunut tekemään oikein kun määrä on vähentynyt max yhteen postiin/päivä.
Jossain vaiheessa sun tai Hukkaputken kommentista tuli sposti-ilmo seuraavana päivänä kommentin kirjoituksesta (eli ilmeisesti tuo 10h), vaikka olin sen ketjun jo käynyt lukemassa.

Foorumin asiat-kategoriassa oli valittuna ‘tarkkailu’, jota en muista itse valinneeni. Ehkä oon joskus vahingossa tunaroinut. Vai oliko se sun asetus? Tuli sähköpostin lisäksi täälläkin erikseen ilmoitus uusista ketjuista.

Edit. Eilen tullut kolme spostia Reaktiot-ketjusta. Eli se siitä onnistumisesta :joy:

Se on mun asettama kaikille. Oikeastaan siksi, että alunperin tuo alue piti rauhoittaa vain tärkeimmille asioille tiedottamisesta, pääosin tekniikan takia, ja halusin varmistaa, että jokainen näkee ne.

Muutoin… en ole ihan sisäistänyt foorumin perusfilosofiaa näiden uusien ilmoittamisesta. Kun haiskahtaa siltä, että koodipuoli tekee kaikkensa, että taatusti ilmo lähtee aina ja kaikesta jos seuraa jotain ketjua (eli, on lukenut sitä yli minuutin tai on vastannut ketjuun).

Eli kivikautinen ajattelutapa joltain pre-web ajalta, jolloin piipoteltiin modeemeilla ja odotettiin vartti yhteyden muodostumista.

Se 10 tuntia tuli voimaan yöllä. Aiemmin se oli 20 minuuttia. Nyt on vielä testaamatta, että aiheuttaako tuo 10 tunnin raja myös sen, että aikaisemmin kirjautuville ei näytetä ylipäätään viestiä uutena.

Mutta meneehän tuollainen kaikesta huutelu jo melkein spämmin puolelle. Jos joku on lisäksi erehtynyt kytkemään päälle selaimen ilmoitukset (yksi viheliäisimmistä keksinnöistä koskaan), niin taatusti ei missaan mitään koskaan.

En nyt muista noita muita aikarajoja ulkoa… jos ei ole 2 viikkoon kirjautunut, niin silloin topikkeihin liittyvät postaukset tippuvat pois ja tulee pelkästään kooste. Ja jos vuoteen ei ole kirjautunut, niin lakkaa tulemasta koosteetkin. Ja maileja tulee päivässä enintään 20. Jotenkin noin se meni.

Jos tämä 10 tunnin raja pidetään, niin sehän tarkoittaa sitten sitä, että sähköpostitse vastaaminen on turha toiminto.

Ainakin mun kakkostunnuksella tuo näkyi uutena, joten siltä osin se 10 tunnin raja ei vaikuta.

Okkei… nämä ilmoitukset ovat totaalisen perseestä. Minulle(kin) oli tullut ilmot reaktio-ketjusta, kun postauksesta oli kulunut 10 tuntia. Mutta olin kirjautunut foorumille sitä ennen ja käynyt lukemassa viestin. Joten siltä osin softa ei toimi kuten väittävät.

Nyt julkaisun/kommentin aikaraja on 30 minuuttia, ennen kuin se lähtee maailmalle.

Minun pitäisi varmaan tarjota teille joku ratkaisu… mutta kun sellaista ei oikein ole. Jos (ja kun) mailitulva seuratuista ketjuista alkaa ärsyttämään, niin menkää omiin asetuksiin ja poistakaa ilmoitukset kokonaan.

Eli kertauksena, täältä:

2021-08-28_9-56-52

Laita tilalle Ei koskaan. Se ei kuitenkaan poista koosteita, jos on kauemmin poissa.

1 Like