Riittävät kalorit vaelluksella

Ennen murehdittiin onko ylipäätään ruokaa riittävästi mukana. Nyt vaelluksella murehditaan onko kaloreita kyydissä riittävästi. Laskeskellaan ruokapussien bruttoenergiaa ja yritetään saada jonkun keksimä kaloritarve täyteen.

Paras mihin minä olen törmännyt oli väite, että rinkka selässä tarvitaan 5000 - 8000 kcal päivässä. Saattaa joku tarvita, mutta… ei.

Toisaalla murehdittiin, että kun saa niukin naukin 1800 kcal täyteen, niin millä sitä saisi nostettua. Suklaatahan useimmat ehdottivat. Pääosassa Snickers — koska ollaan aika hyvin sisäistetty väite, että pähkinät ovat ylimaallinen energianlähde. Ei ne muuten ole, ja pavunsukuinen maapähkinä vähemmän.

Minä olen perinteinen. Tuplalla pärjää.

kuva

Sotkin ketjua kuitenkin lisää:

Sotken alkuperäistä kysymystä vielä lisää…

Kalorilaskut ovat vertailuarvoja lautaselle. Ne eivät kerro paljonko energiaa saadaan. Yleisin tapa yliarvioida saatavia kaloreita on nostaa proteiinien määrää — niistä kun ei saada käytännössä koskaan nettoenergiaa.

Hiilarit ovat vain kaloreita. Mutta erot sen ruoka-aineen sulavuudessa, josta hiilarit saadaan, vaihtelee sitten jostain puhtaan glukoosin 100 prosentista papujen ja juureksien maksimissaan 40 prosenttiin.

Rasva on helppo. Noin 90 % otetaan käyttöön (kunhan ei kaksin käsin vedetä). Paitsi että kasviöljyt eivät helpostikaan varastoidu, vaan menevät käyttöenergiaksi — joten sen etapilla palaneen läskin palauttaminen ei sitten oikein onnistukaan paremmin säilyvällä kasviöljyllä. Tarvittaisiin eläinrasvaa, joka taasen härskiintyy nopeammin.

Se, että aika harva kuitenkaan laihtuu vaelluksella, johtuu ihan siitä, että ei se kulutus sitten olekaan ihan niin korkea kuin luullaan. Itseasiassa suurimmalla osalle päiväkulutus ei suuremmin muutu — mutta toki tuossa on isot erot sen mukaan miten liikkuu, kuinka kauan liikkuu ja paljonko kantaa.

Koko ajan kannattaa muistaa, että kropassa on alkaen 50 000 kcal energiavarastot…

Yleensä kannattaa ihan vaan katsoa annoskokoja ja -määriä. Jos mukana on hieman enemmän ruokaa kuin mitä arjessa söisi, niin kaikki on hyvin.

Tätä en laittanut vastaukseen, mutta kytken täällä ketjuja toisiinsa.