Raparperin kasvattaminen

Raparperi on kuulemma yhtä helppoa kasvattaa kuin ruohosipuli, mutta ei ihan vastaavaan vaivaton kuin pujo. Minä olen kasvattanut raparperia nyt varmaan 10 vuotta yhtä soittoa, ja olen vissiin saanut satoa kaksi kertaa. Nyt pääsin leikkaamaan kevään ensimmäiset varret.

Ymmärrän sen, että raparperi on tunkiorosvo. Hiukan kuten kurpitsakin. Joten tarvitaan ruokaa. Meillä sapuskapuolen hoitaa hevosenpaska, jo jonkunverran maatunut. Sain keväämmällä käskyn viedä niille lisää apetta, mutta en ole vielä ehtinyt.

Ne asuu sellaisessa tiilistä tehdyssä istutuslaatikossa, jotain ainakin 1,5 x 1,5 m ja jotain 5 tiilenkorkeutta. Nyt on laidoissa näkyvissä tyhjää, sellainen toista senttiä täytettävää.

Eilen tein kiireellä kevään ensimmäiset nurmikon leikkuut ennen tämän päivän (ja seuraavan 10 vuorokauden) sateita. Samalla vein lantalaan kottikärryllisen haravoitua talven jälkeistä moskaa ja varisseita heiniä. Viime kun siellä kävin — meillä on ollut hevoset jo tovin ulkona — pelkäsin taimien kuolleen. Mutta nyt oli isoa lehteä peittämässä koko laatikon.

Veitsi käteen ja sadonkorjuun. Varret olivat aika ohuita ja lyhyitä — suurin soa etusormen vahvuista ja enintään 20 senttiä. Muutama varsi oli sellainen jolta raparperin pitäisi näyttää. Joko niillä on nälkä, jano tai molempia.

Keitin eilisen saaliin mehukeitoksi. En jaksa väkertää piiraita ja kiisselit ei oikein ole mun juttu — syön, mutta en jaksa vaivautua tekemään. Juotavana sen sijaan uppoaa.

Ongelman tynkää oli vain siinä, että ei raparperi oikein maistunut. Joten ratkaisin makuongelman heittämällä joukkoon (1,5 l vettä, ehkä litra raparperiä) kaksi kourallista mansikkaa. Nyt se sitten maistuu hieman happamalta mansikalta, joka ei sekään ole pahaa — mutta halusin rapaperiä.

Mutta. Mitä teen tälle?

Hän on raparperin kukka. Leikkaanko pois, että ei tuhlaa voimaa kukkimiseen, vai annanko olla, ja saan siemennyksen? Joskus on väitetty, että kukka tekisi varsista kitkeriä, mutta en minä ole kylläkään koskaan mitään huomannut — joskus kukkivasta ja kukkineestakin varsia nyppinyt.

Mä oon ton kukan aina katkassu pois. Meillä raparperi kyllä kasvaa niin maan kauhiasti ettei väliä vaikka sen jättäis. Varret on melkein ranteen paksuisia, no ehkä sellasia 3-5cm paksuja, ja lehdet järkkyjä. Mitään lannoketta en anna. En tiedä mitä lajia on mutta muistan että lapsuudenkodissa ne oli enemmän tollasia sun kuvailemia.

Mä en tykkää raparperista muuten kuin kiisselinä ja mansikkaa pitää olla joukossa. Viime kesänä tais koko sato jäädä penkkiin :see_no_evil:

Biolan kehoittaa:
Raparperin kasvukauden hoitotoimiin kuuluu kukkavarsien poistaminen. Sinänsä kauniit kukat kuluttavat kasvin vararavintoa ja vähentävät seuraavan vuoden satoa. Kukkavarret poistetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

En ole itse raparperiä ikinä kasvattanut, mutta kurkuista ja tomaateista aletaan loppukesästä nyppimään kukkia irti, jotta kasvi keskittyy kypsyttämiseen. Joten oli pakko googlettaa, mitä raparperille kuuluu tehdä :laughing:

Raparperia voidaan jakaa, eli se kasvattaa isoa juurakkoa, jota voi palastella. Joten uuden kasvin saamiseen et tarvitse siemeniä :+1:

Jos käyttää hevon tai minkä vaan kakkaa kannattaa muistaa kalkita silloin tällöin.Kompostit/palaneet tunkiot on happamia.

Tanskalaisissa tutkimuksissa on todettu kukinnan vähentävän seuraavan vuoden raparperisatoa 25 %

Mä olen hävinnnyt tämän pelin.

Vaikka mukana on kasvisainesta?

Raparperi vaatii hitokseen sokeria että se maistuu, ja jotain kermaista (vaniljakastike tai -jätski) taittamaan happamuutta.

Naapurissa on puutarha, joka oli ennen yhdistyksen omistama, mutta on nyt ollut vuosikausia hylättynä. Siellä kasvaa raparperit siinä missä rikkaruohot, ilman että kukaan tekee niille mitään.

Ja tästä tuli mieleen sellanen aivan mielettomän hyvä piirakka. Maisemakahvilan raparperipiirakka. Tulee hyvää myös marjoista tehtynä. Ja vielä parempaa kun murua laittaa siihen pintaa enemmän mitä ohjeessa kun siitä tulee sellanen rapea pinta. Ja vaniljajäätelöä kyytipojaksi :yum:

Minä olen miettinyt tämän kasvatusjutun nyt niin, että koska raparperi tarvitsee lehtiään yhteyttämiseen, että se saa tehtyä kakaroitaan ja talvisen vararavinnon, niin minähän laitan sille aurinkovarjon.

Silloin sen täytyy kasvattaa enemmän ja isompia lehtiä, ja koska ne painavat, niin tarvitaan paksummat varret. Ja saadakseen enemmän pinta-alaa, niin samalla varsien täytyy kasvaa enemmän pituutta.

Aukoton päättelyketju :joy:

Miten saisi lajikkeesta arvauksen, ei varmaan mitenkään?

Tämän kundin mukaan mun raparpereillä on jano.

Ihan OT, mutta mistähän suunnalta videon tyypin murre on — ei oikein miellyttävä minun korvaani :wink:

Maun, ulkonäön (koko, väritys) ja runsaan googlettamisen avulla. Ala pitämään monivuotista raparperin ruokintapäiväkirjaa, koska lannoitus ja kasvuolosuhteet vaikuttaa makuun ja ulkonäköön vuosittain :rofl:
Oisko riittävän maaninen harrastus sulle? Ehkä vähän liian hidas ja pitkäkestoinen? :laughing:

On yksi ja vain yksi syy siihen miksi maanviljelyni keskittyy vain ja ainoastaan raparperiin ja ruohosipuliin. Kummatkin voi istuttaa, unohtaa ja sitten leikata syömistä varten. Plus sato tulee ihan joka vuosi tuosta vaan.

Itseasiassa tuossa taisi tulla jo neljä syytä. Mutta kuitenkin. Paitsi että mun ruohosipulit on kuollut. Ne ei varmaan tykännyt elostaan ja talvehtimisestaan samassa laatikossa raparperien kanssa. Perkeleet persut — en ole vielä päättänyt kumpi siihen muukalaisvihamieliseen kategoriaan nyt vaipuu.

Mullakin ne on aina vierekkäin, ollu monet vuodet. Ja kumpikin kasvaa minkä kerkee.

Raparperista tulis kuulemma makeampaa kun niiden päälle laittaa keväällä ämpärin ennen kuin nousee maasta. Täytyy ens vuonna kokeilla jos muistaa.

Meillä raparperissa tän kokoiset lehdet. Toi veitsi on sellanen tavallinen pieni juuresveitsi.

Siinähän elvistelet.

Lehdellä on sytkäri. Eli kokoa on joku kaksi, kolme kämmentä. Nuo ei kasvata kuin kukkia. Niillä taitaa olla krooninen jano, nälkä ja yleinen vitutus.

Hyvä että jossain asiassa voi yrittää päteä :rofl:

Mä luulen kyllä että sulla joku sellanen laji joka ei kasva edes isoksi ja varret jää ohuiksi :woman_shrugging: