ūüéí Retkeilytarvikkeet

Kun liikkuu, niin erilaiset tavarat helpottavat el√§m√§√§. Tai sitten ovat omalla tavallaan jopa pakollisia. Se mit√§ tarvitsee, sitten riippuu ‚ÄĒ aika pitk√§lle reissun pituudesta ja miss√§ ollaan. P√§iv√§retki kotinurkilla on eri asia kuin kuukausi j√§ng√§ll√§.

Omia kokemuksia ja vinkkejä voisi jakaa ketjuun, jookosta?

Kävelysauvat ovat muuten aika pop. Mutta se mitä minä olen kokeillut, niin teleskooppi- tai taittovartiset olivat aika surkeita virityksiä. Tai sitten en ole koskaan kokeillut hyviä. Mutta jokaisen persaukisen suosikkipaikat Tokmanni, Biltema ja Puuilo auttanevat.

Ilman kuivapusseja minä en vie mitään kastuvaa mihinkään. Niissä on einen laatuvaihtelua, mutta halvimmat törmäämäni löytyvät Tokmannilta. Kestävät ainakin sateen, uittamista en ole kokeillut. 20 litraan mahtuu yhden ihmisen perusvaatteet, Kahden litran pussukkaan menee vessapaperirulla, ja litraiseen röökiä ja sytkäri.

Vessapaperi ei muuten paljoa paina ja sen jättäminen kotiin edes lyhyillä reissuilla on veren kaivamista nenästä. En muista enää oliko se Serla tai joku muu, mutta se ppidemmällä arkilla tehty on aika toimivaa. Mutta vessapaperia täytyy aina olla mukana kaksi rullaa, ja mielellään eri reppuihin pakattuna…

Mutta se, että saa tarvikkeet mukaan, vaatii kantamista. Sillä akselilla sitten löytyykin vaihtoehtoja, halvemmista kalliisiin. Eräkaupat sun muut partioaitat ovat kaikista tyyrimpiä, eikä niissä aina hinta kohtaa laatua. Mutta yleensä arvokkaampi on parempi.

Rinkka on sitten ihan sama asia kuin kuin loimi tai kaulapanta: ei koskaan osteta netist√§. Sit√§ on pakko testata, sill√§ ihmisten kropat on erilaisia. Plus t√§ytyisi p√§√§st√§ kokeilemaan milt√§ se tuntuu 15 kilon lastilla ‚ÄĒ sit√§ palvelua ei sitten oikein miss√§√§n tarjotakaan. Tyhj√§ rinkka on nimitt√§in aina mukava.

Mutta koska minä harrastan päiväreissuja, tai enintään 4 tuntia, niin en oikein tarvitse rinkkaa. Kesällä käytin vyötä, jossa on selän puolella parit taskut ja kahdelle juomapullolle paikat. Kohtuullisen näppärä ja jos tekee rengasreittejä, eikä kanna eväitä sen enempää mukana, niin toimii.

Itsellä oli vesipullo, pikkutermos, tupakat, puhelin ja joku snadi evässatsi (suklaata ja hedelmä, toimii aina), ja niiden kantaminen vyötäröllä oli näppärää.

Sen sijaan isommat eväät, sadevarusteet, vaihtosukat ja istuinalusta vaativat jo repun. Mitään city-reppua ei kannata ostaa, ellei halua kipeitä olkapäitä ja vittuuntunutta henkistä asennetta ensimmäisen epätasaisen kilometrin jälkeen.

Sen sijaan sopiva noin 20 litrainen on juuri passeli. Kunhan siinä on einen jäykistetty selköosa, pehmustetut olkaimet sekä vyötärö- ja rintaremmit. Ja paljon taskuja sekä mahdollisuus köyttää jotain ulkopuolelle.

Repuissakin on tolkuttomasti tarjontaa, mutta yhden parhaimman moisen päivärepun löysin itseasiassa hieman yllättäen kohtuullisen pikkurahalla pilkatusta sarjasta: Vaeltajan merkillä Tokmannissa myytävä.

Hinta oli jonkun sentin alle 30 euroa ja kokoa se maaginen 20 litraa. Nimeksi väitetään Vaeltaja Recon Pack. Minusta kannattaa käydä vilkaisemassa, jos on repun tarvetta.

Viereisessä koukussa roikkuu sitten hieman maskuliinisemman näköinen MilTechin vastaava. Siitä kannattaa pysyä kaukana.

1 Like

Trangian lisäksi meillä on nyt Jetboilin kaasujuttu myös. Toki sen hinnalla olisi ostanut Trangiaan Sinolia loppuiäksi, mutta… muotoilen näin: kun haluan kahvia, ja termarissa ei ole mitään, niin minulla ei ole kärsivällisyyttä odottaa puolta tuntia veden kiehumista. Ja risukeittimien kanssa minä en ala pelleilemään. Plus mikään ei ole niin yliarvostettua kuin nokipannukahvit.

Lis√§ksi nyt saadaan juomavett√§, kunhan ei olla merell√§. Sit√§ jouduin pohtimaan hieman pidemp√§√§n, mutta ostin kuitenkin Greyl‚Äôn vehkeen ‚ÄĒ vaikka se ulkomitoiltaan isohko onkin. Tosin, jos suunnitelmat pit√§√§, niin useimmiten juomavesi ei ole kysymysmerkki, koska saan kajakissa kulkemaan n√§tisti 15 litraa.

Rinkka on vielä hakusessa. Minä en halua enkä kykene maksamaan merkkirinkoista niitä satkuja, joita 70+ litraisesta pyydetään. Lisäksi minulla on ehkä einen poikkeava tahtotila rinkan rakenteesta. Minä en halua kiljuunaa pikku taskua ja kilometrin verran erilaisia nauhoja, joilla tavaraa sidotaan roikkumaan milloin mihinkin.

Min√§ haluan ns. s√§kkimallisen, jossa on iso verkkotasku. Pari sivutaskua voi olla, ett√§ saa vesipullon ja termarin mukaan ‚ÄĒ tai sitten k√§yt√§n vy√∂t√§r√∂laukkuja rinkan kanssa (se voi vaan olla hieman hankalaa). Koska en tee mit√§√§n 7+ p√§iv√§n samoamisia jossain tyls√§ss√§ tunturissa, niin en my√∂sk√§√§n tarvitse 70 litraista. Joku 55 riitt√§√§ minulle, koska en muutenkaan kanna mukana koko garderoobia.

Vedenpitävyys olisi kiva, mutta ei pakollinen. Osaan nimittäin tunkea rinkan sisällä kuivapussin tai kaksi.

Kun nuo kaikki yhdistetään, niin olen löytänyt kaksi vaihtoehtoa. Hieman mietityttää istuvuus ja myyjä mietityttää vielä enemmän…

Tämä olisi hieman perinteisemmän tapainen:

Mutta t√§t√§ olen tuijotellut enemm√§n. Hinta on vaan hiukan liikaa, enk√§ pid√§ vy√∂t√§r√∂kiinnityksen ulkon√§√∂st√§. Muutoin se olisi hyvin pitk√§lle etsim√§√§ni ‚ÄĒ tosin sen paino, tai painottomuus, ei ole minulle kriteeri, ja hieman arkailen kun se on rungoton.

Sitten on se yöpymisjuttu.

Kaikki jauhaa riippumatoista. Min√§ vaan tarvitsisin jonkun yli 3 metrisen ja siihen riitt√§v√§sti kiinnitysk√∂ytt√§. Vie pituussuunnassa tilaa aika paljon, mutta ei tietenk√§√§n ole nuuka maastosta, kuten teltta. Olen huomannut selaavani koko ajan rannikon karttoja Porkkalan ja Turun v√§lilt√§ ‚ÄĒ joka on sin√§ns√§ koomisen s√§√§litt√§v√§√§, kun ei taidot eik√§ oikein kalustokaan riit√§ merelle kuin joskus ja jouluna. Mutta jos niin k√§y, niin kalliot ei olisi ongelma y√∂pymisess√§.

Riippumattotarjonta on vaan aika ohut Suomessa. Aidosti vaihtoehtoina on tasan kaksi.

Sekä joka paikassa (myös Prismassa) myynnissä oleva Ticket to the moon.

Minua mietitytt√§√§ hinta. Kun ostaa riipparin, hyttysverkon, k√∂ydet ja tarpin, niin ollaan noin 250 eurossa. Saan samalla hinnalla jonkinlaisen teltan. Toki voisi todeta, ett√§ teltta vaatii aina makuualustan, mutta niin vaatii riippumattokin ja varsinkin Ticket to the moon. Toimii ilman aluspatjaa/suojaa/eristett√§, jos ulkol√§mp√∂tila on +20. Mutta kun menn√§√§n +15 ja alle, niin se ohut laskuvarjokangas ei suuremmin erist√§. Kun ostetaan se hemmetin pohjalle laitettava, niin riippumaton kokonaishinta alkaa olla 500 eurossa ‚ÄĒ ja paino yli teltan.

No, onneksi tuota ei tarvitse viel√§ p√§√§tt√§√§. Meill√§ ei talviretkeill√§. Ja onhan minulla teltta ‚ÄĒ joku peruskupoli, taisi maksaa Tokmannilla ihan 20 euroa :rofl:

Viesti erotettiin uuteen ketjuun: Retkikeittiöt