Retkiluistelu

Nyt kun loppuvuosi 2021 näyttää etelässä epäilyttävän kylmältä (vaikka luotan siihen, että tämä on poikkeus, ei ilmastonmuutosta, ja palataan takaisin mustaan sekä märkään), niin alan hahmottamaan vaihtoehtoja melontaan ja kävelyyn. Kun kumpikaan ei sillai onnistu tai ole hauskaa talvella.

Koska vedet jäätyy pelottavaa vauhtia, ja koska omistan Uudet ja Hienot Teknisen Kalsarit™ ja koska olen kohtpiakkoin high tech kuivapuvun onnellinehko omistaja, niin yritän päästä yli sisäänrakennetusta inhosta kylmää ja talvea kohtaan. Eli ihmettelen retkiluistelua.

Onko jollakulla kokemuksia?

Tiedän mistä on kyse, mutta en tiedä paljonko täällä päin löytyy aurattuja reittejä. Käsittääkseni homma toimii siedettävästi vain puhtaalla ja varsinkin tasaisella jäällä.

Saattaa kuitenkin olla ihan kivaa. Varsinkin tyynellä ja aurinkoisella kelillä, kun pakkasta on maksimissaan pari astetta.

Tein nopean googletuksen hinnoista. Ei sitten ole harrastuksena sieltä halvimmasta päästä (vaikka junnujääkiekko, lentäminen ja kouluratsastus vasta kalliita harrastuksia ovatkin). Minulle oli jonkinasteinen järkytys, kun oivalsin, että täytyy ostaa terät ja monot erikseen.

Pelkästään ne maksavat yhdessä äkkiä muutaman satasen. Jos käyttömahdollisuuksia on muutama kerran viidessä vuodessa, niin kertamaksu alkaa olla… mielenkiintoinen.

Muistiin: saako luistimia vuokrattu jostain läheltä?

Joten… kokemuksia

• hauskuudesta
  • luistelukertojen määrästä
  • välineiden hinnoista

Törmäsin sinänsä hyödyllisen informatiiviseen kuvaan turvallisuudesta:

kuva

En halua olla tylsä, mutta kuvan tarvikkeiden hinta on 500 - 700 euroa, kun ei osta parasta mahdollista. Plus — taas — vaatimus kaverista on usein aika ylivoimainen, ja tiedän, että en ole ainoa.

Ei ole kovin paljon retkiluistelusta kokemusta, normaalista enemmänkin, mutta vastaan silti.
Luisteluhan on todella mukavaa, jos jää on kohtuullisen tasainen, järvi on jäätynyt kunnolla ennen lumentuloa. Ihan kamalaa, jos tuulee kovasti, jää on huonossa kunnossa ja koko ajan saa varoa railoja.

Täällä päin näköjään eräs yhdistys tarjoaa luisteluseuraakin, jotta jäälle ei tarvitse lähteä yksin. Minusta hinnat ovat aika kohtuullisia (yhdistyksen jäsenille?), viikon retkiluistinvuokra maksaisi 25 euroa. Ei minusta yhtään paha hinta tutustua lajiin, ennen kuin edes harkistee omien retkiluistimien ostoa.

Voisin heittää, että luistelu vaatii kyllä hetken harjoittelua, ennen kuin siitä osaa nauttia.
Jalat kipeytyvät oletettavasti aika kovin ensimmäisillä kerroilla, jännittäminen tuntuu ihan varmasti koko kropassa. Nilkoissa ehkä eniten. Kun vauhtiin pääsee ja luistimiin alkaa luottaa niin oikein mukavaa ja kokeilemisen arvoinen harrastus ihan normiluistimillakin.

Löytyisikö sieltä joku yhdistys/seura, jolta saisi vuokrattua ja vaikka sitten halutessaan kaverin opettamaan ja näyttämään hyvät reitit

Ei Vihdistä mitään löydy. Helsinkiin pitäisi lähteä. Joka sekin tietysti on vaihtoehto, kun ei tästä nyt ihan päätöntä matkaa sinne olisi.

Mielestäni Nummelan lentokentälle kun talvisin tehdään (tai ainakin tehty) pitkä luistinrata, niin siellä pääsisi myös retkiluistimilla, en tiedä, en oo käyny.
Jotkut halvat retkiluistimet ja kengät hankin varmaan lähemmäs 10v sitten ja yhden kerran on ollut lähijärvellä sellainen jää että päässyt käymään :grin: joskus kokeilin tollasella koulun luistelukentällä mutta vauhti nousee niin kovaksi äkkiä ettei siellä oikein hyvä ollut hommaa tehdä.
Toissa päivänä kyllä havahduin siihen että pitäis käydä kurkkaa järven jää voisko rannassa tätä nyt harrastaa kun ei vielä ole lunta satanut jään päälle. Ei mulla muita varusteita ole kun en pitkälle ja ohuelle jäälle aio mennä, enkä tuntemattoman järven jäälle.

Taitaa tulla tänäkin vuonna, vaikka Malmin porukka sinne siirtyikin. Mutta sielläkään ei ymmärtääkseni ole vuokrausta.

Ja suoraan sanottuna… ei moinen kuntorata kiinnosta. Kirkkojärvelle tai Kuninkaanlahdelle Hiidenvedellä voisikin mennä.

Ei taida kyllä olla :thinking:
Kyllä luonnonjäät radat voittaa, samaa mieltä.

Mulla on tän tyyliset ja näissä tavallinen pitkävartinen nauhallinen kenkä. Oli joskus vielä halvemmat jossain alessa. Ehkä tälläsillä jos aloittaa niin ei kauheasti mene rahaakaan heti.

@Jonnap meneekö noihin tosiaan (melkein) millainen kenkä tahansa? Tuossahan ei mainita siteiden leveyttä eikä pituutta.

30 metrin kääntösäde? Tarvitseeko nuo tosiaan lentokentän kääntymistä varten :rofl:

No, pitkä terä. Ei ne siltä osin pikaluistimista eroa — vaikka en niistäkään mitään tiedä, mutta joskus joutunut kokeilemaan.

Mun kenkä siihen ainakin mahtui mutten sitten tiedä meneekö mikä vaan koska pitää ne kiristää aika tiukalle.

Kyllä mä oon ainakin pienemmällä alueella kääntymään päässyt mutta tietysti mitä kovempi vauhti sen isomman käännöksen joutuu tekemään. Tai sitten en ole vielä kunnon tekniikkaa oppinut mutta on ne kömpelämmät mielestäni kuin tavalliset luistimet :woman_shrugging:

1 Like