Raudanpuute ilman anemiaa

Raudanpuute ilman anemiaa. Oliko se trendi vai tosi juttu? Mulla monia oireita, jotka voisi viitata raudanpuutteeseen. Hb kuitenkin viitearvoissa. Oireet voi toisaalta liittyä tosi moneen muuhunkin sairauteen.

Kyllä se tosi juttu on, ainakin mun kohdalla.
Vuoden olen syönyt rautaa, ferritiinitaso noussut ja osa vaivoista helpottanut. Muutakaan syytä en asialle keksi.

1 Like

Tällöin on hyvä selvittää, mistä tila johtuu, jotta siitä ei seuraa anemiaa.

• väsymys
  • fyysisen suorituskyvyn ja yleiskunnon heikkeneminen
  • sydämentykytys
  • hengästyminen
  • huimaus
  • heikotus
  • kalpeus, vaaleat ikenet
  • päänsärky
  • korvien soiminen
  • hiustenlähtö ja hiusten oheneminen, huonokuntoiset kynnet ja iho
  • levottomat jalat
  • suun oireet, kuten palan tunne kurkussa, suun ja suunpielten >haavaumat, kielen nystyjen muutokset, kielikipu, nielemisvaikeudet
  • unihäiriöt
  • masennuksen kaltaiset oireet.

Oireet voivat liittyä myös johonkin muuhun tilaan tai sairauteen

Nii.

Aika moni tällä hetkellä rautatiputuksesta avun saava on sellainen, jolla aiemmin oireet johtuvat kilpirauhasen T3-puutoksesta.

En todellakaan väitä, että että osalla ei olisi ferritiinistä johtuvia ongelmia. Mutta väitän, että naisilla näitä omituisia ongelmia on paljon ja ne liikkuvat muoti-ilmiöinä.

Tutkimusten mukaan varastoraudan tipahtaminen niin alas, että sitä ei riitä muuhun käyttöön, näkyy jo aikaisemmin hemoglobiinissa.

Se mitä nyt yritetään selittää ei liity mitenkään varastojen vähyyteen. Kun varastot ovat vähissä, niin ei siellä ole mitään varastomiestä, joka laittaa luovutuksen kortille.

D-vitamiinin alhaisuus tarkoittaa, että varastot ovat niin alhaalla, että aktiivista muotoa ei saada muodostettua tarvittavaan käyttöön. Rautavarastot taasen ovat passiivisia ja rautaa vapautetaan niin kauan kun sitä pyydetään. Siksi D-vitamiinin aktiivinen muoto kertoo varastoista, mutta hemoglobiini ei kerro varastoista.

Aika monet, oikeastaan jokainen, jonka tiedän, ovat

• työstään stressaantuneita
  • perhe-elämässä ja/tai omassa minäkuvassa on sanomista
  • syöminen on usein kasvispainoitteista ja laihdutuskuuri pohjalta

Joten @Jonnap sinun on turha repiä nyt ranteitasi ja sovitaan, että sinä kuulut siihen oletettuun vähemmistöön, jonka aineenvauhdunta ei osaa tai pysty vapauttamaan rautaa suoliston puolelta.

Minä taasen olen potentiaalinen tapaus, jolla saattaa olla rautavarastot nollassa. Punasoluja on vähän, anemian rajoilla, samaten hemoglobiini on alhainen.

Silti väsymykseen ja vitutukseen voi löytyä joku muukin syy.

Harvemmin mä ranteita alan auki repimään :sweat_smile:
Ja tämäkin on asia jonka olen itse huomannut kun ei ketään kiinnosta asiaa selittää tai tutkia tarkempaa, sillon tulee tehtyä omia johtopäätöksiä asioista :woman_shrugging:
Ja siinä olen todella hyvä :rofl:

Minä olen tuo ranteiden aukirepijä.

Tiedän sen itsekkin.
Odottelen verikokeiden tuloksia.
Jep, ja näitä “muotituloksia” juurikin eli rauta- ja kilpirauhasarvoja ja sen kymmentä muuta.

Ja tosiaan kuten Jonnap tuossa sanoikin ketään ei kiinnosta tutkia tai selittää niin syitä on selvitettävä itse.