Rinkan peruspaino: 13,1 kg

Ensimmäisen version peruspaino rinkalle, eli paino ilman vettä, ruokaa ja polttoainetta, oli 13,1 kg. Joka on einen korkea, koska se ajaa sitten kokonaispainon jopa yhdellä yöllä lähemmäs 20 kiloa.

grammaa yhteensä
Rinkka 1770
Makuupussi 790
Tyyny 250
Riippumatto 1770
Alushuopa 970
Tarppi 1510
Tuoli 960
Majoittuminen 8020
Perusvaatteet 1050
Pyyhe 155
Tuulitakki 480
Tossut 358
Sadevarusteet 0
Vaatetus 2043
Jetboil 460
Grayl 313
Ruuanlaitto 773
EA/hätä 487
WC/hygienia 323
Nippeli/elektroniikka/ruokailu 452
Veitsi 123
Tavarat 1385
PERUSPAINO 12221 (12,2 kg)
Kamera 653
Kiikarit 229
Ekstrat 882
PERUSPAINO+ 13103 (13,1 kg)

Mitään sellaista ei ole kuin peruspaino+ — se on ihan oma termi. Nyt siellä ei ole kuin kamera ja kiikarit, mutta mukaan voisi mahtua mm. aurinkokenno. Tai viski ja viskilasi. Eli tavaroita, jotka on kiva olla mukana, jossain määrin jopa haluan niiden olevan mukana, mutta ne eivät ole kuitenkaan ehdottomuuksia.

Unohdin listasta retkeilysauvat (tai vaellussauvat; näämmä käytän molempia nimityksiä). Ne nostavat painoa 540 grammalla, joten aidompi peruspaino häyttää 14 kiloa.

Osa laskee tuohon päälle myös omat vaatteet ja päällä olevat kamat. Minusta se menee jo liioitteluksia.

En sinänsä harrasta light tai vielä vähemmän ultra light hommia. Mutta hieman tuosta täytyy kiristää. Tuulitakin saa ainakin jättää pois, jos säätiedotus ei moista edellytä (ja jos edellyttää, niin noinkohan poistun kotoa…).

EA/hätä-pakkausta pystyn hieman tiivistämään, varmaan 200 gramman edestä.

Ehkä täyttä vessapaperirullaa ei olisi tarvetta kantaa mukana, mutta tässä menee raja — en todellakaan ala laskemaan arkkeja.

Kiikarit voisi jättää myös kyydistä, sillä olen meloessakin tasan kerran käyttänyt niitä. Mutta jos jätän ne himaan, niin taatusti haluaisin tirkistellä jotain.

Mutta muutoin en pysty leikkaamaan painoja korvaamatta olevaa varustusta uudella. Tarppia olen itseasiassa hieman miettinyt. Nykyinen 3,5x3,5m on einen iso, 3x3 varmaan hoitaisi homman.

Itseasiassa olen hieman suunnitellut josko lähtisi seuraavaksi liikkeelle ilman riippumattoa — mutta sitten tarvitsisin makuualustan ja alustaksi jonkun pikkupressun. Jätetään harkintaan.

Sinänsä muuten huvittavaa. Rinkan halpatuotanto näkyy painossa. Light-rinkat painavat saman, ja ns. normit bröndirinkat äkkiä kilon enemmän.

Minnan näkemys oli, että alle 24 kilon ei pääse. Ja jos sitä ei saa kannettua, niin on parempi pysyä päiväretkissä.

Olen jo oppinut koska kannattaa paukuttaa päätään ja koska olla hiljaa (ja avautua foorumilla), mutta väitän, että tuo 24 kilon paino on jotain vanhaa partion oppeja. Kun ikivanha sääntö on, että kannetaan maksimissaan 30 % omasta painosta. Se olisi 80 kiloiselle silloin juurikin 24 kg.

En todellakaan mainitse millainen osuus Minnan elopainosta 24 kg on, mutta jos hän tosiaan sen verran pakkaa rinkkaansa, niin mukana on liikaa tavaraa ja hänestä tulee reitillä ikävä ihminen.

Tosin, Minnalla on ylipäätään taipumus liikkua ihan pirun isoilla tavaramäärillä joka paikassa :joy:

Mä pakkasin tänään asuntovaunua kolmen viikon retkeä varten ja olin hirmu iloinen siitä, että ainoa raja tavaramäärälle on se, paljonko kaapit vetää. Ja senkin jälkeen voi vielä laittaa tavaraa sängyn alle ja takakonttiin. Ei tarvitse arpoa mitä pitäisi jättää kotiin, voi ottaa kaiken haluamansa mukaan.

Eli ei Minna ihan väärässäkään ole.
Oliko teillä selvillä minkä pituisesta retkestä on kyse? Vai ajatteliko toinen yhtä yötä ja toinen viittä?

Oisko noilla rinkanpaino-arvioilla Minnan rinkassa paremmat eväät? :laughing: