Saarioinen jauheliha-ohravuoka

Tehtiin ruokaostos influensserivaikuttamisen takia. Saarioisten jauheliha-ohravuoka on kuulemma, paitsi terveellistä, niin myös hyvää. Mikäs siinä, koska jauhelihavuoka on jauhelihavuoka ja jos riisi on korvattu ohralla, niin hittoako siinä. Olen ikäluokkaa, joka on lapsena syönyt aika paljonkin ohrapuuroa.

Kippasin sapuskan lautaselle ja… jos en ihan järkyttynyt, niin jäin suu auki tuijottamaan,

kuva

Se oli kuin porkkanalaatikkoa. Sillä erolla, että porkkana oli enemmänkin raasteena joukossa. Ongelma on siinä, että minulla tökkii kypsennetty porkkana. Jotain nopeasti höyrytettyjä baby-porkkanoita pystyn syömään, mutta siinäpä se sitten on.

Vilkaisin tuoteselostetta:

• ohrasuurimoita 20 %
  • porkkana
  • jauheliha
  • kerma

Jos koirien kuivamuonien kikkailut ovat tuttuja, niin sama pätee tässä. Kun yhden määrä tiedetään, niin kolmannen — tässä jauheliha — määrää voi arpoa neljännen määrästä. Ja on ihan varma, että kermaa ruuassa ei ole paljon.

Minua alkoi kiinnostamaan tuoteseloste siinä vaiheessa, kun jouduin laittamaan lukulasit päähän etsiessäni jauhelihamurusia.

Väitän, että Saarioinen hyödyntää laillista kusetusta, jossa saa käyttää raaka-ainetta nimessä, jos sitä on vähintään huimaavat 4 % valmistusaineista. Se tarkoittaa, että tuo on aidosti ohra-porkkanalaatikko. Jiihuu :face_with_peeking_eye:

Mutta koska olen kuitenkin kohtuullisen kaikkiruokainen sekasyöjä, ja minulla oli nälkä, niin annoin tuolle mahdollisuuden.

Ensimmäinen haarukallinen ja nousin etsimään suolaa. Tuon terveellisyys tulee varmaan siitä, että suolaa ei ole. Siis ei sen vertaa, että olisi saatu edes minimimäärä suolaisuuden tuntua.

Tuoteselosteen mukaan suolaa on kuitenkin 0,78 g/100 g. Tuo tulee vahvasti raaka-aineista. Kun rove on 350 grammaa, ei maksalaatikkotyypillinen 400 g, niin olihan tuossa sitten suolaa sellaiset 2,7 grammaa.

Voisin joskus ehtiessäni selittää nykyisen suolapolitiikan perusteet, syyt ja kestämättömyyden tänä päivänä, kuin muinaiset pohjois-karjalaiset ovat jo kuolleet, mutta joskus toiste.

Ihan linjassa tuotteen reseptin kanssa tuo suolattomuus, koska ei siinä mitään muitakaan mausteita ollut.

Yllätyksekseni porkkana ei maistunut. Silti toivoisin, että elintarviketeollisuus edes yrittäisi keksiä jonkun muun lihakorvikkeen kuin porkkanan. Sen sijaan ohra maistui. Plussat siitä, mutta en tiedä miten sen maku olisi edes kyetty hävittämään.

Joten söin ohralaatikkoa, johon jouduin lisäämään poikkeuksellinen paljon suolaa.

Ei se sinällään pahaa ollut, koska porkkana ei maistunut millään tavalla. Mutta en minä riemusta hyppisi tasa-jalkaakaan, koska pelkkä ohra on… tylsä.

Muotoilen näin. Normihinnalla en osta koskaan toiste. Jos, tai kun, on tarvetta einekselle, niin ostan aina luotettavaa maksalaatikkoa — siis muualta kuin Lidlistä, koska siellä myytävä on täyttä paskaa kuraa.

Sen sijaan jollain 60 prossan punaisella hintalapulla voisinkin ostaa, lisukkeeksi.

2 Likes

Kyllähän sen nyt hyvää pitää olla kun Vappu Pimiä on osallistunut sen suunnitteluun :grimacing:

Anteeksi, mutta… voi vittu :money_mouth_face: Tuon kun olisin tiennyt, niin olisin pysynyt kaukana.

3 Likes