Roosanauha vs. Movember

En halua sukupuolten välistä vastakkainasettelua, mutta

• rintasyöpä aiheutti vuonna 2021 900 kuolemaa ja eturauhasen syöpä 963
  • naisten vaihdevuosia pääsääntöisesti hoidetaan, miesten testosteronivajetta harvemmin
  • naisten haluttomuutta korjataan lääkkeellisesti ja terapialla, miesten käsketään ajatella kiimaisia ajatuksia
  • naiset yrittävät useammin itsemurhaa, mutta miehet onnistuvat siinä
  • naisilla on usein tukiverkko, miehillä usein ei ole
  • naisten yksinäisyyteen suhtaudutaan ongelmana, miehet saavat selvitä… yksin

TIetysti voidaan myös kysyä, että miksi miehet eivät tee asialle mitään. Se on hyvä kysymys. Ehkä siksi, että miehet useimmiten kohtaavat nämä asiat naisten kanssa ja kautta?

Ehkä joskus ollaan tilanteessa, että mitään asioita ei tarvitse pohtia sukupuolen kautta, vaan ongelmiin suhtaudutaan ongelmina. Sitä osotellessa naiset kutsutaan rintasyöpäseulontoihin (okei, tuosta on tosin törkeästi leikattu) kun miehet ihmettelevät miksi kusevat verta.

Mitä tulee itsemurhiin, niin…

Vuoden 2021 aikana 747 henkilöä teki itsemurhan. Tämä oli 30 enemmän kuin edellisenä vuonna. Kasvu kohdistui naisten itsemurhiin, sillä miesten tekemien itsemurhien määrä pysyi lähes samana kuin vuonna 2020.

Eipä tuon perusteella voi sanoa, että naisten syvät ongelmat olisivat laskusuunnassa. Päinvastoin.

Silti tämä on karua luettavaa:

Itsemurhan tehneistä suurin osa, enemmän kuin kaksi kolmesta, oli silti edelleen miehiä. Itsemurhan tehneiden keski-ikä oli vuonna 2021 naisilla 47 vuotta ja miehillä 50 vuotta.

Noin joka kymmenes itsemurhaan kuolleesta oli alle 25-vuotias ja joka neljäs 65 vuotta täyttänyt.

Ja jos miehet eivät halua puhua asioistaan, se on ihan ok terveydenhuollossa.
Mutta jos nainen tekee saman se ei ole ok vaan heti on hankala tai mt-ongelmainen.

Itse oon niin kyllästynyt tuohon roosanauha markkinointiin ettei ole tosikaan.

Kaikkihan sen tietää, että nainen ei voi olla hiljaa :wink:

No, vakavasti. Onhan tuo yksi oire sukupuoliin liittyvistä stereotypioista ja että että kohtelu ei ole sama. Kuten että koulussa naisopettajat sallivat pojille asioita, joita ei hyväksytä tytöiltä.

1 Like

Mua suututtaa lause: pojat on poikia :face_with_symbols_over_mouth:
Tavat ja säännöt niilläkin pitää olla.

1 Like

Jotenkin en yllättynyt tästä, mutta menkööt.