Ruokakysymyksiä

Tein eilen pannukakkua. Yksi uunipellillinen on 12 palaa ja palassa on aika tarkkaan 199 kcal, kun

• 7,5 dl täysmaitoa
  • 3 munaa
  • n. 325 g (~5 dl) vehnäjauhoja
  • 60 g (~5 rkl) sokeria
  • 2 tl suolaa (3 olisi parempi…)
  • 2 rkl ruokaöljyä
  • 24 g vaniljanmakuista herajauhetta (prot, 74 %)

Eli protskua lukuunottamatta ihan perus, eli enempää ei heru.

Protskujauhe toimi. Seuraavalla kerralla tuplaan tai triplaan. Saatan uskaltautua kokeilemaan karppisokeria, koska se ei kuulemma reagoi mystisesti lämpöön. Mutta millä ilveellä korvaan edes osan vehnäjauhoista niin, että se ei muuta makua ja koostumusta?

Mantelijauhot ei ole todellakaan vaihtoehto. Sen jälkeen kaikki maistuu mantelilta, eikä se ole nyt luvallista.

Pofiberiä aika monet käyttää, mutta se nostaisi silloin simppelin pannarin hinnan samaan kuin raflassa pippuripihvi (luojan kiitos gluteenit sun muut ei ole meillä terveysongelma…). Mutta… miten se muuttaa rakenteen? Entä joku Fin Mix sekoitus?

Onko tarkoitus, että pannari olisi ketogeeninen, gluteeniton vai muuten vain terveellisempi?

Psylliumia olen välillä käyttänyt, mutta se kyllä mielestäni muuttaa rakenteen.
Fin Mixistä ei kokemusta pannarissa, käsittääkseni tällä voisi korvata täysin vehnäjauhot.
Sitten on olemassa Farina -merkkistä valmista gluteenitonta lettujauhoseosta, taitaa olla pääasiassa riisijauhoa. Ehkä tätä voisi kokeilla. En ole koskaan itse testannut enkä tiedä missä hinnoissa liikutaan, mutta vaihtoehto tämäkin.

Kaurajauhoa käytän itse, ehkä vähän muuttaa rakennetta ja makua, mutta ei mielestäni huono vaihtoehto. Maistuu mielestäni parhaimmalta. Kaurajauhoilla on kai huono sitko, luulen että esimerkiksi korvaamalla puolet vehnäjauhoista pääsisi aika lähelle samaa lopputulosta kuin käyttäen pelkkäää vehnäjauhoa.

Tarkoitus on leikata hiilareita, että pannarista tulisi hyväksyttävämpi nautintoaine meidän taloudessa – eli ketoisampi vaihtoehto hakusessa.

Paljonko menee mansikkahilloa yhden palan kanssa? :joy:

Aika tismalleen 20 grammaa :sweat_smile:

Ei minulla olekaan ongelmia hiilareiden kanssa. Enemmälti säätöä tehdään nyt perherauhan turvaamiseksi…

1 Like

En usko että vhh pannarista saa ikinä samanlaista kuin “oikeasta” pannarista… Mikäli saat niin jaa ohje tännekin!

Sitten tulee mieleen kookosjauho tai hasselpähkinäjauhe jos mantelijauho ei ole vaihtoehto. Kookosjauho on kyllä mielenkiintoinen, en ole ikinä testannut, maku pitäisi olla kai makeampi. Tosin luulen että kookoksen maku tulisi kyllä pannariin, ehkä vanilja-aromilla voisi yrittää taittaa makua.
:thinking:

Pähkinät ei käy, koska maistuu pähkinä. Mahtaakohan tuo kookos tuoda makunsa vai onko siitä otettu vaan kuitu… tuo meidän ruokarajoitteinen on melkein pakkaamassa mun kamoja, jos erehdyn joskus kerran vuodessa ostamaan Bountyn :rofl:

Kookoksen maku tulee kyllä jauhoissakin läpi. Eli jos ei kookoksesta tai sen mausta pidä niin sitten kannattaa skipata se vaihtoehto.

Ternimaito toimii pannukakuissa yllättävän hyvin. Eli silloin voit vähentää vehnäjauhojen määrää ja lisätä vaniljanmakuista proteeinijauhetta hieman.

Karppisokeri ei ole maineensa veroista eli en satsisi siihen.

Halusin vaan kertoa, että on tolkuton nälkä ja odotan pitsaa.

Aamulla epäonnistunut walk/run ja sen päälle protskua ja kreaa, 100 kcal. Sitten aamupalksi puuroa. 120 kcal

Kello on kohta 19. Onko tämä pätkäpaastoa :smile:

2 Likes

Oikein :+1:

1 Like

@Jagster tänään tein kokeeksi pannukakun josta korvasin vehnäjauhot lupiinijauheella.
Normi oikeaa voita, ternimaitoa, kananmunia ja pikkuisen suolaa ja hiukan karppisokeria.
Kermavaahtoa ja pakastimesta marjoja jotka survoin jonkin asteiseksi hilloksi. Mukaan pikkuisen steviaa.
Toimii.

Lupiinijauhe… koskaan kuullutkaan ja kuukkeli auki

Päivän kaloreista on vielä tuhannen syömättä. Paahtoleipä kuiskuttelee selän takana, koska se tietää mansikkahillon olevan ihan yksinään jääkaapissa.

Toinen vaihtoehto on syödä hiukan broikkusalaattia ja jälkkäriksi ProFeelin vanukas.

Tai onhan vaihtoehtoja vaikka kuinka. Kuten että leivontasuklaatakin on vielä jäljellä, pakastimessa on jäätelöä, Annasin pipareita viisi purkkia ja yksi Candy cane paketti (tosin varokaa-halpoja-kopioita brändiä) on avaamatta.

Valintoja, aina vaan valintoja.

Me saatiin viime perjantaina töihin laatikollinen karkkia. Eli kilokaupalla suklaata, muutama laku ja kourallinen tikkareita, jaettavaksi kolmelle joista yksi ei halua, koska “ootko kattonut niiden kaloreita?!”

Työpäivän aikana ei tule syötyä, mutta kotiin lähtiessä reppuun eksyy noin kolme kourallista.

Joten tänään iltapalaksi tiedossa Fazer Mintejä, Dumleja ja muutama Geisha. Ärsyttää mässyttää niitä joka ilta, mutta pilallehan ne muuten menevät…

1 Like

Minä söin eilen illalla alkupalaksi muutaman piparin, varsinaisena ruokana sitten paahtoleipää mansikkohilloilla ja jälkiruuaksi kahvia ja suklaata, Ja perään pari candy canea, ettei niille tulisi paha mieli.

Olen yrittänyt kotona selittää, että ei kaikkea mahdollista kannata hautoa, koska niissä tulee viimeiset myyntopäivät vastaan. Lapsellista kuulemma selittää moista. Ja sitten oli melkein riita pystyssä kun esittelin bästa före ylittäneitä siidereita muutaman tölkin ja muistin mainita, että mitä minä sanoin.

Mutta takaisin lupiiniin.

Lupiinijauhoa voidaan käyttää kananmunan sekä rasvojen korvaamiseen leivonnassa. Se sitoo nesteitä kaksi kertaa voimakkaammin kuin muut jauhot.

Niin että siis lupiinijauho korvaisi munan, rasvan ja jauhot?

Itse olen korvannut sillä vain jauhot. Mutta kaipa joku vegaani voi korvata lupiinijauheella vaikka elämänsää ( anteeksi nyt olin ilkeä).

Mutta, tuossa kun olin pari päivää huililomalla töistä kun pyörtyä kupsahdin, niin joutessani siivoilin keittiön kaappeja ja kun @Jagster itse otti puheeksi nuo candy canet niin minäpä jatkan. Mitä mieltä olette, voiko niitä vielä syödä vaikka bb on ollut 08-2020? Ja kyllä, nuo ovat niitä aitoja, ei feikkejä.
Sitä kyllä ihmettelen, että mitä hittoa varten olen niitä joskus ostanut vai olenko saanut ne :thinking:?

Auts. Noissa on kyllä raju riski, ovat bakteereille ja hiivoille haluttu kasvualusta suolistossakin. joten ei keittiön kaappi yhtään helpota. Noita ei kannattaisi hävittää sekajätteessäkään ja Honkajoki on kallis.

Tehdään näin. Lähetät minulle ja voin hävittää pro bono.

(ihan oikeasti… ne on käytännössä puhdasta sokeria. Ei ne mene vanhaksi)

2 Likes

Hahaaa :joy::joy:.
Pelastit yöni. Tässä nyt kovasti juurikin mietin mikä olisi oikea hävitystapa.

Ehkä korvaan lusikan ja sekoittelen kuuman kahvini ja kaakaoni toistaiseksi noilla.

1 Like

Tappelin viime yönä johonkin puoli viiteen asti aamulle ravintowikin kanssa (kuvat hävisi mystisesti; toimii yhdellä kikalla, mutta en vieläkään tiedä mikä ja miksi meni rikki). Siitä seurasi, että herärin vasta aika myöhään, enkä ehtinyt syödä aamupalaa ennenkuin lähdettiin hiukan isommalle kirkolle.

Sinänsä ei mitään uutta auringon alla, koska ylipäätään syön aamupalan vasta jiskus 13 - 14 välissä, joskus harvoin puolelta päivin. Mutta nyt oli jääkaappi tyhjä eikä yhtään ainutta Skyriä tai mitään muutakaan nopeasti syötävää. Joten kauppaan nälkäisenä.

Minulle on ylipäätään kaloriajatuksella joulu, Runebergin päivä ja pääsiäinen hieman hankalaa aikaa – enkä taatusti ole ainutkertainen tuossa suhteessa. Pässiäisenä ongelma on marsipaanissa ja tarkemmin sanottuna Lidlin tarjonta.

Joten Lidlistä lähti parisataa grammaa patukka/munamuodossa mukaan ja yhden söin autossa. Tarkoittaa sitä, että täräytin yhtä äkkiä päivän 2000 kalorista pari vajaa 500 yhdellä suklaapatukan tapaisella. No, sainhan minä siitä sellaiset 7 grammaa protskuakin :rofl:

Lepoviikonloppu, joten lienee ihan okei syödä se toinenkin ja siihen päälle sitten koko paketti Auraa Annasin pitareiden kanssa ja ruokajuomana, tietysti, myös Auraa (kyllä, meiltä löytyy myös Auran sinappia, mutta se ei sovi tähän palettiin).

Asialinjaa sen verran, että kun ampuu yli kaloreissa, niin se kannattaa nimenomaan tehdä yhtenä päivänä, koska silloin kroppa ei saa hyödynnettyä ihan kaikkea, Jatkuva tissuttelu, energiassakin, on aina huonompi ratkaisu.

1 Like

Tein possun ulkofilettä, mutta sillä ei ole uutisarvoa. Sen sijaan lisukkeella on, koska se oli uusi juttu meille.

En tiedä mistä perunan prosessijämistä tuo on tehty, mutta siinä on 55 kcal/100 g.

Mainostavat sitä riisin korvikkeena. Itseasiassa ulkomuoto oli lähellä, kuin myös suutuntuma. Maku taasen perunaa, tietysti — mutta outoa kylläkin lievempi ja veden makuisempi, kuten suolaton riisi.

Kyllä sitä söi, mutta mausteita tietenkin kaipaa. Kermaviili maustettuna valkosipulilla, suolalla ja mustapippurilla toimi hyvin.

Ovat tehneet toisenkin version, joka imitoi nuudeleita.

Pakkaus vaatii tuotekehittelyä. Täyteen pakattu, ilman mitään repäisykulmaa. Joten jouduin teippaamaan sen jesarilla kiinni.

Valmistetaan paistamalla tai sitten vaikka höyryssä. Itse tein paistinpannulla ja vaikeus oli arvata oikea lämpö. Paistoin kuin munan ja vähensin lämpöä alun jälkeen, koska alkoi hiukan saamaan väriä.

Mainostavat 5 minuuttia kypsennystä, mutta taisin käännellä sitä kymmenisen minuuttia.