Rokottamisesta tullut patti

Koira sai rabies rokotteen reilu kuukausi sitten.Kaikki meni hyvin mutta jälkikäteen nousi patti niskaan.Ehkä pari viikkoa rokotuksesta…On tullut ennenkin ja hävinnyt ajan kanssa.Nyt tuntuu ettei kutistu,ehkä jopa vähän suurentunut.Lueskelin noista reaktioista ja silmiin osui että rokote voi kehittää paiseen jos ruisku on likainen,samasta pullosta otettu useampi annos ja päässyt “likaa” jne.
Miten kauan nuo patit yleensä voi olla ennenkuin kuivaa pois? Kokemuksia?
Erottaako paiseen jotenkin noista rokotuspateista?
Tietty mielessä käy jos onkin jotakin muuta,muu kasvain.
Ens viikolla soittelen rokottaneelle ell jos ei ala kutistua nyt.

1 Like

Ihmisellä paise on ainakin kipeä ja punoittava, antaako koira koskea siihen ja näyttääkö miltä? Voisko sitä kevyesti hieroa jos siitä alkaisi laskeutumaan?

Mä en oo ikinä edes tutkinu rokotuskohtaa mitenkään joten en tiedä onko meillä tullu koskaan mitään. Ei ainakaan mitään mikä olis häirinny koiraa. No meillä pitkäkarvaiset koirat joten ei mitkään patit edes näy ilman tutkimista.

1 Like

Jos eläinlääkäri kierrättää ruiskuja, niin minä en menisi moiseen paikkaan koskaan uudestan. No, en usko että sellaista edes tekevät, koska neulat ovat halpoja ja asiakas ne maksaa.

Rokotuskohtiin voi joskus tulla patti. Joko se on siksi, että on ylipäätää tehty reikä, tai se on paikallinen reaktio rokotteeseen itseensä. Mutta kaksi viikkoa syntymisestä ja kuukausi oireilua on aivan liian pitkä aika, että noilla olisi yhteyttä. Ellei sitten ole mahdollista, että huomasit sen vasta nyt — en minä ainakaan koirien rokotuspaikkoja syynää koko ajan. Siis… en koskaan.

Mutta tietysti jos koiralla on historiaa moisesta, niin toki silloin arvauksesi voi olla ihan kohdallaan. Minkä rotuinen?

Voi se olla paise, joka on kuivunut. Jos se olisi ns. aito paise, niin se olisi jo paukahanut kuin finni tai sinulla olisi ihan hemmetin kipeä koira. Voi se olla joku muukin patti, vaikka karvatupesta tai jotain.

Minä puhkaisisin sen itse ja katsoisin mitä löytyy, mutta en uskalla neuvoa sitä muille — mutta jos se on paise, niin saisit ruiskulla imemällä sieltä jotain paskaa ulos, oikeammin ihan vaan reikä riittää, niin sieltä tulisi jotain. Jos ei ja se on kovahko, niin kyse on muusta.

Otsikointi on hankala ja muutan sen kohta, kunhan keksin paremman :wink: Tuo voidaan helposti ymmärtää rokotteiden haitoiksi, vaikka aidosti kyse olisi nimeenomaan ihoon pistetystä reiästä.

2 Likes

Muistan että on tullut ennenkin patti rokotuksesta tälle ,sillä mä oletan että johtuis rokotuksesta.Toki ikää 10 v että vois olla muutakin…Pitkä aika tässä hämää mutta luin noista haittavaikutuksista että patit saattaa kestää parikin kuukautta.Tämä patti vaan on suurentunut,ihan viikossa nyt.Koira on pitkäkarvainen kääpiömäyris muhkealla pohjakarvalla.Ihoa saa kaivaa että näkis yhtään miltä näyttää.Omaan käteen tuntuu vähän lämpöiseltä patti.Aluksi ei välittänyt yhtään kun pyörittelin sormilla,nyt kovempi painelu ei niin mukavaa.Kokoa ehkä 3cm.
Tutkia täytyy.Ennen rokotusta sitä ei ollut,se on varma.
Sillä mietin paiseen mahdollisuutta kun kunnanell oli just palannu kesälomalta.(ei sijaista)Jos saatiin joku pilaantunut lääkkeenjämä. :stuck_out_tongue_winking_eye: Koskaan kuullutkaan että vois tulla mutta tuolta haittavaikutuslistalta luin että mahdollista sekin.

Jatkoa seuraa…koira kävi tohtorilla joka ultrasi patin.Ohutneulanäyte otettiin,bakteereita,tulehdussoluja sekä jännää hyytelömäistä verta.Tohtorillekin uutta.Ens viikolla tuloksia Movetista.
Antibioottikuuri odotellessa tuloksia.
Saa nähdä miten käy,leikkuulle varmaan joutuu.

Tämä on tietysti taas näitä maallikkojen etädiagnooseja, mutta kyllähän tuo kovin tutulta kuulostaa. Se, että jokin asia on lääkärille uusi ei tarkoita sitä, että asia sinällään on uusi — se tarkoittaa vain sitä, että asia on lääkärille tuntematon :wink:

Onhan noita ollut iät ajat. Yleensä tulee jostain mitättömästä pistohaavasta. Yleensä joko vedetään pieni viilto, painetaan paskat ulos ja sitten huuhdellaan. Tai sitten hoidetaan kahdella isolla ruiskulla ja vielä isommalla neulalla — toisella imetään, toisella huuhdellaan ja tuodaan sisälle painetta, että saadaan totku pois.

Muualla maailmassa perään laitettaisiin viikon antibiootit, mutta Suomessahan ei antibiootteja nykyään oikein käytetä edes tulehduksissa, koska sikalateollisuus ja Pietarin jätevedet.

Voin toki olla väärässäkin. On sellaista tapahtunut ennenkin. Viimeksi vuonna 1992 yhtenä tiistaiaamuna :rofl:

1 Like

Huh, sä muistat tarkkaan :grimacing:
Satutko muistamaan missä asiassa olit väärässä :wink:

Tohtori vaan ihmetteli kun ei tullut haisevaa mätää.Ei mitään hajua näytteessä.
Toki on ns.lehmätohtori,kunnanell ettei niin paljon varmaan kokemusta näistä.
Kuulostais enemmän kuin hyvältä jos olis vaan paskaa pullollaan :stuck_out_tongue_closed_eyes: toki vaatii tuon putsauksen vaikka olis vaan se ja lisää seteleitä :face_with_spiral_eyes:

Labran tuloksia tuli tänään.Patti johtuu rokotuksesta niinkuin itse alunperin epäilin.Syy ei ole likainen neula eikä pilaantunut rokoteaine vaan rokotteessa käytettävä alumiinifosfaatti johon koiran kroppa on reagoinut pistokohdassa.Harvinaista mutta mahdollista.
Ihmisillä tuota ainetta sisältävät rokotteet on aiheuttanu paiseita ja vastaavia patteja kun pistetty ihon alle.
Nyt patti on ehkä kutistunut melkein kokonaan pois.:+1:Parin viime päivän aikana lähti kutistumaan,oli aika möykky välillä kun koira pieni.
Rokotevalmistajaankin on oltu yhteydessä.
Jokohan voi huokaista että tämä olis tässä.:roll_eyes:

1 Like