Ranskanbulldoggien terveydentilan parantamiseksi suunnitellaan

Mervi Reinikka on terveystutkinut koiransa jo vuosien ajan. Hän uskoo Pevisa-ohjelman vievän ranskanbulldoggien terveyttä parempaan suuntaan

Eli Reinikka on saanut oman jalostuslinjansa terveyttä ja rakennetta parempaan suuntaan?

Luin artikkelin aamulla ja kuvitus jo oli korniuden multihuipentuma. Ollaan sitä mieltä, että jalostuksellisilla valinnoilla rodun sisällä voidaan edelleen rotu pelastaa, ja samaan aikaan ollaan eläinlääkärissä tiineen nartun kanssa suunnittelemassa leikkausta, koska luonnollinen synnytys on hyvin epätodennäköisesti mahdollista… et wtf??

2 Likes

Minulle on käsittämätön ajatus, että halutaan korjata rakenneongelmia, mutta silti ulkonäössä mikään ei saa muuttua. Ihan kuin kuviteltaisiin, että villakoiran ydin olisi jossain piilossa olevassa geenissä, ja kaikki korjaantuu sitten pevisan myötä. Eihän tuossa mitään hemmetin harmaakaihia olla korjaamassa.

Ongelma on nimenomaan siinä rakenteessa. Sen on muututtava, muuten mikään ei korjaannu. Ja kun koko rotu on samanlainen, niin mikä fiksaantuisi ilman ulkopuolista verta. Varsinkin, kun ei ole olemassa mitään sellaista mittaria, jota voitaisiin käyttää.

Jotkut ruuansulatusongelmat ovat oma juttunsa. Mutta ne kiusaavat suurinta osaa sylikoirakokoa — eli aina kun mennään akselille seurakoirat, niin ensin hajoaa ruuansulatus, sen jälkeen kroppa.

Lapinkoirilla on huolestuttavan paljon ruokaongelmia, ainakin minun kuplassani. Hetkeksi voi pysähtyä miettimään miksi — saattaisikohan se jotenkin liittyä liioiteltuun turkkiin, joka ei enää ole paimenen turkki. Mietitäänkö mitä collielle tapahtui kun se lopetti lampurin hommat ja alkoi suunnistamaan kotiin?

Minua yritetään aika ajoin näpäyttää sillä, että onhan greyhoundkin äärijalostusta. Näpäytykset menevät ohi, koska olen aina niin sanonutkin. Ero tulee siinä, että moisen äärijalostuksen ongelmat tulevat vastaan vasta kun mennään äärirajoille — eli urheilussa. Ei niillä sohvalla, kotielämässä ja pennutuksessa ole mitään ongelmia. Ei ole suuremmin edes terveydellisiä kysymyksiä; kyllä, pidän moisesta äärijalostuksesta.

Englanninvinttikoira ei ole geelinä äärijalostusta. Whippetit juoksevat lujempaa kuin ne. Ja yllättäen saivat perinnöllisen sairauden, joka tappoi nuorena.

Ranskanbullit ovat omista syistään koko ajan otsikoissa. Mutta keskitytäänkö hetki italianvinttikoiriin ja miksi jalkojen murtumat alkavat olla arkea ja niin hyväksytty asia, että kasvattajat ovat alkaneet laittamaan hoito-ohjeet pentuohjeisiinsa.

Onhan näitä. Mutta mikään ei korjaannu, jos ulkonäön ei sallita muuttuvan.

2 Likes